Terraforming Mars

Rohald De Bruyne op 6 november 2019
Terraforming Mars

Kapitaliseren kun je leren

We hebben het al in ontelbare science-fiction verhalen gezien: het terraformen van Mars zodat onze rode buurplaneet een veilige uitvalsbasis kan worden voor de mensheid. Waar de meeste games, films of boeken echter meestal niet bij stilstaan, is hoe we deze megaoperatie financieren. Bordspel Terraforming Mars pakt dit scenario net iets anders aan dan reguliere media en focust zich vooral op praktische zaken, zoals het geld en de logistiek.

Mochten we ooit de technologie hebben om de morsdode planeet Mars om te toveren tot een paradijs, dan moet hier veel werk voor verzet worden. Deze grote hoeveelheid werk gaat gepaard met grote investeringen van bedrijven die miljarden investeren en met uitvindingen hun naam permanent in het sediment van Mars willen kerven. Terraforming Mars neem je die rol van investeerder aan en verander je Mars in een paradijs ver van huis.

Spelen in de rode zandbak

Bij het spelen van Terraforming Mars neemt iedere speler de identiteit van een groot bedrijf aan. Elk bedrijf heeft zijn eigen specifieke eigenschappen, maar het doel is voor iedereen hetzelfde: het terraformen van Mars. Zoals we weten is Mars gortdroog, ijzig koud en is er geen atmosfeer. Het is dus jullie taak om de planeet op te warmen, oceanen te creëren en een zuurstofhoudende atmosfeer te ontwikkelen. Dit alles gaat niet over een nacht ijs, maar duurt meerdere generaties lang. In het spel krijg je aan het einde van iedere generatie een nieuwe lading van alle materialen die je hebt. Er zijn zes verschillende productielijnen waaraan je materialen kunt onttrekken. Dit zijn: geld, staal, titanium, bio-materie, energie en warmte.

Geld is het meest centrale middel, omdat je dit gebruikt om patenten te kopen. Mocht je niet weten wat je kunt doen, dan kun je altijd ergens een grote som geld tegenaan gooien om iets voor elkaar te krijgen. De andere middelen zijn niet zozeer bijzaak, maar je kunt ze alleen gebruiken in specifieke situaties. Met voldoende bio-materie kun je bijvoorbeeld een bos planten, wat een positief effect heeft op de ontwikkeling van de atmosfeer en met genoeg opgeslagen warmte kun je de planeet opwarmen.

Verder hebben veel van de patenten een eis waar ze aan moeten voldoen en een bepaald effect dat ze hebben. Denk hierbij aan een bepaalde nieuwe reactor waarvoor ten minste vier oceanen aanwezig moeten zijn. Of een peroxidefabriek die ervoor zorgt dat de energieproductie afneemt, maar er ook voor zorgt dat je meer geld produceert.

Complexiteit ten top

Dit is natuurlijk maar het topje van de ijsberg. Er zijn veel verschillende patenten die allemaal een uniek effect hebben. Daarnaast zijn er veel verschillende mogelijkheden voor synergieën tussen verschillende kaarten en zijn er negen bedrijven waar je uit kunt kiezen en ook deze hebben allemaal weer een uniek effect. Om dit in goede banen te leiden, moet je dus een goede grip hebben op al deze factoren en moet je in staat zijn om op ieder moment de juiste afweging te maken.

Het is allemaal erg veel informatie die op je afkomt en deze ter plekke verwerken is absoluut niet makkelijk. Daar komt nog eens bovenop dat een ‘potje’ spelen al gauw meer dan twee uur van je avond wegneemt. Dit klinkt allemaal wat negatief, maar ondanks dat je na dat ene potje spelen gesloopt bent, is de game fantastisch. Ja, de leercurve is steil, maar vanaf het eerste moment voelt het bevredigend om te spelen. Het is goed nadenken, maar als je een toffe synergie voor elkaar hebt, voel je je als een echte CEO die het beste moet halen uit de middelen die je ter beschikking krijgt.

Daarnaast is de herspeelbaarheidsfactor bij Terraforming Mars erg hoog. Juist omdat er zo veel verschillende mogelijkheden zijn, ben je niet gauw uitgekeken op wat de game je te bieden heeft. Zelf ben ik altijd van mening geweest dat bordspellen erg duur zijn voor wat je ervoor krijgt, maar bij Terraforming Mars krijg je echt waar voor je geld.