Tropico 6

Tropico 6

Witte stranden, een azuurblauwe zee en een zwoele zeewind. Wat wil je nog meer op de idyllische eilanden van de Caribische archipel? Tropico 6 biedt je de mogelijkheid zo’n prachtig natuurgebied om te toveren tot een imperium. De vraag is of je dit met harde hand wilt doen of probeer je het gepeupel op legitieme wijze voor je te winnen?

Wanneer je aan Kalypso Media denkt, denk je aan unieke sandbox-games die je in staat stellen om een imperium op te bouwen. Dit kan een treinen-imperium zijn in Railway Empire, een gangster-imperium in Omerta of een Caribisch imperium in de Tropico-franchise. De laatste keer dat we een Tropico-game zagen was in 2014 en sinds die tijd heeft de Duitse ontwikkelaar niet stilgezeten. Hoewel Tropico 5 al aardig in de smaak viel bij veel gamers, wilde Kalypso Media het met Tropico 6 toch echt perfect doen.

Wat niet stuk is, hoeft niet gemaakt te worden

Die zoektocht naar perfectie begint voor Kalypso Media bij de basis van Tropico en er is dan ook een nieuwe engine ontwikkeld voor Tropico 6. De voornaamste kritiek van Tropico 5 was namelijk dat de game last kreeg van performanceproblemen wanneer een groot deel van je eiland volgebouwd was. Al snel blijkt dat Tropico 6 hier veel minder last van heeft.

Tropico 6

Daarnaast neigt Tropico 6 met de nieuwe engine meer naar het realistische en minder naar de stripboek-achtige stijl. Combineer dit met prachtige waterphysics en een depth of field-effect en je wordt al gauw afgeleid door prachtige vista’s en plaatjes van je stad.

Qua gameplay doet Tropico 6 niet veel dingen die Tropico 5 nog niet deed. Als een ware sandbox start je op een willekeurig gegenereerde eilandencluster en begin je met het opbouwen van je rijk. Afhankelijk van de locaties van natuurlijke bronnen en welke gewassen je waar kunt groeien kun je kiezen hoe je je campagne aan wilt pakken. Daarnaast is er een diep politiek systeem, waar je als El Presidente beslist over hoe de inwoners van jouw rijk door het leven gaan.

Ben je een doorgewinterde communist en streef je naar een eerlijke behandeling van al je inwoners, dan kan dat, maar zorg wel dat je genoeg geld in je staatskas hebt. Of ben je meer een koelbloedige kapitalist en drijf je de prijzen hoog op en regeer je met een ijzeren vuist? Ook dit is mogelijk, maar hou dan wel een oogje op die rebellen! Zolang je maar zorgt dat je in de volgende termijn hoog in de exitpolls staat, is alles geoorloofd. Zelfs fraude.

Tropico 6

Ruil een banaan voor uranium

Heb je je beginnende koninkrijk een beetje lopende, dan kun je beginnen met de grootschalige productie van verschillende goederen. Met alle verschillende grondstoffen en materialen die aanwezig zijn op de landmassa’s heb je een uitgebreide keuze. Je kunt een aantal bananenboerderijen opstarten, maar je kunt ook ijzer, nikkel en kool verwerven om hier staal mee te maken. Dit staal kun je uiteindelijk gebruiken voor het maken van wapens of auto’s. Er is dus een uitgebreide selectie aan industriële mogelijkheden om je gewenste productielijn op te starten.

Een deel van de productie komt op de lokale markt voor de inwoners van je rijk. Het resterende deel kun je exporteren voor extra inkomsten. De game speelt zich af in vier tijdperken: het koloniale era, het tijdperk van de wereldoorlogen, de koude oorlog en de moderne tijd. Afhankelijk van de tijd waar je je in bevindt krijg je andere supermachten waarmee je handel kunt drijven en afhankelijk van de tijd veranderen de vraag en het aanbod van verschillende producten.

Dit zorgt ervoor dat je je eiland in verschillende stadia van de game opnieuw moet inrichten om een moderne productielijn op te starten. Dit is nodig om de relevante producten te leveren, waardoor je de economie stabiel kunt houden. Je hebt er redelijk wat planning skills voor nodig om het allemaal soepel te laten verlopen, maar het houd je in ieder geval wel aan het denken en dat is zeker positief.

Tropico 6

De zwoele tropische wind

Tropico 6 brengt dus geen fundamentele veranderingen met zich mee, maar toch heeft Tropico 6 een aantal nieuwe dingen te bieden. Los van de nieuwe engine is het in het zesde deel mogelijk om je stad te voorzien van openbaar vervoer en nieuwe infrastructurele componenten. Denk hierbij aan bussen, tunnels, bruggen en kabelbanen. Vooral die bruggen zijn nodig, want in Tropico 6 speelt je avontuur zich niet meer af op een enkel eiland, maar op een reeks kleinere eilanden.

Hierdoor kun je in principe een eiland volledig wijden aan industrie, een ander eiland wijden aan academisch onderzoek en van een derde eiland maak je een toeristisch paradijs. Zo’n brug is zulke gevallen handig om toch enige verbinding tussen de eilanden te hebben.

Naast connectiviteit kun je je eilanden ook wat meer persoonlijkheid geven. Dit kun je doen door het gebruik van spionage. Voorheen kon je dit gebruiken om aan wat extra cash en buitenlandse technologieën te komen. In Tropico 6 kan dit nog steeds, maar je kunt nu ook de wereldberoemde monumenten van de wereld stelen. Denk hierbij aan de Sphinx, het Vrijheidsbeeld, de Nicolaaskathedraal van St. Petersburg of Stonehenge.

Tropico 6

Naast dat dit er gewoon geniaal uitziet, geven de monumenten allemaal een unieke bonus. Zo zorgt Stonehenge ervoor dat vervuiling in de nabije omgeving sneller afneemt. De Taj Mahal geeft je wat extra geld wanneer een inwoner sterft en de Brandenburger Tor zorgt ervoor dat je inwoners wat genuanceerder nadenken over politiek.

Van noobs tot veteranen

Tropico 6 heeft net als elke andere ware sandbox-titel een berg aan content tot zijn beschikking, waardoor je haast eindeloos kunt blijven spelen. Zeker met de uitdaging die de game biedt kun je een tijdje vooruit. Mocht je echter even wat minder zin hebben in het constant keuzes moeten maken, dan kun je ook een van de voorbedachte scenario’s spelen. Hier gelden speciale regels.

Zo is er een scenario waarbij je binnen een bepaalde tijd een bepaald bedrag op je Zwitserse bankrekening moet hebben staan of er is een bepaalde productielijn die je niet mag gebruiken. In de kern blijft de gameplay hier hetzelfde, maar de speciale omstandigheden forceren je om de game via net een andere hoek aan te pakken.