The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Manja Aalderink op 20 januari 2020
The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Der Windfisch, das Zauberwald, du hast deinen Schild wieder! Je raadt het misschien al, ik heb Link’s Awakening gespeeld op gamescom. In het Duits. Ook al doen die Duitse vertalingen misschien een beetje pijn aan je ogen, Link’s Awakening doet dat zeker niet.

Het is al meer dan 25 jaar geleden dat Nintendo de originele Link’s Awakening uitbracht voor de Game Boy. Grote kans dus dat je deze game nog niet gespeeld hebt, zelfs als je een enorme Zelda-fan bent. Ook als je de game wel al kent, is het toch de moeite waard om deze remake eens te bekijken. De grijze pixels van de Game Boy-versie hebben namelijk plaatsgemaakt voor een nieuwe, vrolijk gekleurde tekenstijl.

Zwaard en schild

Mijn speelsessie begint bij het begin van de game, dat ook al te zien was in de aankondigingstrailer hieronder. Link is in een zware storm terechtgekomen en zijn schip wordt door de bliksem geraakt. Als hij weer wakker wordt, is hij aangespoeld op het eiland Koholint. Tot zover niets nieuws ten opzichte van de trailer.

Dan krijg ik Link zelf onder de knoppen. Ik ben gered door de vriendelijke Marin en word wakker in een bed bij haar thuis. Haar man geeft me meteen mijn schild terug en dat kan ik goed gebruiken, want mijn eerste opdracht is om mijn zwaard te gaan zoeken. Daarvoor moet ik terug naar het strand waar ik aangespoeld ben, maar dat is nog niet zo makkelijk. Tussen mij en het strand zitten allerlei vijanden. Vooral de kleine rode Octoroks maken het me knap lastig door me constant te beschieten met stenen. Niet makkelijk om die allemaal te ontwijken in plaats van ze direct met mijn zwaard plat te slaan.

Zodra ik mijn zwaard gevonden heb, begeef ik me naar het bos. Daar ga ik, hoe kan het ook anders, op zoek naar een speciale paddenstoel. De heks die ik onderweg tegenkwam in haar met schedels versierde boomhut, had beloofd dat ze daarmee wel iets moois voor me zou kunnen maken. Het bos is mistig en er komen meteen allerlei vijanden op me af. Ze proberen me neer te halen met zwaarden, speren of door aan me vast te plakken, maar ik heb mijn oude vertrouwde zwaard weer terug, dus ik versla ze allemaal. Daar is de paddenstoel! Ik loop ernaartoe en… “Bedankt voor het spelen”, verschijnt er op het scherm. Mijn vijftien minuten Link’s Awakening zitten er alweer op.

Niets nieuws onder de zon

Er zijn rupee’s, er zijn kippen, er zijn fairy’s: het was al bekend dat Link’s Awakening op de Switch precies dezelfde oude vertrouwde Zelda-game is als in 1993. Toch was de game ook toen al een beetje een vreemde eend in de bijt. Zoals Kevin al schreef in zijn preview komt prinses Zelda in de hele game niet voor, speelt het verhaal zich niet eens af in Hyrule en bovendien zitten er ook nog Mario-elementen in, zoals de bruine Goomba’s en de Chain Chomp.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Het grootste verschil met de Game Boy-versie is het uiterlijk van de game. De nieuwe speelgoedachtige vormgeving is nog het beste te omschrijven als een combinatie van het cartooneske The Wind Waker en de 2D-stijl van A Link to the Past. Sommigen zullen het kinderachtig vinden, maar ik vind het mooi. Het is kleurig, het is vrolijk, het geeft je een echt vakantie-eilandgevoel en je krijgt meteen zin om te exploreren.

Zelfs in de duistere gebieden zoals het bos komen de kleuren mooi naar voren. Groen en bruin op de achtergrond, maar met veel blauwe en rode vijanden. Die laatste zijn ook heel mooi opnieuw geanimeerd en lijken nog maar heel in de verte op hun platte, pixelige neefjes op de Game Boy.

Naast de visuele stijl is er eigenlijk maar één ding echt nieuw aan Link’s Awakening. Daarvoor moet je naar het huisje van Dampé. Wie kent hem nog als de opzichter van de begraafplaats in onder andere Ocarina of Time en Majora’s Mask? In zijn huis kun je kamers die je op je avontuur verzamelt combineren tot nieuwe dungeons om geweldige loot te krijgen, zoals… een lege fles! Dat klinkt ironisch, maar de doorgewinterde Zelda-speler weet natuurlijk dat er niets handiger is om al je fairies en potions in te bewaren.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Zullen we uiteindelijk te weten komen wat dat roze gestippelde ei daar op die vulkaan doet? Vanaf 20 september 2019 gaan we het zien, want dan ligt Link’s Awakening in de winkel.

Wil je meer Link’s Awakening zien? Kijk dan deze Nintendo Treehouse-aflevering: