Space Hulk: Tactics – Terminators vs Genestealers

Glenn Nouws op 20 januari 2020

De strijd tussen de Marine Terminators en de Genestealers is opnieuw losgebarsten in Space Hulks. Wij zochten voor jullie uit waarom beide partijen met elkaar de strijd aangaan en of Cyanide Games een overtuigende titel heeft afgeleverd. Aangezien Space Hulk: Tactics zich afspeelt in het Warhammer 40K-universum vroegen wij ons af of deze game een waardige opvolger is binnen de gelijknamige reeks. Of kunnen we hem beter in de winkelrekken laten liggen?

Space Hulk: Tactics is op het gelijknamige bordspel gebaseerd. In de game vormen verschillende asteroïden, scheepswrakken en ruimtepuin een Space Hulk. Aangezien deze gigantische, doelloos rondzwervende en vooral mysterieuze wrakken veel geheimen en verborgen schatten bevatten, worden de Marine Terminators erop uitgestuurd om deze te verkennen. Zij zijn echter niet alleen aan boord en worden al snel belaagd door ruimtemonsters in de vorm van de Genestealers. Het is aan jou om een kant te kiezen en het tegen de andere partij op te nemen in spannende turn-based-gevechten waarbij veel elementen worden ontleend aan de Xcom-reeks.

Goed begonnen is half gewonnen

Om te schieten, te bewegen of een bepaalde kant op te kijken tijdens gevechten maken we in deze titel gebruik van action points. Elke beurt hebben bijna alle troepen vier actiepunten waarmee ze acties kunnen doen. Dit is echter buiten de Genestealer Reaperflex gerekend, deze heeft elke beurt namelijk acht van deze punten ter beschikking. Vanwege deze limiet moet je goed nadenken voor je ze besteed, want je kunt bijvoorbeeld niet je kijkrichting veranderen en Overwatch aanzetten. Vooruitdenken kan dus wel eens het verschil betekenen tussen een gewonnen of verloren duel.

Als tweede tactische element zijn in deze game kaarten toegevoegd. Door deze kaarten te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat je troepen hun doelwit zeker raken en/of extra actiepunten krijgen. Vind je echter je huidige kaart maar niets, dan kun je deze omzetten en krijgt een van je Terminators extra actiepunten erbij.

Space Hulk: Tactics

Wanneer je dit vervolgens doet bij je Genestealers dan kun je tijdens de eerste van de twee fases twee extra Genestealers aan je nesten toevoegen. Doe je dit tijdens de tweede fase of de gevechtsfase, dan kun je net zoals de Terminators extra actiepunten krijgen voor een van je monsters. Met de mini-map kun je zien waar elke zichtbare vijand staat. Dit is handig als je bijvoorbeeld het tactische overzicht even kwijt bent. Zo kun je voor jezelf een rustpunt creëren en daarna direct verder gaan met het gevechten. Alle bovenstaande dingen zorgen ervoor dat je goed kunt/moet plannen in deze game.

Spelers kunnen tijdens een gevecht ook gebruikmaken van verschillende cameraperspectieven. Zo kun je je troepen voortbewegen door middel van je toetsenbord in first person-mode, maar je kunt ook kiezen voor het bovenaanzicht. Dat laatste is handiger, omdat je dan een beter overzicht over de kaart hebt. Bij first person-aanzicht verlies je namelijk al snel het tactische overzicht.

Terminators tegen Genestealers

Space Hulk: Tactics telt twee verschillende facties. De Marine Terminators (of gewoon Terminators) en de Genestealers. Beide kanten hebben elks hun eigen unieke vaardigheden en belangrijke eigenschappen. Dit uit zich vooral tijdens en een beetje buiten de gevechten.

Wanneer je voor de Terminators kiest heb je de keuze uit vier verschillende groepen: de Blood Angels, Dark Angels, Space Wolves en Ultramarines. In elk van deze groepen kun je nog eens kiezen uit vijf verschillende types troepen of speelstijlen. Zo heb je de met een krachtig(e) zwaard/bijl/schild uitgeruste Sergeant, of de magiër in de vorm van de Librarian. Verder heb je ook nog de boorliefhebber Narthecium, de melee-specialist Assault en de vlammenwerper hanterende Heavy.

Space Hulk: Tactics

Kruip je liever in de huid van de aliens, dan kies je de Genestealers. Zo heb je de gewone Genestealer, de Bulwark met twee levens, de sterk gepantserde Reapermorph, de met verdwijntruc uitgeruste Broodlord en de infecterende Miasmic. Elk van deze monsters ziet er redelijk eng uit en zou zo kunnen meedoen in een film van de Alien-reeks. Zo heeft de Broodlord een hoorn, zeer scherpe tanden, een onnatuurlijk lange tong en gigantische klauwen. Daar wil je dus absoluut geen ruzie mee krijgen.

