game nieuws Log in

Motosport Manager Mobile 3 | Pixel Vault

Run jouw dreamteam on the go

Als je een fan bent van management games, dan wil je het liefst heel lang heel veel plezier uit een enkele game halen. Ze komen immers maar mondjesmaat voorbij. Als het dan ook nog eens sport gerelateerd moet zijn, is de keuze erg beperkt. Voetbalfans hebben Football Manager, wielrenners mogen het doen met Pro Cycling Manager en fans van de autosport met Motorsport Manager. Die laatste heeft een nieuw deel gehad voor onderweg in de vorm van Motorsport Manager Mobile 3. Tijd om te kijken of ons team als eerste over de finish komt.

Hoewel je met een gemiddelde Formule 1-race op televisie al gauw drie uur zoet bent, heb je onderweg vaak niet dezelfde hoeveelheid tijd. Een motorsportteam managen zit er dan ook niet in, zou je denken. Toch heeft ontwikkelaar Playsport Games de afgelopen jaren al meerdere malen laten zien dat dit verrassend fijn blijkt te werken. Na twee mobiele games en een succesvolle pc-release afgelopen november, keert de ontwikkelaar nu terug op mobiel met Motorsport Manager Mobile 3.

Neem de touwtjes in handen

In de basis is er aan Motorsport Manager Mobile 3 niet heel veel veranderd. Opnieuw krijg jij als rookie een flinke smak met geld toegeschoven om je eigen raceteam op poten te zetten. Daarbij is het aan jou om te investeren in bestuurders, wagens en ander personeel zodat jouw team aan het einde van het seizoen op de hoogste trede van het podium eindigt.

Nieuw aan deze editie is dat het niet meer alleen gaat om de ‘single seater’ klassen: de bekende vierwielers zoals we die kennen uit de Formule 1 en de Indycar. Na succesvolle uitstapjes naar de GT en Endurance-klassen op de pc, maken deze nu ook op mobiel hun opwachting. Ieder seizoen krijg je dan ook opnieuw de keuze voorgelegd: blijf je in je huidige klasse, promoveer je in jouw specialisatie of kies je voor een hele andere serie.

Nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen

Met die nieuwe klassen komen er natuurlijk ook nieuwe opties en mogelijkheden vrij. Een single seater race van zeventig rondjes is namelijk heel anders dan bijvoorbeeld een veel langere 24-uurs endurance race. Om het een beetje behapbaar te houden ben je in beide gevallen geen uren bezig, maar is de gameplay wel net anders genoeg om het interessant te maken.

Bij de endurance race draait het vooral om het uithoudingsvermogen van je coureurs, precies zoals de naam al doet vermoeden. Races duren in deze klasse zo’n 45 minuten, al kun je de tijd natuurlijk met een druk op de knop iets harder laten lopen als je die tijd zelf niet hebt. Gedurende die tijd neemt de concentratie van je coureur af en zul je dus regelmatig moeten wisselen. Dat betekent dus dat je niet alleen de banden, brandstof en stabiliteit van twee wagens moet onderhouden, maar ook de gemoedstoestand van zes coureurs. Vermoeide rijders presteren namelijk slechter en maken sneller fouten.

De GT-klasse lijkt wat dat betreft een stuk meer op de single seaters: ook hier gaat het niet om hoe lang je op de baan bent, maar of je het verplicht aantal rondjes weet af te leggen. Met deze klasse komen wel nieuwe technische snufjes om de hoek kijken: ERS en hybride-systemen. Voor de minder ingewijden onder ons: ERS staat voor Electronic Recovery Systems en houdt simpelweg in dat de auto energie oplaadt terwijl deze remt. Hybride systemen aan de andere kant zorgen ervoor dat je elektriciteit kan gebruiken om het brandstofgebruik te verminderen.

Beide kun je inzetten in de race om net even wat harder te gaan en een inhaalactie te doen of wat langer door te kunnen rijden op dezelfde tank brandstof. Natuurlijk gaat dit niet vanzelf: energie moet opgespaard worden en het onhandig inzetten hiervan kan je meer plekken kosten dan dat het je oplevert. Eén van de keuzes die je dus altijd in je achterhoofd moet houden.

Tijd voor een goede kwalificatie

Een andere keuze die je altijd in je achterhoofd moet houden, komt al naar voren voordat de race ook nog maar is begonnen: die van je strategie. Hoewel er tijdens de race weinig is veranderd aan je strategische keuzes, is het kwalificatiesysteem in de game flink op de schop gegaan. Er zijn twee mogelijkheden bij de verschillende klassen: of je start in omgekeerde volgorde van de tussenstand, of je moet de snelste tijd neerzetten gedurende een korte kwalificatie.

In het vorige deel was dit nog redelijk simpel: je kiest wat instellingen voor je wagen, laat je coureur een paar rondjes rijden en hoopt dan op een snelle tijd. In het nieuwste deel pakt dit anders uit, want nu kiest de monteur welke aanpassingen hij of zij doet. Het enige wat jij doet, is kiezen waarop jij wilt focussen.

