game nieuws Log in

Game of Thrones | Pixel Vault

Ding dong, the story is gone

De vijfde aflevering is de aanloop naar het definitieve einde van de serie, dat volgende week komt. We keken of ze met deze aflevering goed op weg zijn en we op een waardig einde van dit epos afgaan. Wees dus gewaarschuwd: er volgen draken en spoilers.

In tegenstelling tot onze andere reviews, bevatten de besprekingen van Game of Thrones wel spoilers. Zorg dat je aflevering vijf van seizoen acht van Game of Thrones en alle afleveringen daarvoor hebt gezien voordat je verder leest.

We kunnen lang en kort over deze aflevering praten, maar net als de schrijvers Benioff en Weiss ga ik het deze keer kort houden. Dit was misschien wel de meest tenenkrommende televisie die ik ooit heb gezien.

Dat heeft niets te maken met de actie, de acteurs of het decor. Alles was weer tot in de puntjes verzorgd. Game of Thrones heeft een gigantisch budget en het is geweldig om te zien dat dit door de productiecrew tot het uiterste gebruikt wordt om de meest spectaculaire beelden neer te zetten. De CGI houdt je tijdens de volledige drakenvlucht voor de gek.

Nerf scorpions

Het is jammer dat je hier nauwelijks van kunt genieten, omdat een in acht seizoenen zorgvuldig opgebouwd verhaal en uitgewerkte personages samen met Kings Landing onderuit worden gehaald. Schokeffect is wat voor de schrijvers de hoogste prioriteit heeft, ten koste van het verhaal.

Game of Thrones | Pixel Vault

Tijdgebrek kan een deel van de snelle verandering van Dany’s motivaties en gesteldheid verklaren, maar de opbouw naar deze radicale draai is afwezig. Er worden essentiële stappen overgeslagen en als kijker heb je geen kans gehad om te accepteren dat Daenerys nu de mad queen is, ook al had je het zien aankomen. Er wordt te veel overgeslagen.

Jon kreeg niet de tijd om zijn broer en zussen te vertellen dat hij eigenlijk Aegon heet in de vorige aflevering. Ook moest er snel een draak dood, wat lukte door wapentuig dat deze aflevering opeens helemaal ineffectief bleek te zijn. Het is alsof de drakendodende scorpions iets te krachtig bleken en in een patch door een incapabele gameontwikkelaar volledig onklaar zijn gemaakt. Cersei verwoordt het mooi: “All we need is one good shot”.

The Spider

Omwille van de progressie van het verhaal was er echter geen tijd meer om een pijl raak te laten schieten of iets meer van de interne strijd van Dany te tonen. Dat terwijl er wel uitgebreid de tijd wordt genomen voor Clegane Bowl, er tot in den treuren verbrande lijken in de straten van Kings Landing getoond worden en we steeds een herhaling van Grey Worm die zijn speer ergens insteekt te zien kregen.

Game of Thrones | Pixel Vault

In inside the episode spreken de schrijvers nog over het feit dat ze het drama dat zich voltrekt in de straten van Kings Landing goed wilde neerzetten. Het moest duidelijk worden welke gruwelen over de bevolking van Kings Landing werden uitgestort. Dat is gelukt. Alleen was dat na 5 minuten al duidelijk, daar hadden we geen half uur voor nodig. Het is een enorme belediging tegenover de kijker en je personages als je ten koste van dit effectbejag elke verhaallijn durft door te knippen, omdat je zo nodig zoveel mogelijk wilt choqueren.

Het enige noemenswaardige aan deze aflevering was de executie van Varys. Helaas sterft de rest van de Realm en de geloofwaardigheid van de serie met hem.

Dit laatste seizoen werd een steeds grotere opeenstapeling van narratieve missers. Met aflevering vijf zijn we inmiddels zo ver dat deze stapel missers groter is geworden dan de berg met lijken. Dat maakt het erg lastig en frustrerend om dit laatste seizoen af te kijken.

Goed!

• Een waardige dood voor Varys

Wat minder...