De typische kenmerken

Naast de unieke uiterlijke kenmerken heeft elke factie ook zijn typische vaardigheden. Wanneer we een gevecht voeren aan de kant van de Terminators kunnen we erop rekenen dat iedereen van deze factie een Storm Bolter of vuurwapen heeft en dat ze de vaardigheid Overwatch kunnen gebruiken. Doe je dit dan kun je een te dicht naderende vijand tijdens zijn beurt beschieten voor die jou bereikt. Hierdoor dring je hun beurt binnen en verstoor je deze.

De Genestealers kunnen daarentegen elke beurt rekenen op twee fasen. Eentje om een kaart te converteren en zo twee extra monsters te krijgen en de andere is om deze uit te zetten of de vijand aan te vallen. Wanneer je de aliens uitzet zijn deze verborgen en zitten ze onder de vloer. Dit heeft twee voordelen. Vijanden kunnen ze niet aanvallen en je kunt een vlammenzee zonder schade omzeilen. Genestealers maken geen gebruik van wapens en kunnen dus verder alleen aanvallen met hun lichaam en scherpe klauwen, terwijl Terminators zowel kogels kunnen afvuren als melee-aanvallen kunnen doen.

Een complete makeover

Naast tactische elementen kun je je ook je Terminators van kop tot teen aanpassen. Je kunt bij deze troepen kiezen hoe hun pantser er qua kleur, uiterlijk en logo uitziet. Dat laatste kun je namelijk op elk onderdeel van je uitrusting zetten. Bij de Genestealers daarentegen zijn je opties wel beperkter. Deze aliens kun je namelijk enkel van kleur en van patroon doen veranderen. Wat op zich wel een beetje jammer is, maar begrijpelijk omdat ze geen bepantsering hebben.

Het enige dat een beetje beperkt is zijn de kleuren. Zo kun je per type strijder maar kiezen uit vier à vijf primaire, secundaire en tertiaire kleuren. Dit is op zich geen minpunt aangezien je al heel veel kunt aanpassen. Op deze manier blijft de identiteit van je troepen hiermee toch behouden.

Realistische actie

Tijdens de gevechten zit het met het grafische aspect van de game wel goed. Wanneer een Genestealer bijvoorbeeld van onder de vloerplaten uitkomt of naar je toe rent, gebeurt dit eerst in slow-motion en daarna gaat de snelheid geleidelijk aan over naar de gewone loopsnelheid. Als spelers Overwatch aanzetten en de Genestealer die bepaalde Terminator in slow-motion benaderd, dan beweegt het geselecteerde wapen in een vloeiende beweging naar boven en maakt de drager van het wapen zich klaar om zich te verdedigen.

Als de Terminator in kwestie deze kogels dan afvuurt, zien we een realistische terugslag in het wapen en nadert deze dodelijke lading de vijand in een vloeiende beweging. Wanneer deze dodelijk lading vervolgens het lichaam van de Genestealer raakt dan vliegt zijn lichaam naar achter en valt dit op een realistische wijze op de grond en blijft deze alien roerloos liggen.

Space Hulk: Tactics

De rook komt tijdens de game zeer realistisch uit de pijpen en het ziet er ook echt uit als rook. Als een bepaald gebied brandt tijdens het gevecht dan bewegen de vlammen op een vloeiende manier met de wind mee. De omgevingen ogen tevens zeer realistisch qua kleur, lichtinval, schaduwen en voegen. Daarnaast zorgen de lichtpunten en schaduwplekken ook voor een grimmige en enge sfeer. Aan al deze dingen zie je dat makers redelijk wat tijd hebben gestoken in de animaties.

Was die explosie nu echt?

Dankzij de muziek komt deze titel bijna echt tot leven. Zo lijkt het bij het openzetten van het volume precies of de explosies in het level naast je plaatsvinden. Verder lijken de geluiden van de voetstappen van de wandelende Terminators en van de opengaande mechanische deuren precies op de geluidseffecten van een sciencefiction-film als Star Wars of Star Trek.

Wanneer ik geen omgevingsgeluiden hoor dan wekken de tonen en de bassen van de muziek een zeer enge en grimmige sfeer op. Dit gevoel krijg ik zowel van de muziek als van de grafische kant van de game. Als je je in de Mission Editor bevindt dan verandert de muziek ineens naar een erg rustgevende toon. Zo voel je je al snel erg relaxed en ga je iets trager aan je project werken. Dit gegeven zorgt er dan weer voor dat je zelf rustig kunt nadenken over jouw ideale missie.

In herhaling

Als Terminator krijg je vaak missies als iemand veilig begeleiden naar een bepaald punt, een bepaald gebied in de as leggen of een bom plaatsen. Dit betekent dat je altijd met je troepen van punt A naar punt B gaat en het niet uitmaakt hoeveel vijanden je daarbij omlegt. Hierdoor is er weinig afwisseling en worden gevechten na een paar uurtjes vrij saai en erg repetitief. De kant van de Genestealers maakt het er niet beter op. Aan deze kant moet je namelijk geen doelen nastreven, maar moet je eerder de doelen van de Terminators dwarsbomen door een bepaald type of alle troepen op het speelveld van deze klasse te vermoorden. Hierdoor krijg je dezelfde repetitieve gameplay, maar dan met een iets andere opzet.

