Pro Cycling Manager 2019

Robert Zomers op 20 januari 2020
Pro Cycling Manager 2019

Al twee weken fietsen er meer dan honderd mannen op peperdure fietsen door Frankrijk en proberen ze een trui van een paar tientjes te winnen. De Tour de France blijft een eigenaardig sportevenement, maar niet zo eigenaardig als de game die jaarlijks rond de Tour de France verschijnt: Pro Cycling Manager 2019.

De Pro Cycling Manager-serie is in 2001 gestart door Cyanide Studio, dat onder uitgever Focus Home Interactive jaarlijks een nieuwe wielrengame op de markt bracht. Afgelopen jaar is de studio overgenomen door uitgever Big Ben, maar het team van ontwikkelaars is nog steeds hetzelfde. Ook dit jaar hebben zij getracht om de nodige verbeteringen en nieuwe functies aan de game toe te voegen.

Fifa voor wielrenfans

Ik was niet te spreken over Pro Cycling Manager 2018. De game van vorig jaar voegde maar een paar kleine dingen toe en kampte met veel bugs. De gebruikelijke kleine stap vooruit was vorig jaar eerder een stap achteruit, wat de game ook een vermelding in onze lijst van slechtste games van het jaar 2018 opleverde.

Pro Cycling Manager 2019

Voor wie niet bekend is met de serie is het handig om een klein beetje context te geven bij de ontwikkeling van Pro Cycling Manager. Net als met sportgames als Fifa en Nhl is er elk jaar een nieuw deel. De wedstrijden, sporters en teams worden netjes bijgewerkt en er worden nieuwe elementen toegevoegd. In de nieuwe Pro Cycling Manager kun je dus alle parcours van het het huidige seizoen gaan rijden, met de teams en renners van dit jaar.

Het grote verschil met grote games als Fifais dat het team en het budget bij Cyanide Studio een stuk kleiner zijn en dat zie je ook terug in de game. De serie wordt gemaakt door een groepje gepassioneerde wielerfans die de management-titel steeds verder hebben uitgediept. Toch gebeurt het vaak dat de game bij release meer bugs heeft dan nieuwe elementen.

De knecht van de knecht

In Pro Cycling Manager 2019 zijn er wel degelijk nieuwe toevoegingen en Cyanide Studio heeft deze zelfs netjes op een rij gezet in het hoofdmenu van de game. De meeste veranderingen vinden we in de meer toegankelijke modus: Pro Cyclist. Dit is een fijne modus om de game te leren spelen of om wat meer relaxte races te rijden. Je bestuurt namelijk niet een compleet team, maar één enkele wielrenner. Je bent verantwoordelijk voor zijn training, wedstrijdresultaten en carrière.

Pro Cycling Manager 2019

Je begint natuurlijk wel onderaan de ladder of beter gezegd, je mag de ladder waarop je teammaten omhoog klimmen eerst nog even goed vasthouden. In het eerste seizoen ben je namelijk de knecht van de knecht. Zelfs als je na honderd kilometer op kop fietsen onder je fiets hangt van ellende, zal de zesde man in de ploeg je nog vragen of je hem niet even uit de wind komt houden.

Gelukkig kun je snel doorgroeien als je je aan de stalorders houdt. Voor je kopman in de wind fietsen of meegaan in een ontsnapping levert namelijk XP op, waarmee je een level omhoog gaat. In totaal zijn er 36 levels en met elk level krijg je een skill point te besteden. Hiermee kun je je renner bijvoorbeeld sneller laten levelen, beter door het peloton laten manoeuvreren of langer fit laten zijn. Hierdoor heeft de modus echte RPG-elementen gekregen, waardoor je telkens nog een race wilt doen om beter te worden. Daarmee is Pro Cycling Manager 2019 toegankelijker en vooral verslavender geworden.

Spreadsheet manager

Natuurlijk kun je ook gewoon een compleet team onder je hoede nemen. Hierbij kun je kiezen uit teams in de verschillende wedstrijdklassen: Continentaal, Pro Continentaal of World Tour Teams. Je kunt natuurlijk ook een geheel eigen team creëren. De grootste verandering die hier meteen opvalt is de fraaie interface. Alles heeft een flinke facelift gehad. Daardoor oogt dit deel meteen een stuk moderner en zitten er leuke details in, zoals de roadmaps die meekleuren met de grote koersen. Zo is het profiel van de Tour de France-etappes geel en dat van de Vuelta rood.

Pro Cycling Manager 2019

Dat klinkt allemaal niet erg indrukwekkend als je nog nooit een carrière in Pro Cycling Manager hebt opgebouwd, maar is erg fijn als je al een aantal seizoenen naar de spreadsheets hebt moeten loeren. De game speelt zich namelijk voor een groot deel af op de verschillende tabbladen waarin de informatie van de renners, het team en de races is verzameld. De diepgang is daarbij ongekend en het duurt even voor je alles door hebt en de juiste voorbereiding voor je renners geperfectioneerd hebt.

De belangrijkste toevoeging in deze modus is het nieuwe transfersysteem, waar je vanaf de maand mei mee te maken krijgt in carrièremodus. Je krijgt punten die je kunt gebruiken om dossiers op te bouwen voor renners en achter de schermen gesprekken op te starten om renners naar je ploeg te krijgen. Sommige renners zullen hoe dan ook niet voor je willen fietsen, maar je kunt bij renners die open staan voor onderhandelingen alvast het nodige voorwerk doen.

Uiteindelijk mogen de echte onderhandelingen pas op 1 augustus van start, maar op deze manier kun je Tom Dumoulin alvast warm maken om voor jouw team te komen fietsen. Ook kun je in één oogopslag zien welke renners graag naar jouw ploeg willen komen. Hierdoor is het aantrekken van renners een stuk inzichtelijker geworden en zorgt ervoor dat je beter langetermijnplannen kunt maken voor het volgende seizoen.

Gelukkig hebben we de mods nog

Het is dan ook erg jammer dat juist deze transfers niet goed werkten bij release en de het spel afgebroken moest worden. Dat is nogal zuur, aangezien er al gauw een uur of dertig in een enkel seizoen gaat zitten, zo niet meer. Een paar dagen na release verscheen er een patch waarmee de problemen werden opgelost, dus het is fijn dat Cyanide Studio erbovenop zit.

Pro Cycling Manager 2019

De studio lijkt sowieso een stuk beter naar de fans te luisteren dan in eerdere jaren. De problemen met de valpartijen uit de editie van 2018 zijn in deze versie ook verholpen. Bij een valpartij zijn nu doorgaans een handvol renners betrokken, in plaats van dat elke keer het halve peloton op een hoop ligt.

Op hun beurt zorgen de trouwe fans ervoor dat er nog geen dag na release een nieuwe database in de Steam Workshop staat, met de echte namen, logo’s en shirts van de renners en teams. Zeker voor de merken die de teams sponsoren kan Cyanide Studio geen licentie krijgen, maar ook sommige renners heten nog anders in de database die standaard bij het spel zit. De aangepaste databases van de community zijn daarbij een mooie uitkomst.

We worden wereldkampioen

Naast de afname in massale valpartijen, is ook het aantal crashes teruggebracht. De game draait een stuk soepeler en is tijdens het testen niet één keer gecrasht. Dat was vorig jaar wel anders, dus een mooie stap vooruit.

Daarmee zijn we met Pro Cycling Manager 2019 weer bij een deel aanbeland dat je gerust in huis kunt halen en waarin je weer lekker uren kunt laten verdwijnen om met jouw ploeg de World Tour te domineren.