Zombie Vikings – Schip ahöy

Zombie Vikings – Schip ahöy

Met Stick It To The Man had het tot dan toe relatief onbekende Zoink Games eind 2013 een kleine hit in handen. Met de aparte stijl en de goede humor wist de studio vele harten te veroveren en leek het de ingrediënten bijeen te hebben voor een succesformule. Reden genoeg voor de ontwikkelaar om met dezelfde dosis humor en hetzelfde grafische stijltje een nieuwe game te creëren om wederom het gamende publiek te overtuigen van hun creativiteit. Zombie Vikings is het resultaat, maar kunnen deze zombies Zoink een tweede keer succes brengen?

Meteen bij het starten van de game valt het op dat de Zweedse ontwikkelaar vasthoudt aan de stijl van Stick It To The Man. Je komt terecht in een redelijk karig menuutje waarin je de keuze hebt om direct te beginnen of een paar instellingen naar wens aan te passen. Verder is er nog de shöp waarbij je doorverwezen wordt naar de PlayStation Store, waarschijnlijk voor de toekomstige DLC of extraatjes. Direct beginnen dan maar. Je krijgt een tweede menu te zien waar je kan kiezen voor starten of online. Na een van beide te hebben gekozen kan het verhaal dan echt gaan beginnen.

zv01

Je maakt kennis met Odin, de Noorse oppergod met slechts één werkend oog. Om alziend en alwetend te worden, offerde Odin ooit een oog op. Onder toeziend oog van bloedbroeder Loki is de oude god bezig om zijn staf te voorzien van de nodige glitters, omdat hij de meest glinsterende staf van heel Valhalla wilt hebben. De listige Loki ziet al snel zijn kans schoon om het laatste magische oog van Odin te stelen en ermee vandoor te gaan. De oppergod blijft blind achter en omdat de andere goden aan het feesten zijn, ziet hij geen andere uitweg dan vier onderdanen uit de dood op te roepen; Gunborg, Seagurd, Hedgy en Caw-kaa.

Met deze vier helden ga je het avontuur aan om het magische oog van Odin terug te brengen naar de oppergod. Dit kun je alleen doen, met vrienden op de bank of online. Zoink Games lijkt voor Zombie Vikings heel hard in te zetten op de 4 speler co-op mogelijkheid en ondanks dat je de game wel in je eentje uit zou kunnen spelen, is het toch aan te raden om metgezellen te verzamelen. In het kader ‘hoe meer zielen hoe meer vreugd’ zijn de levels namelijk leuker om te spelen en in sommige situaties is het zelfs nodig dat je teamgenoten hebt om bijvoorbeeld bepaalde sidequests te kunnen voltooien. Het in je eentje doorspelen van deze game kan daarbij op den duur ook best een beetje saai worden.

zv02

Het besturen van de diverse personages is allemaal best vanzelfsprekend. Hoewel ieder van de zombies bepaalde unieke eigenschappen heeft, zijn de knoppen om ze te besturen hetzelfde. Je hebt een knop voor een normale aanval, een voor een speciale aanval, en een knop voor de interactie met voorwerpen of om te praten met wezens. Daarnaast kun je ook aanvallen blokkeren en dodgen. Meer heeft het ook niet nodig, het is een redelijke recht toe recht aan hack-and-slash game en behoeft dus geen ingewikkelde knoppencombinaties. Door de simpliciteit is het vrij snel onder de knie te krijgen.

Opvallend is ook de grafische stijl van de game die in veel opzichten doet denken aan Stick It To The Man. Je beweegt je door een papieren 2,5D wereld. Zombie Vikings is namelijk een sidescroller met diepte. Je kunt je van links naar rechts manoeuvreren, maar ook met enige regelmaat de diepte in, waardoor je toch een beetje het 3D gevoel krijgt. Ook dit gegeven lijkt op de manier van spelen zoals dat in Stick It To The Man geïmplementeerd was. Het geeft de game net wat meer diepte, maar diezelfde diepte is tegelijkertijd soms lastig in te schatten.

zv03

Zoink Games heeft met Stick It To The Man al bewezen over een behoorlijke dosis humor te beschikken en doet dat in Zombie Vikings nog eens dunnetjes over. De game zit boordevol met leuke woordspelingen en goed uitgewerkte grappen. Ook zijn de stemacteurs een vermelding waard, want de personages zijn stuk voor stuk voorzien van leuke, bijpassende stemmen die geen moment lijken te irriteren of niet passen bij het betreffende personage. Zoink heeft zich ook op dat gebied al eerder bewezen, maar krijgt het nu dus wederom voor elkaar om een groep goede stemacteurs bijeen te rapen.

Is er dan helemaal niets slechts over de game te vertellen? Zeker wel. Er zitten namelijk behoorlijk veel bugs en glitches in Zombie Vikings. Met enige regelmaat zakte mijn personage door de grond of kon ik niet verder, omdat bepaalde voorwerpen die ik nodig had niet verschenen. Ook is het me een aantal keer overkomen dat vijanden niet tevoorschijn kwamen, of dat ik zelf buiten beeld bleef staan terwijl er een gevecht gaande was. Meerdere malen heb ik levels opnieuw op moeten starten, omdat ik niet voorbij een bepaald punt kon komen door een bug. Daarnaast heeft Zombie Vikings zo nu en dan last van framedrops.

zv04

Toch moet me van het hart dat Zoink Games erin is geslaagd een leuke game neer te zetten. De personages zijn goed ontworpen en de humor voert de boventoon. Het verhaal is niet bijster bijzonder, maar als je enige kennis hebt van (de Noorse) mythologie zijn er toch aardig wat knipogen terug te vinden. Ook zitten er een aantal verwijzingen naar andere games in de game verborgen. Zombie Vikings kan zo nu en dan wel behoorlijk chaotisch zijn, zeker als je het met meerdere spelers speelt. De versus mode, waarin je tegen elkaar vecht, voegt mijns inziens weinig toe aan Zombie Vikings. Zoink had het net zo goed bij de co-op kunnen laten.