The Vanishing of Ethan Carter – Laat de speurtocht beginnen

Misschien… heel misschien heb je het ooit ervaren: een dropping in een bosrijke omgeving. Zonder ook maar enig idee te hebben waar je bent, begeef je je door de voor jou onbekende omgeving terwijl je het natuurlijk schoon bewondert. Alles is zo sereen en stil dat je bij ieder vergezicht eventjes stil blijft staan, bijna vergetend dat je een ‘missie’ hebt. Dit, en exact dit, is het eerste gevoel dat je bekruipt bij het opstarten van The Vanishing of Ethan Carter, een game waarin alles draait om het vinden van… Ethan Carter natuurlijk.

The Vanishing of Ethan Carter is een game waar ik lang reikhalzend naar uit heb gekeken, maar die ik wegens het ontbreken van een degelijke gaming pc nooit heb kunnen spelen. Gelukkig is aan dit probleem een einde gekomen gezien de game nu ook op de PlayStation 4 een plekje heeft gekregen in de store. Ik wist al dat de game op de pc wonderbaarlijk mooi was en ging er een beetje vanuit dat de console behoorlijk zou moeten inleveren op grafische pracht. Ik kan je nu al vertellen: The Vanishing of Ethan Carter is één van de mooiste games die je momenteel op je PlayStation 4 kunt spelen.

vanishingofethancarter1

The Vanishing of Ethan Carter is een first person detectivegame waarin je in de huid van Paul Prospero kruipt, een paranormaal begaafde detective die op zoek is naar een vermiste jonge knaap genaamd Ethan Carter. Prospero is naar eigen zeggen een doorgewinterde detective die het nodige heeft meegemaakt in zijn leven, maar hij is erop toegespitst om zijn laatste missie te volbrengen. Beginnend op treinrails dien je je een weg te banen door de schitterende omgeving van Red Creek Valley, op zoek naar aanwijzingen die je de goede kant op sturen. De aanwijzingen in kwestie leiden je al snel naar enkele delicten, een voorteken dat er iets goed mis is in Red Creek Valley.

Aanwijzingen worden duidelijk zichtbaar door middel van tekst in beeld, waarna je regelmatig een plaats delict in originele staat terug dient te brengen en door middel van je paranormale gave een soort replay van de misdaad in kwestie kan creëren. Buiten het ronddwalen door de spelwereld is dit het enige dat je kunt doen en dit vormt dan eigenlijk ook meteen de bottleneck van de game. Nu kan het recreëren van deze situaties soms best een hele uitdaging vormen, vooral omdat je eigenlijk helemaal geen tutorial krijgt en je je in het begin vaak afvraagt wat je moet doen, maar naarmate je er de feeling voor krijgt, gaat de uitdaging er op een gegeven moment best af.

vanishingofethancarter2

Het enige dat je toch een beetje op de been houdt, is de vrij open wereld en een toch best intrigerend verhaal. The Vanishing of Ethan Carter weet je toch bij de les te houden, ondanks het gebrek aan stimulatie. De game deed me nogal denken aan games als Myst en Riven, waar eigenlijk ook geen klap te beleven viel maar waar je toch bleef zoeken naar antwoorden. Gelukkig is The Vanishing of Ethan Carter voorzien van een passende soundtrack en zo nu en dan van begeleidende narratie van Prospero.  Voor de rest is Red Creek Valley net zo doods en stil als de eerder genoemde games; buiten jou is er geen levende ziel te bekennen. Dit geeft dan ook gedurende de gehele speelduur het gevoel dat er iets niet helemaal in de haak is.

Nu is deze speelduur niet bijzonder lang. The Vanishing of Ethan Carter speel je namelijk gemakkelijk in 3 á 4 uurtjes uit, iets wat enerzijds jammer is maar anderzijds goed. Ondanks het feit dat de game schitterend is, houdt het een keertje op met rondkijken en bewonderen. Op een gegeven moment heb je het allemaal wel gezien en zul je merken dat je in plaats van rustig wandelend, sprintend door de wereld gaat om Ethan te vinden. Zoals eerder gezegd lijken de puzzels op een gegeven moment erg veel op elkaar, waardoor ook deze wat uitdaging missen, met zo nu en dan een pittige uitzondering daargelaten.

vanishingofethancarter3

Toch is het ook jammer, iets dat je pas merkt wanneer je de credits te zien krijgt. Ik wil absoluut niets spoilen, maar de plottwist op het einde laat je toch achter met het gevoel dat je er meer van had willen zien, hoe raar dat ook klinkt. Vooral wanneer je je beseft dat je er in een krappe 4 uurtjes €20,- doorheen hebt gejaagd (de adviesprijs in de PlayStation Store), had je toch gehoopt dat je er iets meer voor terug had gekregen. De game had zeker meer potentie, maar er lijkt duidelijk te zijn gekozen voor oogstrelende graphics in plaats van een avondvullend avontuur.