Razer Thresher voor PlayStation 4

Razer Thresher voor PlayStation 4

Een console kopen bestaat vandaag de dag al lang niet meer alleen uit het apparaat en de games die je ervoor wilt hebben. Tegenwoordig is er een overvloed aan verschillende accessoires, variërend van hoofdtelefoons en controllers tot webcams en capture cards. Aangezien je je geld maar één keer kan uitgeven, is het daarom goed om na te denken over wat je wilt. Een van de opties voor een headset is de Razer Thresher, die we van de fabrikant hebben ontvangen om eens goed onder de loep te nemen.

Mocht je op zoek zijn naar een hoofdtelefoon, dan is er keuze genoeg. Fabrikanten zoals Razer, Plantronics, Turtle Beach en natuurlijk Sony en Microsoft zelf brengen met enige regelmaat nieuwe headsets uit om te gebruiken in combinatie met je console. De Thresher-lijn is Razers console-lijn voor hoofdtelefoons, met als nieuwste toevoeging de Razer Thresher voor de PS4. Met een adviesprijs van 129,99 euro valt de headset dan ook precies in het luxere gedeelte van het middensegment.

Zoals je mag verwachten

Wanneer je de Thresher voor de PlayStation 4 in huis krijgt, ontvang je een aantal dingen in de doos. Natuurlijk is er een hoofdtelefoon, maar ook een USB-receiver die je in je PlayStation 4 of pc kan stoppen om het draadloze signaal te verzenden en ontvangen. Daarnaast krijg je een kabel met 3,5mm pluggen om de headset direct in je controller of telefoon te prikken. Als laatste zit er natuurlijk ook een USB naar Micro-USB kabel in de doos, zodat je de headset ook nog kunt opladen zodra deze leeg raakt.

Razer Thresher voor PS4

Het in gebruik nemen van de headset is letterlijk plug-and-play. Een kwestie van de USB-receiver in je console stoppen en de hoofdtelefoon aanzetten. De console herkent dan meteen de headset en zal al het geluid hier naar toe sturen. Een bijkomend nadeel is dat wanneer de receiver in de console zit, de PlayStation 4 standaard al het geluid over de headset zal afspelen. Zelfs wanneer de headset niet aanstaat, waardoor je de receiver uit de console moet halen wanneer je zonder headset wilt spelen.

Op de headset zelf vind je alle knoppen die je nodig hebt om deze gemakkelijk te bedienen. Op de rechter oorschelp zit een wieltje om het volume van het geluid aan te passen, of volledig te muten door deze in te drukken. Op de linker oorschelp kom je eenzelfde wieltje tegen, maar dan voor het volume van je microfoon. Mute je deze, dan zal je microfoon een rood lampje weergeven om aan te geven dat er geen geluid door zal gaan. Aan de linkerkant vind je verder nog de audio- en USB-ingang, evenals de aan/uitknop.

Niet alleen voor games prima te gebruiken

Nu zal het bij veel gamers niet zozeer gaan om wat er in de doos of op de headset zit, maar om het geluid dat eruit komt. De speakers in de oorschelpen worden aangedreven door 50mm drivers, die een stevige lading geluid weten te produceren. Desondanks gaat de hoofdtelefoon eigenlijk nooit te hard: alleen lange game- of luistersessies op het hoogste volume zouden we niet aanraden.

Razer Thresher voor PS4

Inderdaad: ook voor muzikale luistersessies is de hoofdtelefoon prima te gebruiken. Het geluid kan niet op tegen een reguliere hoofdtelefoon zoals de Audio Technica ATH-M50X, maar is over het algemeen erg prettig om naar te luisteren. Het geluid is helder en lage tonen zijn duidelijk aanwezig, maar overheersen niet. Dit is zowel tijdens het gamen als tijdens muziek luisteren een prettig gegeven, aangezien de audio op die manier niet snel gaat irriteren of vervelen. Of het nu gaat om de gitaarsolo’s in Bohemian Rhapsody, een inslaande kanonskogel in Call of Duty: Black Ops 4 of een ronkende Formule 1-wagen: het is allemaal een plezier om naar te luisteren.

Datzelfde kan gezegd worden over de microfoon, al is dat natuurlijk ook een beetje van je eigen stem afhankelijk. De uitschuifbare microfoon levert helder geluid af richting je medespelers, waardoor communicatie tijdens cruciale multiplayer matches vlekkeloos zal verlopen. Kunnen ze je microfoon in ieder geval niet meer de schuld geven.

Een prima upgrade

Al met al is de Razer Thresher voor de PlayStation 4 een prima headset, die doet wat ervan wordt verwacht. Helemaal aangezien de batterij in de headset een goede vijftien uur moet meegaan op een volle lading. Of die aantallen precies kloppen, is lastig te zeggen. Sinds ik de hoofdtelefoon in ontvangst heb mogen nemen twee weken geleden, heb ik deze echter nog maar een enkele keer hoeven opladen en dat was eigenlijk direct nadat ik er mee aan de slag ging.

Dat wil overigens niet zeggen dat de hoofdtelefoon helemaal foutloos is. Het eerste is het gemis van een Bluetooth-optie. Hoewel de verbinding via de USB-receiver stabiel is, zou het voor bijvoorbeeld mobiele telefoons of tablets fijn zijn om de optie te bieden via Bluetooth verbinding te maken. Een tweede mogelijk struikelblok voor potentiële kopers is het gewicht van de headset.

Razer Thresher voor PS4

Razer is sowieso al niet van het hele subtiele met forse headsets in alle lijnen, maar door de draadloze technieken wordt de hoofdtelefoon nog een tandje zwaarder. Hoewel de hoofdband bovenop de headset erg prettig is, kunnen de kussens op de oorschelpen na verloop van tijd best op je oren gaan drukken. Mocht je hier dus snel last van hebben, dan is een lichtere hoofdtelefoon misschien een verstandige keuze.

De Thresher lijkt dan ook vooral een prima keuze te zijn voor gamers die hun huidige headset willen upgraden. Heb je momenteel al een headset, maar is deze momenteel nog bedraad of is de geluidskwaliteit toch niet helemaal wat je ervan had verwacht? Dan is Razers nieuwste hoofdtelefoon met een prijskaartje van 129,99 euro een prima opstapje waarbij de prijs-kwaliteitverhouding mooi in balans is.