Jurassic World Evolution

Jurassic World Evolution

In de Jurassic-franchise loopt het altijd op een bepaald moment mis. Bloeddorstige dino’s ontsnappen uit hun kooi en proberen nietsvermoedende mensen letterlijk een kopje kleiner te maken. In Jurassic World Evolution is het anders. In deze game moet je namelijk niet vluchten voor deze reptielen, maar ze verzorgen. Lukt dit niet? Dan dienen je gasten alsnog als dinohapje en lopen de schadeclaims hoog op.

Jurassic World Evolution is gebaseerd op de Jurassic Park/World-franchise en werd ontwikkeld door Frontier Developments. Zij hadden al eerder succes met titels als RollerCoaster Tycoon en Planet Coaster. In deze game beheer je het Jurassic Park van je dromen verdeeld over vijf eilanden van de Muertes-archipel, oftewel eilanden van de dood. Je begint op Isla Matanceros waar je dino’s terug tot leven moet wekken en verzorgen. Dit alles ter vermaak van je gasten, die je moet voorzien van de nodige faciliteiten. Hieronder vallen restaurants, burgerketens, winkels, arcadehallen en gebouwen om je bezoekers naar de dino’s te laten kijken. Slaag je hierin? Dan bouw jij het ideale Jurassic World.

Jurassic World Evolution

Medewerker van de maand

Het hoofddoel in Jurassic World Evolution is om de gasten en dinosauriërs in je park tevreden te krijgen en te houden. Daarnaast moet je je reputatie verhogen door verscheidene bijzondere dino’s uit te zetten in je park en je park uit te breiden met nieuwe faciliteiten. Als je dit goed doet, stijgt je reputatie en mag je naar een volgend eiland. Om deze indruk te doen stijgen moet je missies doen. In deze missies graaf je fossielen op en wek je deze weer tot leven, voorzie je een restaurant van stroom of doe je onderzoek naar een vaccin voor een ziekte die je anders niet kunt genezen.

In deze game kun je missies doen voor ofwel de science-, de entertainment- of de security-divisie. Doe je dingen voor de wetenschap, dan graaf je vooral fossielen van onder andere de Brachiosaurus of de befaamde T-Rex op, verleng je bijvoorbeeld het leven en verbeter je de kwaliteit van de schubben van je reptielen en ontwikkel je een vaccin tegen de dino-vogelgriep.

Voltooi je daarentegen entertainmentcontracten, dan probeer je de verschillende bezoekerscentra te ontgrendelen of doe je onderzoek naar een simpele speelgoed- of kledingwinkel voor je gasten. Met veiligheid investeer je in verbeterde of nieuwe hekken, verdedig je gebouwen tegen het slechte weer met een Storm Defense Station of probeer je stroomuitval te verhinderen.

De vijf eilanden des doods

Wanneer je genoeg sterren hebt, is het tijd voor een nieuwe uitdaging op een ander eiland des doods. Dat mag je letterlijk nemen, want elk eiland heeft zijn eigen unieke uitdagingen. Zo beleefde ik op het tweede eiland spannende momenten. Door stormschade gaat een hek kapot en ontsnapt de ene na de andere dinosaurus. Omdat ik nog niet het geld voor de benodigde faciliteiten heb, moet ik improviseren.

Jurassic World Evolution

Na enkele gelukte ontsnappingspogingen beginnen mijn reptielen ook nog eens ziek te worden. Aangezien ik niet de middelen heb, kan ik deze ziektes niet bestrijden, de ontsnappingspogingen niet verijdelen en de ontsnapte dieren niet weer terugbrengen naar hun territorium. Wanneer ik het Ranger Station en het ACU Center eindelijk kan bouwen, ben ik in staat om zowel alle kapotte hekken te repareren als dino’s van eten en medicijnen te voorzien als de uitgebroken dino’s te verdoven en terug in hun verblijf te plaatsen. Door dit soort problemen voel je je direct verantwoordelijk voor het welzijn van zowel de gasten als de dino’s. Precies zoals het hoort in een managementgame.

Een dinohapje van formaat

Net zoals in de films kan je er ook een puinhoop van maken. Dit doe je door bij een uitbraak van een vleesetende dinosaurus te traag te reageren. Als dat gebeurt dan eten deze carnivoren aanzienlijk wat gasten op en dat ziet er erg realistisch uit. Zo sluipen ze dichterbij en vermoorden ze de gasten in een fractie van een seconde. Je waant je meteen in een Jurassic Park/World-film, behalve dat in Jurassic World Evolution de schadeclaims van nabestaanden hoog oplopen.

Ook kun je de ramptoerist uithangen bij je reptielen. Zet je bijvoorbeeld een Velociraptor met een Dilophosaurus samen, dan vechten zij waarschijnlijk tot de dood. Het kan ook anders gaan, want wanneer je diezelfde raptor met een grotere Ceratosaurus zet, dan zal die laatste de eerste opeten.