Dat gaat via een kaartensysteem: jouw monteur heeft een x aantal verbeterpunten te besteden tussen ‘stints’; een uitrijronde, kwalificatieronde en inrijronde. Op basis van de kaarten die jij kiest, verbetert de monteur de wagen met een specifiek percentage in ruil voor een aantal verbeterpunten. Hoeveel dat er zijn, weet je pas wanneer de kaart omdraait. Op de kaart zelf zie je enkel een schatting.

Blijf je binnen de perken, dan kan jouw coureur tot wel een seconde per rondje sneller zijn dan dat hij/zij normaliter is. Ga je over de scheef, dan worden al je verbeteringen weer ongedaan gemaakt en moet je op de blaren zitten. Het is een redelijk simpel, maar leuk systeem wat ervoor zorgt dat je altijd een gokje kan wagen zonder dat er ook maar ergens een lootbox is te vinden.

Geld moet rollen

Ongeacht welke klasse je speelt, het draait uiteindelijk maar om één ding: groene cijfers aan het einde van de streep. Hoewel winnen natuurlijk leuk is, moet er vooral geld op de bank staan om het volgende seizoen ook weer een gooi naar het kampioenschap te doen. Opvallend genoeg is de mobiele game daarin een stuk minder streng dan zijn desktop-variant.

Zo lijken er geen echte consequenties te hangen aan slechte prestaties. Misschien haal je aan het einde van het seizoen wat minder geld op, maar het ziet er nooit naar uit dat je baan in het geding is. Ook ondermaats materiaal en slechte coureurs hebben weinig impact op jouw carrière vooruitzichten. Misschien blijf je een jaar in dezelfde serie hangen, maar ook dat lijkt nooit een groot probleem te zijn.

Met de introductie van Motorsport Manager Mobile 3 zijn er wel nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen. De belangrijkste daarvan zijn Invitationals: losstaande evenementen waarvoor je gedurende het seizoen uitgenodigd kan worden. Tijdens deze evenementen kom je voor jouw eigen land uit als manager van een tijdelijk team in een klasse die je zelf mag kiezen. Deze evenementen hebben vaak hun eigen regels en leveren een aardige boost aan je cashflow op, helemaal wanneer je als eerste over de streep komt.

Een nieuwe uitvalsbasis

Een andere manier om meer geld te verdienen voor je team is met de nieuwe uitvalsbases. Dit nieuwe systeem laat je tussen de races door investeren in nieuwe locaties over de hele wereld. Investeren in tijd, wel te verstaan. Het bouwen van nieuwe locaties duurt namelijk een aantal races, maar er hangen geen daadwerkelijke kosten aan. Lukraak zomaar locaties kiezen zit er echter niet in: je moet locaties in de buurt van elkaar koppelen, waarna je jouw netwerk kunt uitbreiden.

Zo verzamel je havens, fabrieken en vliegvelden die je kunt gebruiken om nieuwe bases te bouwen en bonussen te krijgen. Denk daarbij aan geld, speciale coureurs en technici die je kunt aantrekken of ‘Influence’.

Invloed is een nieuwe vorm van valuta die je kunt gebruiken om de zaken naar je hand te zetten. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een extra stem tijdens politieke stemrondes, de regels een beetje buigen bij de ontwikkeling van een nieuw onderdeel of het makkelijker overhalen van een nieuwe coureur. Alles om het wereldkampioenschap binnen te slepen.

Voor fans van de verschillende autosporten is Motorsport Manager Mobile 3 een vermakelijke game, die net genoeg diepgang biedt voor onderweg. De keuzes die je als teammanager maakt gaan net diep genoeg om je interesse te pieken, maar niet zo ver dat je een universitaire opleiding nodig hebt om de impact te snappen. Spelers die een stap dieper willen, zullen daarna uit moeten wijken naar de pc-versie van de serie. Motorsport Manager Mobile 3 is nu te koop op iOS en Android voor 4,49 euro.


Conclusie
Motorsport Manager Mobile 3 is een vermakelijk opvolger die perfect geschikt is voor korte sessies onderweg. De nieuwe klassen zijn vermakelijk en voegen voldoende variatie toe, al is het niet wereldschokkend. Ditzelfde gaat op voor de andere veranderingen zoals het nieuwe kwalificatiesysteem en de uitvalsbases. De stappen zijn klein en goed, maar zullen voor fans van de vorige delen niet als revolutionair overkomen. Daarvoor moet Playsport Games toch echt iets nieuws gaan verzinnen.
Deze game is getest op de Android.

Goed!

  • Speelt lekker weg, ook in korte sessies
  • Nieuw kwalificatiesysteem is slim bedacht
  • Nieuwe klassen zijn fijne toevoeging aan de single seaters

Wat minder...

  • Slechte prestaties hebben weinig gevolgen
  • Geen enorme sprongen vooruit

Wel spelen als...

je dagelijks hoopt de nieuwe Toto Wolff of Christian Horner te zijn.

Niet spelen als...

je al ziek wordt van het geluid van ronkende motoren.

Tags:

Lees verder:

Geef een reactie