game nieuws Log in

Na maanden van teaser trailers en informatie kunnen we dan eindelijk zelf aan de slag met Mortal Kombat X. NetherRealm Studios heeft vanaf de aankondiging gezegd dat zowel nieuwkomers als hardcore fans van Mortal Kombat zullen genieten van deze nieuwe iteratie uit de reeks. Mortal Kombat X is bij Pixel Vault, heel toepasselijk voor de reeks, op de pijnbank gelegd en de game heeft zich blootgegeven dankzij onze foltertechnieken.

Laten we beginnen met wat nieuw is in Mortal Kombat X. In de game heb je nu de keuze uit drie verschillende vechtstijlen per personage voordat je aan een gevecht deelneemt. Anders dan in Mortal Kombat: Deadly Alliance en Mortal Kombat: Deception, waarin je tijdens een gevecht tussen vechtstijlen kon wisselen, staat de keuze van je vechtstijl in Mortal Kombat X vast en moet je het hiermee doen tot het volgende gevecht. Zo kun je bij Sub Zero kiezen uit Cryomancer, Unbreakable of Grandmaster. Iedere genoemde stijl geeft Sub Zero een bepaalde techniek waar hij dan gebruik van maakt. Als Cryomancer kan hij zijn ijs tot wapens vormen en vergroot hij zo zijn aanvalsbereik, terwijl Unbreakable de blauwe ninja meer verdedigend maakt door ijs-tegenaanvallen in zijn moveset te stoppen. Grandmaster daarentegen geeft hem de optie om een ijskloon te maken die bij de minste aanraking zijn tegenstander bevriest. Deze ijskloon kan Sub Zero ook gooien naar zijn tegenstanders, waardoor deze stijl meer voor de afwachtende vechter is die hoopt dat de tegenstander fouten maakt. Zo heeft ieder personage een goed doordacht drietal aan vechtstijlen meegekregen, waardoor je gekozen personage anders aanvoelt. Het is niet zo dat een bepaalde stijl de overhand heeft ten opzichte van een ander. Er zullen tegenstanders met vechtstijlen zijn die op het eerste oog een voorsprong op jouw gekozen personage hebben, maar met de standaard kombo-lijst en op tijd blokkeren, kun je nog steeds het tij doen keren.

Mortal-Kombat-X-Art-Sub-Zero-vs-Scorpion

Nu we het daar toch over hebben. In de beschikbare levels heb je, als je goed oplet, interactieve elementen die je kunt gebruiken tijdens een gevecht. Denk hierbij aan dingen als een vuurschaal die je naar je tegenstander kunt gooien tot in ware ninja-stijl een boom inrennen om met een sprong en een flikflak achter je tegenstander te verschijnen. De, door mij gehate, X-Rays zijn wederom van de partij in Mortal Kombat X. Deze optie zag zijn levenslicht in Mortal Kombat 9 en zorgde ervoor dat je brutaal hard kon uithalen naar je tegenstander, waardoor je de gedane schade op het skelet van je tegenstander kuon zien. Door middel van op tijd blokkeren, als eerste een aanval raken, kombo’s halen en dergelijken, vult zich een metertje onderaan je personage. Het metertje kan zich tot drie streepjes vullen en bij een volledig gevulde meter kun je een X-Ray-aanval inzetten en getrakteerd worden op een pijnlijk beeld. Deze optie ziet er op het eerste gezicht erg gaaf uit, maar bevat enkel één, naar mijn smaak veel te lange, animatie per personage die je na de eerste keer wel gezien hebt. Daar komt nog eens bij dat de toegedane schade van belachelijk hoge proporties is, wat de nauwkeurige balans, in combinatie met de nieuwe vechtstijl-optie, een beetje om zeep helpt. Wat dit dan wel weer goedmaakt, zijn de toegevoegde Fatalities en terugkerende Brutalities om X-Ray-gebruikers gepast te straffen. Ieder personage heeft uiteindelijk twee Fatalities tot zijn beschikking en vijf Brutalities.

Hoewel de Fatalities er erg gaaf uitzien, moet ik het toch kwijt dat ik er enigszins in ben teleurgesteld. Het blijft een feest voor het oog om te zien, maar ergens vind ik veel Fatalities een beetje misplaatst, zowel in uitvoering als wie het uitvoert. De meeste Fatalities worden namelijk uitgerekt tot een ware show, terwijl het naar mijn idee toch meer om de dodelijke efficiëntie gaat. Zo kan Scorpion een vuurbal door de torso van zijn tegenstander jagen, waardoor een gapend gat met een nog hangend hart te zien is. De tegenstander is overduidelijk dood, maar ergens is het nog nodig dat Scorpion zijn zwaard gebruikt om het hoofd te halveren. Dit had iemand als Kenshi of Quan Chi bijvoorbeeld ook kunnen doen, waardoor ik het geen Fatality voor iemand als Scorpion vind en zo zijn er jammer genoeg nog een aantal voorbeelden. De Brutalities daarentegen zijn een welkome verademing hiervoor, omdat je hierbij rekening moet houden met bepaalde voorwaarden. Zo kan Scorpion de torso van zijn tegenstander doen ontploffen door te eindigen met een bepaalde aanval en wanneer zijn levensmeter voor meer dan vijftig procent gevuld is. Deze Brutality van Scorpion is beschikbaar in al zijn vechtstijlen, maar sommigen kun je enkel en alleen met een bepaalde stijl doen. Wat je dan wel weer in iedere stijl kunt doen, zijn de nieuwe Faction-Kills. Dit zijn specifieke kills die je kunt uitvoeren door je aan te sluiten bij een bepaalde groep, waardoor bijvoorbeeld Smoke zijn handen vuil maakt voor jou.