Jurassic World Evolution

Naast mooie actiebeelden zijn dat leuke referenties naar de films die zorgen voor de nodige nostalgie. Verder hoor je de stem van acteur Jeff Goldblum als Ian Malcolm vaak waarschuwen voor aankomend gevaar. Zo moet je bij een security-opdracht bewust een hek slopen en een dino vrijlaten. Al snel krijg je op je scherm een protesterende Malcolm te horen. In de eerste Jurassic World doet hij dit ook voordat alles in het honderd loopt. Net zoals in de films wilt niemand luisteren tot het laat is. In de sandboxmodus zien goed oplettend personen de originele ingang precies nagemaakt met hetzelfde kleurenpalet en het identiek nagemaakte logo.

Licht, camera, actie!

Nog een link naar de films zijn de special effects en de muziek. Zo merk je al snel hoe realistisch de dinosaurussen zijn uitgewerkt. Ze bewegen namelijk van alle kanten zeer realistisch en de kleuren van de huid gaan mooi in elkaar over. Verder zien de spieren en botten tijdens een aantal bewegingen er erg natuurlijk uit. Wanneer de dino’s over het gras lopen wordt dit realistisch platgedrukt. Wanneer je herbivoren bladeren en takken eten, beweegt dit bij het kauwen op de juist manier en het gaat het voedsel zeer realistisch naar binnen.

Naast de bewegingen zijn de schaduwen van deze dieren ook zeer realistisch weergegeven. Zo bewegen ze mooi mee, hebben ze de juiste tint en afhankelijk van het dier en de ondergrond heeft de schaduw ook de juiste vorm. Op die manier ziet een T-Rex er net zo angstaanjagend uit als in de films.

Jurassic World Evolution

Tijdens een speelsessie hoor je op de achtergrond verscheidene bekende deuntjes die je ook in de films hoort. Het fijne hieraan is dat de muziek niet te hard staat en dat je elk geluid apart ook echt goed kunt horen. Al deze dingen zorgen ervoor dat je van deze game hetzelfde gevoel krijgt als bij de films. Ik denk ook dat dit de bedoeling was van de makers, dus die opzet is zeker geslaagd.

Het droompark

Wanneer je op het eerste eiland vier sterren krijgt, ontgrendel je het fameuze Isla Nublar uit de franchise. Dit eiland is een ware sandboxmodus en daar hoef je dus niet meer op de centen te letten. In deze modus heb je enkel toegang tot de dingen die je reeds ontgrendeld hebt. Dit is jammer als je nog niet alles hebt ontgrendeld, want hierdoor moet je telkens schakelen tussen de andere eilanden. Als je alles hebt ontgrendeld, dan kun je pas beginnen met het bouwen van het Jurassic World van je dromen.

Het leuke aan deze zandbak is dat je je geen zorgen meer hoeft te maken om je financiën, contracten, expedities en onderzoeken. Op die manier heb je maar twee faciliteiten nodig. Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat je je park extra ruimte geeft om te groeien.

Jurassic World Evolution

Dat tikkeltje ontbreekt

Het enige dat ik erg aan deze game mis, is een goede tutorial rond de knoppencombinaties. Zo leggen de makers wel uit hoe je het beste omgaat met het beheren van je park, maar amper hoe je met je helikopter vliegt of hoe je een foto neemt. Dat moest ik allemaal zelf uitzoeken in het hoofdmenu. Je wordt dus net als in de films aan je lot overgelaten.

Verder kantelt de camera soms nadat je een dino in real-time vrijlaat. Dit belemmert vaak het overzicht van je park en het maakt je gezichtsveld alleen maar kleiner. Je kunt namelijk enkel omlaag kijken en niet voor je. De enige manier om dit op te lossen, is door aan de zijkant van het scherm op ‘map view’ te klikken, wat soms erg onhandig is en dat kan voor ergernis zorgen.

Als derde kan ik een paar keer niet in- of uitzoomen of het camerastandpunt verschuiven. Hierdoor weet ik bij het ver inzoomen niet waar ik ben of zie ik niet waar ik een hek of gebouw aan het neerzetten ben of hoe ik de ondergrond kan bewerken. Gelukkig kan ik de aanwijzer wel nog apart gebruiken en aan de hand daarvan op het map-overzicht klikken. Dit wekt vaak wat frustraties op, maar niet in die mate dat het de game minder leuk maakt.

Jurassic World Evolution

Als je net zoals ik naast deze minpuntjes kunt kijken, dan zal je zien dat de ontwikkelaar opnieuw een pracht van een game heeft gemaakt. Om die reden raad ik nog steeds iedereen aan om deze titel op z’n minst een keer te proberen. Daarom krijgt Jurassic World Evolution in het algemeen van mij een dikke duim omhoog.