SMITE – Brengt MOBA’s naar de console

SMITE – Brengt MOBA’s naar de console

De laatste jaren wordt je er bijna mee dood gegooid: MOBA’s. Titels als DOTA 2, League of Legend en SMITE worden door miljoenen mensen wereldwijd gespeeld. Echter bleven de MOBA’s enkel beschikbaar op pc’s en konden console-gamers fluiten naar het populaire genre. Hi-Rez heeft besloten daar verandering in te brengen en heeft SMITE naar de Xbox One gebracht. Tijd om te kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Belangrijk om te vermelden, voordat we in de echte inhoud van deze review duiken: in deze review bespreken we de Xbox One-versie, die eind augustus verscheen. Met de pc-versie, welke al sinds 2014 is te spelen, wordt geen rekening gehouden.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: SMITE is een MOBA die opvalt tussen de rest van de meute. Niet alleen omdat de game de eerste op een console is, maar vooral de setting die het aanhoudt. Geen fantasy-figuren, maar een rooster gevuld met goden en mythologische figuren. Hercules, Thor, Hades, Cupido, ze zijn allemaal aanwezig. In totaal zijn er maar liefst 69 helden om mee te spelen, waarbij er nog regelmatig nieuwe worden toegevoegd. Daarnaast is het leuk dat het niet op één specifiek geloof wordt gefocust, maar over de hele breedte: Hindoe, Maya, Egyptisch, Romeins, Grieks, Noors en zelfs Chinese goden passeren de revue.

Een ander element waarmee SMITE verschilt van de rest, is de besturing van de game. Dit komt omdat je de game altijd vanuit een third-person perspectief speelt, in plaats van een vogelperspectief zoals bij vele andere MOBA’s. Dit perspectief zorgt ervoor dat je altijd middenin de actie zit en dat maakt de game veel actiever. Het maakt de game echter ook een stuk lastiger. Je hebt namelijk maar een beperkt beeld waarin je kan zien wat er gebeurt.

Smite 06

Daarbij komt het feit dat al je aanvallen gerichte aanvallen zijn en het dus niet ‘fire and forget’ is zoals in veel andere MOBA’s. Als je een directe aanval doet, zal je echt binnen het bereik van de vijand moeten staan. Doe je een afstandsaanval, dan zal je precies moeten richten. Schiet je namelijk mis, dan heb je pech en ben je vaak het boontje. Hierdoor vraagt de game een stuk meer technische skills in plaats van strategisch inzicht. Snel actie ondernemen, aanvallen ontwijken, zelf richten en dan weer aanvallen; het vergt veel concentratie en de game is om die reden dan ook misschien wel zwaarder dan de concurrentie.

Het derde punt waar SMITE in opvalt, is toch wel het aantal modi dat de game standaard bevat en hoeveel spelers daarin nog altijd aan de slag zijn. Standaard heb je de beschikking over vijf verschillende modi waarmee je aan de slag kan: Conquest, Siege, Assault, Arena en Joust. Conquest is je standaard MOBA-modus met drie lanes en grote jungle gebieden. Opvallend is dat juist deze modus, die toch het meest geliefd is bij MOBA-spelers, in eerste instantie achter slot en grendel zit: pas wanneer je level 5 hebt bereikt, kan je ermee aan de slag. Dit zorgt er aan de andere kant wel voor dat je ook met de andere modi aan de slag gaat. Siege is een vergelijkbare modus, maar met enkel twee lanes met daartussen een jungle. In Siege draait het veel meer om de snelle aanval in plaats van het rustig opbouwen van je karakter en het verzamelen van Gold en XP. Uniek aan deze modus is een speciale minion die sterker en sneller is dan andere minions, maar pas verschijnt nadat een team 100 punten heeft verzameld.

Smite 03

Assault is een modus waarbij je zelf geen keuze hebt in welke held je kiest; deze wijst de game je gewoon toe. Dit is dan ook een vrij snelle modus die niet al te lang in beslag hoeft te nemen, helemaal omdat je maar op een enkele laan speelt zonder jungle-gebied. Je komt dus altijd tegenstanders tegen, wat de actie actief houdt. Arena is een modus die precies doet wat je van de naam verwacht: twee teams van vijf helden in een ronde arena waar ze het tegen elkaar opnemen met de ondersteuning van minions. Joust is een 3 vs 3 modus met een enkele laan en twee jungle lanen, waarbij teamwerk erg belangrijk is, omdat een chaotisch team vaak zorgt voor een verlies.

Zoals je hebt kunnen lezen, biedt SMITE een hele hoop keuzes en opties aan spelers, maar dat is dan ook misschien wel meteen het grootste nadeel aan SMITE, net als in andere MOBA’s: de opstap drempel ligt enorm hoog. De eerste uren heb je negen van de tien keer geen flauw idee waar je mee bezig bent. Je kiest maar een held die er een beetje leuk uitziet en gaat aan de slag, waarna je halverwege erachter komt dat de aanvallen toch niet zo geweldig zijn. Maar een game verlaten is ook geen optie, dus wordt je snel genadeloos afgeslacht door de concurrentie. Een rondje met 0 uit 18 op de teller was voor mij geen vreemde zaak. Je moet dan ook echt voor jezelf de afweging maken of je de tijd en moeite in de game wilt steken, helemaal in een periode waarin er al zoveel andere goede en grote games uitkomen waarvan de instap drempel een stuk lager ligt.