Monster Energy Supercross

archief
Martin op 20 januari 2020
Monster Energy Supercross

Veel spectaculairder dan rondrijden in de blubber met hoge schansen, hobbels en haarspeldbochten wordt de motorsport niet. Monster Energy Supercross heeft dan ook op papier de perfecte setting voor een geniale racegame. Helaas bleek tijdens wat empirisch onderzoek in de met modder gevulde arena’s toch wat anders.


De studio Milestone s.r.l. staat bekend om haar vele racegames en ditmaal hebben ze de handen extra vuil gemaakt om de Motorcross virtueel beschikbaar te maken. Geen gemakkelijke opgave gezien de enorme chaos die motorcrossraces met zich meebrengen en de hoeveelheid modder die daarmee gepaard gaat. Is het Milestone s.r.l. gelukt om een motorcrosswaardig spektakel van Monster Energy Supercross te maken of is het een blubberzooi geworden?

Monsterlijke titel

Nu heb ik altijd enige argwaan bij game-titels die grote merknamen aan hun game verbinden, voornamelijk omdat je dan al snel doodgegooid wordt met reclame van het betreffende merk in de game. Dat is in Supercross gelukkig niet het geval. Afgezien van het titelscherm en wat Monster Energy billboards in de stadions, is het merk verder niet aanwezig.

Monster Energy Supercross 
 Pixel Vault

Je mag bij het starten van je motorcrosscarrière gewoon een eigen sponsor kiezen. Daarnaast heb je enige opties om een (mannelijke) crosser te maken en mag je ‘m ook nog leuk aankleden. Dat is overigens meteen waar de meeste customization van de game in zit, want je kunt van zijn helm tot aan zijn broek aanpassen hoe hij eruitziet. Rugnummer, kleur pak, soort bril, geen detail wordt ongemoeid gelaten.

Dat is bij de motoren dan weer iets beperkter en het aantal motoren is ook wat beperkt. Gelukkig hebben ze wel gewoon licenties kunnen krijgen en zitten de echte merken als Honda er gewoon in. Uiteindelijk gaat het er ook vooral om hoe je op de baan je mannetje staat, want je motor en kleren worden toch onherkenbaar besmeurd.

Moddersimulatie

Motorcross is zo’n spektakel omdat er niet wordt geracet over strak asfalt, maar een met heuvels bezaaid modderveld. Doorgaans vinden deze wedstrijden plaats in de grote arena’s waar een blubberbaan doorheen kronkelt en er tientallen motoren tegelijk doorheen razen. Dat is in Supercross niet anders. In de singleplayer verschijn je met zo’n twintig andere maniakken aan de start, die allemaal als eerste de eerste bocht in willen.

Zodra het startsein gegeven wordt, vliegen de rijders hun startblokken uit en is het één en al chaos. Helaas niet alleen omdat dit nu eenmaal bij motorcross hoort, maar ook omdat de game het aantal botsingen en de hoeveelheid opspattende modder niet aankan. De eerste paar bochten zijn regelrechte lagfeestjes, omdat door slechte optimalisatie de console al het rekenwerk niet kan bolwerken. Na de eerste paar bochten komen de rijders wat verder uit elkaar te liggen en worden de haperingen gladgestreken en de framerate weer stabiel. Helaas word je bij elke start er weer aan herinnerd dat de game het meest spectaculaire deel van de race niet stabiel wordt weergegeven op je scherm.

Monster Energy Supercross 
 Pixel Vault

Dat is niet de enige teleurstelling. Wanneer de game eenmaal tot rust komt na de start, valt meteen op dat je over het uitzicht niet naar huis hoeft te schrijven. Het is vanzelfsprekend niet makkelijk om meer dan twintig racers in detail te simuleren, maar Supercross doet dit wel heel erg matig. Het is allemaal een grote blur van coureurs en vage textures. Ik had moeite om het rugnummer te lezen van mijn eigen rijder, wat toch wel een erg grote beperking van het zicht is. Nu is dit waarschijnlijk niet vreemd om bij motorcross het rugnummer niet te kunnen lezen, maar dan komt dat door de modder. Deze modder is in supercross ook niet meer dan een vaste texture op de grond en waar af en toe een spetter wordt gesimuleerd met een simpel effect. Het resultaat is dat je geen enkel moment het gevoel hebt echt door de bagger heen te rijden.

Gewichtig

Supercross moet het motorcrossgevoel vooral van het parcour en het rijden zelf hebben en deze zijn gelukkig dik in orde. Er zitten mooie sprongen en intense hobbels in, en bochten waar je alleen driftend doorheen komt. Dat alles is dan gesitueerd in de officiële stadions uit de motorcrosskampioenschappen in de Verenigde Staten, inclusief de beroemde commentator Ralph Sheheen.

Wanneer je ook maar één wedstrijd motorcross hebt gekeken, weet je dat dit niet slechts een kwestie is van naar links en naar rechts sturen. Coureurs zijn constant bezig met het verdelen van hun gewicht om de motoren soepel over de hindernissen te laten vliegen en waar mogelijk zelfs met wat sierlijke kunsten. Hoewel je in Supercross tot mijn verdriet geen salto’s kunt maken, is het gebruik maken van je gewicht wel goed geïntegreerd. Met de linkerstick bestuur je de motor, met de rechterstick je coureur. Zo kun je mee hangen in de bocht, of juist tegenwicht geven als je motor voorover dreigt te klappen.

Monster Energy Supercross 
 Pixel Vault

Hierin kun je verschillende moeilijkheidsgraden kiezen. Met de makkelijkste optie kun je soepeler door een bocht heen als je je gewicht goed verdeelt, maar wordt de moeilijkheidsgraad verhoogd en kun je daadwerkelijk vallen of zelfs over de kop vliegen als je het niet doet. Supercross is op de moeilijkste graad niet meteen een heuse motorcross-simulatie, maar biedt dan wel de nodige uitdaging en het geeft je het gevoel dat er net even iets meer komt kijken bij het besturen van een crossmotor.

Wereldkampioen

Bij het starten van een carrière begin je in de 250SX-klasse. Deze is vervolgens onderverdeeld in oost en west en je moet beide voltooien om op te klimmen naar de hoogste 450SX-klasse. Tijdens deze carrière verdien je credits waarmee je nieuwe kledingstukken en motoren kunt kopen en prestige. Vooral op dat laatste kun je veel invloed hebben. Uiteraard helpt het zowel voor je credits als prestige om hoog in een race te eindigen, maar met een goede rijstijl kun je meer prestige verdienen.

Zo krijg je prestige bij het driften door een bocht, drie tegenstanders in één keer passeren of even goed met je achterwiel heen en weer zwenken als als je door de lucht heen vliegt. Het zorgt er allemaal voor dat je eerder level-up gaat en nieuwe dingen vrijspeelt. Niet onbelangrijk zijn daarbij de sponsoren met hogere beloningen, zodat je (jawel) weer nieuwe truien voor je coureur kunt kopen.

Monster Energy Supercross 
 Pixel Vault

Mocht je niets hebben met het maken en aankleden van coureurs, dan kun je de carrière ook best links laten liggen. Zo kun je ook losse kampioenschappen rijden en met bekende coureurs uit de competitie de baan betreden. Mocht je een grotere uitdaging willen, dan is ook een multiplayer match mogelijk, al heb je helaas ook daar soms problemen met haperingen als je net iets te dicht langs elkaar de bocht doorgaat.