• Tijdgebrek
  • Effectbejag
  • Ongeloofwaardige plotwendingen

Wel zien als...

je het nu eenmaal af wilt zien

Niet zien als...

je de vorige aflevering al niet trok

Tags:

5 reacties

1. DaddyCoolSonny Reageer

Wat een vette episode. De kritiek zit er wederom flink naast. Iedereen die goed heeft opgelet ziet dat dit geen bad writing is, maar de grimmige afsluiting waar dit verhaal onvermijdelijk naar toe heeft toegewerkt. Dit is geen grote uitbarsting puur voor het schokeffect, dit is de logische climax die we hadden kunnen zien aankomen, al hoopten we er niet op.

Er zijn nog maar een paar partijen die denken het beste voor te hebben met Westeros, en maar één troon, dus dat vijanden en voormalig bondgenoten nu lijnrecht tegenover elkaar komen te staan was te verwachten. De hele serie ging altijd over mensen die doen wat ze moeten doen, of pakken waar ze recht op menen te hebben, ten goede en ten kwade. Anders dan wat veel fans nu roepen verraadt de show zijn karakters niet, het was van begin af aan hun noodlot dat ze tegenover elkaar kwamen te staan, en dat er, anders dan bij andere shows, voor de meesten gewoon geen happy end in zit. Dat is altijd de grote kracht van de show geweest. Over effectbejag gesproken: Red Wedding, anyone? Dat was ook niet fijn om te zien. Maar het hield onze gemoederen flink bezig.

Ondanks wat nu beweert wordt komt deze ommezwaai niet uit het niets. Daenerys heeft in de laatste twee seizoenen al duidelijk laten zien dat ze niet de verlichte leider is die ze pretendeerde te zijn. In het begin was ze de heldin omdat ze de luxe had alleen maar vijanden te hoeven doden en slaven te bevrijden, maar nu de ergste bad guys opgeruimd zijn, zijn zelfs bondgenoten die haar niet kritiekloos volgen niet meer veilig. Ze wil de macht niet verdienen, ze meent er gewoon recht op te hebben. De befaamde Targaryen gekte waar steeds naar gehint werd komt er dan eindelijk uit.

Komt nog bij dat Cersei haar mentaal verslagen heeft door Missandei te executeren en de inwoners van King’s Landing als schild te gebruiken. Daenerys is gebroken, en nu mag Cersei er niet op de makkelijke manier mee wegkomen door simpelweg verslagen te worden en zich over te geven. Ze confronteert Cersei dus met haar eigen keuze om King’s Landing op het spel te zetten, nu mag ze toekijken dat NIEMAND de stad dan krijgt. Extreem, maar in termen van haar gemoedstoestand en familiehistorie klopt het. Met als wrange consequentie dat de meesten dus op de verkeerde leider hebben gewed. Bovendien ziet Daenerys van bovenaf niet de gruwelijke details, zoals verbrande kinderen. Vergelijk het eens met (drone)piloten die bommen afwerpen op oorlogsgebieden.

Daarnaast zien we hier een paar mooie exits, ook geheel in character. Varys blijft het rijk tot zijn dood trouw, ondanks de consequenties. De Hound erkent hoe hij een leven verteerd door wraak heeft geleefd, en probeert Arya nog eenmaal voor dat pad te behoeden. Jaime is een beter mens geworden, maar is bereid te sterven voor de liefde voor zijn hatelijke zus; en Cersei komt nog goed weg met een mild einde ondanks haar vele misdaden. Zoals zoveel dictators uit de geschiedenis waar George R. R. Martin zo door is geïnspireerd.

NB Dat met die Scorpions is ook een kwestie van slecht opletten. Elke verdediging heeft zijn zwakke plek. Daenerys heeft sinds het vorige incident waarbij ze een draak verloor duidelijk bijgeleerd en haar strategie aangepast. Van hoog af aanvallen, steeds in beweging blijven, telkens vanaf een andere kant aanvallen, waardoor de schutters niet de tijd krijgen om goed te richten. Iedereen die wel eens een strategy game heeft gespeeld weet dit soort dingen.

De frustraties bij veel fans over dit seizoen komen duidelijk omdat er niks klopt van hun wazige theorieën, of omdat hun favoriete karakter toch een ander einde krijgt dan gehoopt. Of omdat ze stiekem dachten dat het toch allemaal wel goed zou komen, ondanks talloze waarschuwingen vooraf dat dat niet ging gebeuren.

10/10