In Mortal Kombat X word je bij de start geïntroduceerd met de nieuwe optie Faction-War. Deze online-modus laat jou kiezen uit één van de vijf beschikbare groeperingen uit de wereld van Mortal Kombat: Black Dragon, Brotherhood of Shadow, Lin Kuei, Special Forces en White Lotus. Na een keuze gemaakt te hebben, zul je bij alles waar je aan deelneemt punten verzamelen voor jou groep. Dit kun je extra vergroten door deel te nemen aan vijf-tegen-vijf Faction-gevechten waarmee iedere winst extra punten oplevert voor jouw groep. Aan het einde van iedere week krijgt de groep met de meeste punten allerlei goodies. Dit kan artwork zijn, nieuwe kleding of een berg met Koins. Deze Koins verdien je ook door de storymodus te voltooien, maar ook door deel te nemen aan de bekende Tower-varianten (single- en multiplayer) als Klassik, Test Your Might en dergelijke.

De Towers hebben veel varianten en de Living Towers zijn hier een nieuwe, extra versie van. Dit zijn drie torens die allemaal van uitdaging veranderen na verloop van tijd. De eerste verandert ieder uur, de tweede iedere dag en de derde zal periodisch veranderen. In ieder gevecht, ongeacht in welke vorm je deze doet, zul je Koins verdienen en die heb je hard nodig. Deze kun je namelijk spenderen in de bekende Krypt die een toffe make-over heeft gekregen. Hier beleef je nu meer een klein avontuur dan simpelweg grafstenen kiezen om inhoud te krijgen. Je zult belaagd worden door allerlei wezens en simpele puzzels moeten oplossen om bij de felbegeerde graven te komen om zo content vrij te spelen als artwork, kleding, multiplayer-iconen en nieuwe Brutalities/Fatalities. Het enige jammere is de keuze om Easy Fatality-Koins en Skip Fight Koins bij de inhoud te stoppen. Hiermee kun je zonder moeite een Fatality uitvoeren of een gevecht overslaan, wat je dan zo’n Koin kost. En hier sluipt jammer genoeg ook in Mortal Kombat X de vloek van microtransacties binnen. Je kunt deze Koins namelijk aanschaffen door te betalen met echt geld. Bij een andere game zou ik deze optie waarschijnlijk afbranden, maar Fatalities zijn nooit onmogelijk om uit te voeren en waarom zou je een gevecht overslaan in een fighting-game? Met deze wijsheden zie ik de micro-transacties dan ook, gelukkig, als mislukt concept.

Mortal-Kombat-X-01

Al dit geweld gaat van start met, vanaf het begin, 23 beschikbare personages. Wie de Kombat Pack heeft aangeschaft krijgt er vier personages bij in de vorm van Tanya, Tremor, Jason Voorhees en Predator en bij de pre-orders van de game is Goro standaard van de partij. Bij het uitspelen van de storymodus speel je nog een extra personage vrij, waardoor je een groot, maar gevarieerd, aantal vechtersbazen hebt. Via deze storymodus zal het me niet verbazen als er nog meer personages bij zullen komen, aangezien je tegen een aantal bekende, maar (nog) niet beschikbare karakters moet vechten. Ik hou de namen hiervan voor mezelf om spoilers te voorkomen en ga verder in op de verhaallijn van de game.

De storymodus is een combinatie van een foute jaren 80 actiefilm met alle clichés die je kunt bedenken. De oude garde geeft de spreekwoordelijke fakkel door aan de nieuwe generatie, die zich maar wat graag wilt bewijzen. Een toernooi afwerken, zoals we gewend zijn van Mortal Kombat, zit er niet in, maar de moeite die wordt genomen om een heus verhaal te vertellen in een fighting-game, is lovenswaardig. Tijdens de vele filmsequenties moet je bovendien blijven opletten, want je zult zo nu en dan deelnemen aan Quick Time Events. Een leuk gegeven dat de aandacht erbij houdt en daarom is het een beetje jammer dat het niet uitmaakt of je de juiste knop indrukt of niet. Je personage zal een paar klappen krijgen, maar nergens is de impact ervan te bespeuren in het aankomende gevecht. Wat dan weer wel de kracht is van deze storymodus is dat je per hoofdstuk een ander personage moet besturen, wat de vastgeroeste mentaliteit van favoriete vechter kiezen, om zeep helpt. Zo leer je om te gaan met personages die je anders waarschijnlijk nooit een kans zou geven.


Conclusie
Mortal Kombat X verbetert op veel punten ten opzichte van zijn voorgangers. De game bevat ontzettend veel modi, waardoor je je nooit zult vervelen. Dit in combinatie met het rijke personagerooster, waarbij ieder personage een drietal aan gevechtsstijlen heeft, zorgt voor een grote herspeelbaarheid. De storymodus kent zijn ups en downs, maar blijft erg vermakelijk en is gezien het genre een heuse verademing. Als zelfverklaarde Mortal Kombat-fan vind ik de meeste Fatalities teleurstellend voor de reeks en heb ik een gloedhekel aan die X-Ray-aanvallen, maar dat is een smaakkwestie. De game ziet er prachtig uit en speelt ontzettend vloeiend met het heerlijke over de top geweld dat we kennen van de reeks. Het echte grote minpunt blijven de onevenwichtige Fatalities die zo kenmerkend voor Mortal Kombat zijn. Daarom is Mortal Kombat X voor mij net niet een triple A-game, maar wel een fighter die je absoluut gespeeld moet hebben.

Goed!

Wat minder...



Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *