Razer Viper

Razer Viper

Competitieve gamers op zoek naar een nieuwe muis hebben momenteel keus genoeg. Praktisch iedere fabrikant heeft meerdere muizen in het assortiment die geschikt zijn voor spelers die op zoek zijn naar net dat laatste beetje extra ‘performance’. Ook de nieuwe Razer Viper is gericht op de gamer met eSports-ambities. Maar wat heeft Razer in dit segment nog te bieden, met alle andere opties die het bedrijf zelf al aanbiedt?

Tijdens ons bezoek aan Razer op gamescom 2019 mochten we de nieuwe Razer Viper al even bekijken. Daar was de boodschap van de Amerikaanse fabrikant helder: deze muis is gemaakt met de eSporter in gedachten; gamers die op zoek zijn naar “absolute controle”, zoals de fabrikant het zelf noemt. Het resultaat is een fijne muis van goede kwaliteit in een lichte behuizing, maar wat merk je daar als ‘reguliere’ gamer van?

Razer Viper

Een nieuwe look

Hoewel het verhaal van Razer rondom deze muis zich vooral richt op wat er aan de binnenkant zit, valt er ook aan de buitenkant genoeg op aan de Viper. Op het eerste gezicht ziet de muis eruit zoals menige andere muis: een linker- en rechtermuisknop met daartussen een scroll-wieltje en aan weerskanten twee knoppen. Vooral dat laatste is van belang, aangezien deze muis een ambidexter ontwerp en dus voor zowel links- als rechtshandigen geschikt is.

Wanneer je het ontwerp van de Viper echter naast andere Razer-muizen houdt, zie je dat de muis qua vormgeving een ‘andere lik verf’ heeft gehad. Ronde lijnen hebben op veel plekken plaats gemaakt voor hardere, rechte lijnen. Ook is de bovenkant van de muis niet meer gemaakt van één stuk kunststof, maar bestaat het uit losse onderdelen. Buiten het bekende logo is er dan ook maar weinig aan de muis dat ‘Razer’ schreeuwt.

Razer Viper

Desondanks ligt de muis fijn in de hand. Alle knoppen zijn goed te bereiken en het materiaal stoort op geen enkele plek. De zijkanten van de muis zijn bedekt met een rubberachtig materiaal, waardoor de muis ook niet makkelijk uit je hand schiet wanneer je deze optilt. Het enige wat aan de bovenkant van de muis ontbreekt is de knop om de DPI-instellingen mee te wisselen. Deze is door Razer aan de onderkant geplaatst, wat met de eSporter in gedachten een logische keuze is. Je wilt immers niet per ongeluk je instellingen aanpassen tijdens een wedstrijd.

Geen veren maar sensoren

Kijken we aan de binnenkant van de muis, dan zien we daar een aantal nieuwe zaken. De belangrijkste daarvan zijn de nieuwe optische switches, iets wat we al kennen van Razers recente Huntsman Tournament Edition-toetsenbord. Deze switches hebben geen veer binnenin zitten, maar een optische sensor die wordt geactiveerd wanneer de muis wordt ingedrukt. Doordat er geen veer in de sensor zit, is ook de ‘debounce delay’ die valse muisklikken voorkomt niet nodig. Dit alles zou ervoor moeten zorgen dat klikken sneller geregistreerd worden en je dus ook beter kunt presteren.

Een interessant verhaal natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het erom wat je er in de praktijk van voelt. Voor professionele gamers maakt het misschien een verschil, maar als reguliere gamer merk je er vrij weinig van. Er is geen merkbare vertraging te merken tussen mijn klik en wat er gebeurt op het scherm, maar dat is ook niet iets waar ik bij andere muizen over te klagen heb gehad.

Razer Viper

Wat je wel merkt in vergelijking met andere muizen is het geringe gewicht van de Viper. Momenteel lijkt er een strijd gaande te zijn tussen fabrikanten om een zo licht mogelijke muis te maken en hoewel Razer zeker niet de lichtste muis heeft, voelt de muis met slechts 69 gram wel ontzettend licht aan. Dit in combinatie met de zeer gladde voetjes onder de muis zorgen ervoor dat de Viper haast over je muismat vliegt.

Een prima muis, maar voor wie?

Er is nauwelijks iets aan te merken op de Razer Viper. De muis ligt fijn in de hand, zit goed in elkaar en biedt alles wat je nodig hebt tijdens een potje gamen. Het is echter lastig om te bedenken voor wie deze muis nu echt is. Er zijn al tal van competitieve muizen op de markt, die vaak ook nog lichter zijn dan de Viper.

Daarbij komt ook nog een prijskaartje van 89,99. Een pittige prijs voor een muis die verder relatief weinig te bieden heeft. Zonder extra speciale eigenschappen zoals aanpasbaar gewicht of draadloze mogelijkheden is het lastig om de prijs te rechtvaardigen, zowel ten opzichte van Razers eigen assortiment als dat van de concurrentie.