Mortal Kombat 11

Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Mortal Kombat 11

Ruim 27 jaar geleden kregen we voor het eerst te maken met het brute geweld van Mortal Kombat. Waar de franchise van Ed Boon en John Tobias initieel uitblonk door het gewelddadige uiterlijk, bleek er zich hierachter een strakke fighter schuil te houden. Nu Mortal Kombat 11 uitgekomen is, onderzoek ik of de strakke en brute fighter nog steeds terug te vinden is.

Eigenlijk staat in de naam van Mortal Kombat 11 een leugen. De titel impliceert dat deze game de elfde iteratie is in de Mortal Kombat-franchise. Na wat kort gegoogle werd ik echter verrast toen mij opviel dat dit niet de elfde, maar de vijftiende Mortal Kombat-titel is. We kunnen middels deze numerieke discrapantie dus kunnen stellen dat Mortal Kombat een complexe historie heeft. Tijd om daarom eens goed te kijken naar Mortal Kombat 11 en wat voor nieuws het naar de tafel brengt.

Rugbrekers en tranentrekkers

Mortal Kombat 11 is het directe vervolg van Mortal Kombat X. Dit zien we terug in terugkerende personages, maar vooral in het verhaal dat voortborduurt op de gebeurtenissen van Mortal Kombat X. Net als in voorgaande iteraties van de franchise is het mogelijk om in de singleplayer het verhaal te spelen. Voorheen werd dit vooral gebruikt als een verkapte trainingssessie waar je in aanraking kwam met nieuwe, onbekende personages, om er zo achter te komen dat je Scarlett eigenlijk een best fijn personage vindt.

Mortal Kombat 11

Hoewel deze functie van de campaign nog steeds toepasbaar is, brengt het verhaal van Mortal Kombat 11 nog iets extra’s. Eerdere titels in de franchise, zoals Mortal Kombat 9, brachten vooral een ludiek verhaal met over de top geweld en waar de personages gereduceerd werden tot vrouwen in bikini’s en mannen met glimmende spierballen. Gelukkig heeft Netherrealm die objectificerende power fantasy achter zich gelaten en heeft Mortal Kombat 11 degelijke personages. Mannen staan niet meer strak van de steroïden en vrouwen hebben niet langer gigantische borsten. In ruil daarvoor hebben de personages unieke karaktereigenschappen gekregen en worden deze aan elkaar gerijgd met een emotioneel verhaal.

Helemaal los van het over de top karakter van Mortal Kombat kom je nooit, maar dat kun je ook niet verwachten. In de wereld van moordlustige goden, meerdere parallelle dimensies en ninja’s met de kracht om een ruggengraat via een anus naar buiten te trekken, is het moeilijk om altijd serieus te blijven. Dat Netherrealm desalniettemin een verhaal heeft weten neer te zetten dat over emoties, persoonlijke groei en liefde gaat, is een extra applausje waard.

Terug naar school

Heb je uiteindelijk een personages gevonden die goed bij je past, dan kun je middels een uitvoerige tutorial langzaam geïntroduceerd worden tot de mechanics van de strakke fighting game die Mortal Kombat 11 heet. In de afgelopen jaren zien we steeds vaker dat fighting game-ontwikkelaars transparanter worden in het delen van de exacte data van de mechanics. Dit zag je terug in de komst van ingebouwde frame data van de aanvallen.

Mortal Kombat 11 Dark Raiden

Netherrealm doet hier een schepje bovenop door verschillende tutorials toe te voegen waardoor je aangeleerd wordt hoe je een kombo opbouwt. Daarnaast krijg je ook basisinformatie over strategie, mix-ups en hoe je een ‘shimmy’ toepast om je vijand buitenspel te zetten. Nadat je deze lessen onder de knie hebt, kun je met je gekozen strijder de trainingsruimte ingaan waar je je klaar kunt maken voor de online confrontatie met andere spelers.

Variations plus

Eerder had ik het al over de narratieve verschillen die Mortal Kombat 11 teweegbrengt ten opzichte van bijvoorbeeld Mortal Kombat 9. Qua gameplay is Mortal Kombat 11 ook verschillend ten opzichte van Mortal Kombat X. Mortal Kombat X introduceerde de variations, waarmee ieder personage drie variaties had, waarbij bepaalde special moves werden uitgewisseld. Dit zorgde ervoor dat ieder personage drie unieke speelstijlen had die grofweg paste bij het hoofdthema van dit personage.

Mortal Kombat 11 gaat hier weer overheen door het concept van de variations open te gooien. Er zijn in deze titel niet een vast aantal variations, maar een pool aan speciale aanvallen waarvan je er drie kunt kiezen. Hierdoor kun je uiteindelijk een echt unieke speelstijl creëren door bepaalde aanvallen te selecteren. Hierdoor kun je kombo’s verlengen, krijg je meer zoning mogelijkheden of kun je jezelf buffen. Naast de mogelijkheid om je speelstijl aan te passen, heb je ook de mogelijkheid om de klederdracht van de personages te modificeren. Net als in Mortal Kombat X is in Mortal Kombat 11 de Krypt teruggekeerd. Dit is een soort doolhof met puzzel-elementen waar je veel schatkisten vindt. Deze schatkisten kun je openen door het spenderen van in-game goud en fungeren als loot boxes. De inhoud van deze loot boxes zijn voornamelijk skins, maar ook brutalities die je tijdens het spelen kunt activeren.

Mortal Kombat 11 Scorpion 2

Met behulp van de skins die je vindt, kun je de verschillende personages personaliseren met toffe outfits. Het jammere is dat dit voor Netherrealm en WB Studios een uitgelezen kans is om een microtransactiesysteem te implementeren. Voor een kleine bijdrage kun je extra geld en time crystals krijgen, waardoor het unlocken van de skins net wat makkelijker gaat. Gelukkig gaat het hierbij alleen om cosmetische aspecten en niet om gameplayvoordelen. Toch blijf ik het stom vinden dat een AAA-game met een premium prijs ervoor kiest om het businessmodel van een free-to-play mobile game over te nemen.

Geen flawless victory

Los van de trainingen, de tutorials en de singleplayermodi, draait een fighting game uiteraard om het online strijden tegen een ander persoon. Gelukkig zit het hier bij Netherrealm wel snor. De netcode is stabiel en efficiënt: een enkele keer heb je last van lag, maar dat kan net zo goed aan het modem van de spelers liggen. De game draait als een tierelier: 60 fps op het scherm, maar intern draaien de berekeningen op 120 Hz.

De stabiliteit van de servers en van de game engine zorgen ervoor dat het online spelen een genot is, los van of je nu goed of slecht bent. Dit betekent echter niet dat alles perfect is. Om de een of de andere reden is het niet mogelijk om ontvangende voice-chat uit te schakelen, waardoor het meer dan eens voorkomt dat je aan het knokken bent, terwijl je iemand hoort hijgen door de verschrikkelijke microfoontjes van de PlayStation 4. Echt nachtmerriemateriaal. Daarnaast was het ook fijn geweest als je vanuit de training modus de zoektocht naar een match kon beginnen. Aangezien de wachttijden soms best lang zijn, zit je vaak een minuut te wachten in het hoofdmenu. Zodra je die match te pakken hebt, ben je dit ongemak echter alweer vergeten. Of je nu wint of verliest: knokken in Mortal Kombat 11 blijft erg fijn.