Daarnaast zijn sommige gevechten langdradig. De game doet er lang over om alle beurten weer te geven en er is geen mogelijkheid om de bewegingen van de tegenstander vooruit te spoelen tijdens zijn beurt. Het zou leuker zijn als de makers wat meer aandacht steken in wat afwisselende parcours. Deze bestaan nu namelijk uit lange gangen en kamers. Het enige dat er anders is, is de plaatsing en de grootte van de kamers en de richting van de gangen.

Space Hulk: Tactics

De narratief gedreven campagnes zijn ook al niet om over naar huis te schrijven. Zo zijn er na de missies amper tussenfilmpjes en gaan de gesprekken bij het selecteren van een opdracht alleen over de missiedoelen. Die laatste worden dan vervolgens nog eens herhaald bij de briefing voor je begint met je opdracht. Het verhaal is juist niet genoeg uitgewerkt en daarom voelt het narratief zeer oppervlakkig aan. Je komt bijvoorbeeld nooit meer te weten over de beweegreden van beide facties of over een bepaalde strijder.

Er is namelijk nergens in de menu’s een overzicht van de lore aanwezig. Hierdoor kun je nergens meer informatie opzoeken rond een bepaald personage, de typen Terminators of Genestealers of de rondzwevende Space Hulks. Hierover vertellen de makers slechts deels aan het begin van de allereerste missie. Verder is er ook geen overkoepelend verhaal met een begin en een einde. De missies hangen op die manier maar losjes samen.

Ruimtemissies voor dummies

De Mission Editor is een zeer leuke toevoeging . Dankzij deze modus kun je zeer snel een map in elkaar zetten, deze testen, bekijken in 3D en gemakkelijk aanpassen. Hierdoor kun je de mindere kant van je parcours beter bekijken en oplossen door terug te gaan naar het bouwmenu. Zo kun je het project dat je voor ogen hebt perfect bouwen. Vervolgens kun voor het opslaan nog eens bekijken hoe je parcours er in 3D uitziet. De enige limieten aan deze modus zijn de bouwruimte en dat je deuren in lange gangen moet plaatsen. Zo kun je in het bouwmenu kiezen uit redelijk wat bochten, gangen, kamers, obstakels en missiedoelen en kun je heel wat uren kwijt in deze modus.

Bij Skirmish vind je officiële en onofficiële maps gemaakt door de ontwikkelaar of door medespelers. De officiële maps zijn qua missies erg repetitief. De missiedoelen zijn namelijk hetzelfde als die van de Campaigns-modus. Bij de maps die gemaakt zijn door medespelers vind je daarentegen wel veel variatie in de objectieven. Daar heeft de maker van de missie bijvoorbeeld gekozen hoeveel vijanden er precies gedood moeten worden, waar je juist een bepaald object kunt vinden of hoeveel geschuttorens aan het plafond je onklaar moet maken door middel van een console of buitenaardse computer.

Space Hulk: Tactics

In Quick Match ga je de strijd aan tegen echte spelers in ranked of in gewone gevechten. Daarnaast is er ook een gedeelte waar je je vaardigheden kunt testen tegen AI-tegenstanders. Het leuke aan deze modus is dat je zoals bij schaken een tijdslimiet krijgt om je beurt te voltooien. Op deze manier rekenen de makers af met trolls of mensen die inactief worden. Zo krijgen spelers elke beurt maar 4,5 minuut. Er zijn in totaal maar maximaal twintig beurten. Zij die graag meedoen aan ranked-wedstrijden zullen er dus minimaal een kwartier over doen of maximaal anderhalf uur zoet mee zijn. Dit gebeurt enkel als elke speler zijn tijdslimiet volledig gebruikt.

De weg naar de top van de tabel

Zoals gezegd kun je net zoals in de meeste online games in Space Hulk: Tactics ook deelnemen aan ranked wedstrijden. Hier probeer je een zo hoog mogelijke plaats in de rangschikking te behalen door gevechten van je medespelers te winnen. Slaag je hierin dan krijg je punten. Hoe meer punten je hebt, hoe hoger je op de spelerstabel staat. Naast de ranglijsten beklimmen zitten er aan deze modus geen andere beloningen.

De drie bovenstaande modi konden er gelukkig voor zorgen dat ik de repetitieve kant van deze titel even kon vergeten. Daarmee geven de makers het gevoel dat ze zich meer hebben gefocust op deze drie modi. Zo zullen spelers zich eerder wagen aan de ranked-modus dan aan de Campaigns-modus. Dit merk je vooral aan het redelijk zwak in elkaar gestoken narratief en de repetitiviteit van de Campaigns-modus.