Trover Saves the Universe

Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Trover Saves the Universe

Enkele jaren geleden maakte Rick & Morty een flinke impact op het seriekijkende publiek. Een dronken gast die met zijn kleinzoon op avonturen gaat, klinkt misschien kinderachtig, maar het is alles behalve dat. Al snel vlogen de “Wubba Lubba Dub Dub’s” en de “Pickle Ricks” ons om de oren. Voor de mensen die de humor van Adult Swim wel kunnen waarderen, houdt het niet op bij de serie. De studio besloot namelijk ook de handen te leggen aan een game en daarmee was het begin van Trover Saves the Universe geboren.

Adult Swim weet de game bekende elementen mee te geven van Rick & Morty, maar toch weer een ander verhaal neer te zetten door door enkele alien rassen te introduceren waar we nog nooit van gehoord hebben. Zo speelt de speler als een Chairorpian. Een kenmerk van dit ras is dat hij lui is en de hele dag in een stoel zit te gamen en je kunt daar ook nog eens niets aan doen. Gelukkig heb je je maatje Trover, die jij kunt besturen. Samen proberen jullie de wereld te redden van de kwaadaardige Glorkon.

Hele speciale ooglenzen

Trover is wel een bijzonder figuur om je verhaal mee te starten. Hij is een eye-hole monster en waar wij normale mensen misschien lenzen in onze ogen proppen, geldt in het geval van Trover dat hij er Power Baby’s in doet. Dit geeft hem speciale krachten en stiekem wordt hij er ook wel een beetje high van, mooi meegenomen natuurlijk. Dit is iets dat hij gemeen heeft met het monster Glorkon, dit oppermachtige wezen heeft zijn oogkassen namelijk gevuld met jouw twee honden en heeft daarmee krachten gekregen waarmee hij de wereld kan overnemen.

Trover Saves the Universe

Dit vage verhaal klinkt misschien als iets dat ik heb verzonnen na een avond zuipen, maar dit is daadwerkelijk het verhaal van Trover Saves the Universe. De kleurrijke werelden en personages maken dit verhaal alleen maar beter en tegelijkertijd vreemder. Op je avontuur om Glorkon te verslaan kom je namelijk van alles tegen: verkopers die voor de lol monsters fokken, iemand die besluit zijn huis op een klif te bouwen en werelden gevuld met de meest mooie kleuren, zandlandschappen en grote moerassen.

Het verhaal is simpel, maar daarom niet minder vermakelijk. Om dicht bij Glorkon te komen en hem te verslaan heb je een aantal voorwerpen nodig en het verzamelen van deze voorwerpen brengt jou naar de diverse werelden. Je reist van wereld tot wereld in een klein ruimteschip dat van alle gemakken is voorzien. Zo kun je daar met papieren propjes basketballen om toch een beetje de tijd te doden op je reizen.

Hopsen en knokken

De gameplay van Trover Saves the Universe werkt als een platformer en is op zo’n simpele manier neergezet dat het heerlijk is om lekker achterover te hangen en rustig te spelen. De besturing is iets waar je even aan moet wennen, want deze game is eigenlijk gebouwd om in VR te spelen. Ik heb hem zelf niet in VR gespeeld, dus heb niet de volledige immersie ervaren. De game wordt er echter niet minder leuk op en je kunt hem prima zonder spelen. Het tempo van de game is alleen wel aangepast op VR. Je kunt dus zelf niet vrij lopen, maar Trover wel. Je bestuurt Trover door de werelden heen en verplaatst jezelf door hem op een verplaatsplatform te plaatsen. Je kunt zo naar het volgende platform gaan en je achtervolging van Trover voortzetten.

Trover Saves the Universe

Op zich werkt deze manier van verplaatsen prima en je went er heel snel aan, maar het heeft soms het nadeel dat je Trover uit het oog verliest. Door diverse updates aan de stoel waarin je zit, heb je steeds meer mogelijkheden om Trover te volgen. Echter valt het met regelmaat niet te voorkomen dat hij ergens achter verstopt zit en jij hem niet meer kunt zien. Vervolgens zit je muurvast en mag je gaan lopen rondhoppen in de hoop dat je hem weer in je blikveld krijgt.

Naast een beetje rondrennen en springen, kom je ook diverse personages tegen. De meesten zijn je niet echt goed gezind en maken het hun missie jou tegen te houden. Zo heb je de blauwe Glorkon-klonen die elke kans om te vechten aangaan. Met behulp van zijn lightsaber die heerlijk schaamteloos overgenomen lijkt van een niet nader te noemen franchise gaat Trover het gevecht aan en ik moet zeggen dat dit heel lekker werkt. Een beetje op knoppen raggen voelt heerlijk als daarna de vijanden snel afdruipen.

Ik wil meer!

Trover Saves the Universe is een game die je met regelmaat schaterlachend achterlaat, maar helaas is dit maar van korte duur. De game duurt een uur of vier, wat vier zeer vermakelijke uren waren, maar dat doet niets af aan het feit dat dit wel zeer kort te noemen is. Wel kun je de gametijd wat rekken als je houdt van verzamelen. In elk level bevinden zich namelijk een stapel Power Baby’s en het is nog best een uitdaging deze allemaal te vinden. Het is wel een aanrader, want daardoor krijg je een ander einde. Trover houdt namelijk van die dingen.

Trover Saves the Universe

Ook de trophies/ achievements zijn aanraders om even naar te kijken. De meest meligen zitten er tussen, zoals We <3 Murder. Deze krijg je als je iedere inwoner van een dorp vermoordt… hey, ik zal niet over je oordelen als je deze graag wil hebben. Al met al weet de game je enkele uren goed te vermaken en stiekem kun je er ook niet echt flink de boot mee ingaan als de makers van Rick & Morty.