Sébastien Loeb Rally Evo – Racen in een oude wagen

Amador Prado op 20 januari 2020

Sébastien Loeb is een naam die bij veel race- en rallyliefhebbers wel een belletje doet rinkelen. Dat is ook niet zo heel gek aangezien deze Fransman maar liefst negen (!!) keer achterelkaar wereldkampioen rallyrijden is geworden met het Citroën-team. Hij is als een Messi in het voetbal of een Michael Jordan bij het basketbal: een echte levende legende. Niet zo gek dat uitgerekend hij een videogame krijgt waar zijn naam op staat. Sébastien Loeb Rally Evo is alleen niet zo goed als de naam die erop staat. Ontwikkelaar Milestone stond aan het roer voor deze game en dat is niet meer dan logisch aangezien deze studio al jaren verantwoordelijk is voor de WRC-games.  Je zou dan denken dat ze wel weten wat ze doen, maar ook deze franchise was nooit je van het. Dit is helaas ook te zeggen van Sébastien Loeb Rally Evo.

Vanaf het moment dat je de game opstart is het eerste minpunt direct te zien, want ik dacht heel even dat ik per ongeluk mijn oude vertrouwde Xbox 360 had aangezet. Nadat ik toch echt zeker wist dat ik een PS4-controller vast had, kon ik al snel de conclusie trekken dat deze game grafisch enorm tegenvalt. Nu vind ik graphics echt niet van groot belang, maar Sebastien Loeb Rally Evo ziet er zo gedateerd uit dat het idee me besluipt dat Milestone er niet heel erg zijn best op heeft gedaan. Na de tegenvallende cutscene ben ik direct de carrièremodus ingedoken en kreeg meteen de vraag of ik bekend was met rallygames of dat ik de tutorial wil doen. Aangezien mijn raceskills nooit echt van hoog niveau zijn geweest koos ik voor het laatste en dat bleek later overbodig te zijn. Er werd vrijwel niets uitgelegd, behalve hoe je moet gassen en remmen, maar daar was ik zelf ondertussen ook wel achtergekomen.

Sébastien Loeb Auto

Via trial en error begon ik het een beetje onder de knie te krijgen en belandde in mijn carrière al gauw op plekken over de hele wereld. De omgevingen waren heel divers en er is alleen al in de carrièremodus enorm veel te doen. Er zijn rond de 80 verschillende tracks en ongeveer zestig verschillende auto’s waarin je die kilometers mag vreten. Tel er nog een multiplayer en verschillende andere modi bij op en je bent makkelijk tientallen uren kwijt in deze game. Je zult met je auto door werkelijk elk denkbaar gebied en op elke ondergrond rijden. Het gekke is wel dat elke ondergrond min of meer hetzelfde aanvoelt als je erover heen scheurt, want het enige echte verschil zit tussen asfalt en al het andere. Je krijgt het idee dat je meer aan het gokken bent in de bochten dan dat je echt controle over het stuur lijkt te hebben. Dit gevoel lijkt versterkt te worden als je even zit te spelen met de terugspoelknop. Er is namelijk de mogelijkheid om een tiental seconden terug te draaien als je bijvoorbeeld uit de bocht vliegt. Nadat ik meerdere malen dezelfde bocht nam op een iets andere wijze vloog ik toch keer op keer op exact dezelfde wijze die bocht uit. Het leek meer geluk dan wijsheid als het uiteindelijk wel lukte.

Sébastien Loeb Rally Evo blinkt in ieder geval niet uit in de gameplay, maar op het gebied van tunen doet deze game dat wel. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is zelfs voor de beginnende rallygamer allemaal te volgen. Alle onderdelen van je rallywagen zijn te tweaken, zowel vóór als ná de wedstrijd waardoor je de perfecte samenstelling kunt kiezen voor elke race. Voor de echte carjunkie is dat erg leuk en je krijgt echt het gevoel dat je lekker in een garage bezig bent. Echter lijken al die tweaks minimaal verschil te geven, aangezien de verschillende ondergronden zo gelijk aanvoelen. Je kunt best in dezelfde samenstelling over een zandweg of een besneeuwde berg racen, want het verschil is nihil.

Sébastien Loeb SneeuwHet voelt toch een beetje naar om deze game helemaal af te vallen, want de mensen van Milestone hebben echt hun best gedaan om zo veel mogelijk content in het schijfje te proppen. De echte rallyliefhebber zal ook heel blij zijn met de uitgebreide tuning-mogelijkheden. Deze content is alleen heel matig en sober uitgewerkt waardoor je er niet echt van kunt genieten. De motoren klinken niet indrukwekkend, de races missen de drama van opspattende modder en de besturing laat het af en toe afweten. Dan is heel veel content wel heel leuk, maar gameplay is essentieel in een race- of rallygame. Fouten zijn in een perfect werkende game al snel gemaakt dus zijn gameplay-verstorende bugs een erg kwalijke zaak. Toch zullen de fans van dit genre zich wel vermaken met Sébastien Loeb Rally Evo, want alleen al het idee dat je in de voetsporen van een levende legende treedt, geeft toch wel een lekker gevoel. Al moet je wel door flink wat mankementen heen kijken.