game nieuws Log in

God of War | Pixel Vault

Kratos meet zich met de Noorse goden

Kratos is verhuisd naar de Noorse bossen om daar te beginnen aan een nieuw avontuur dat in alle opzichten anders lijkt te zijn dan de originele trilogie. We keken of de inmiddels oude Spartaan nog een deuk in een pakje boter kan slaan en of het niet vreemd is dat hij niet meer de enige hoofdpersoon is in deze God of War.

Ze waren bij Santa Monica Studios niet al te bescheiden met het aanprijzen van hun game. Er zouden geen laadtijden zijn en gameplay en tussenscènes moesten naadloos in elkaar overlopen. Nu is het niet de minste studio en staat de God of War-serie al zeer goed aangeschreven, maar het is altijd oppassen met dat soort claims. Voor je het weet schep je te hoge verwachtingen. Nu we met Kratos en Atreus op pad zijn geweest, weten we dat dit geen opschepperij was.

Het spook van Sparta

Tijdens de hands-on werd al duidelijk dat Kratos niet meer dezelfde is sinds de gebeurtenissen in de originele trilogie. Natuurlijk is hij een stuk ouder en heeft hij de mooiste virtuele baard die we ooit hebben gezien. De grootste verandering is echter dat zijn gezinssituatie behoorlijk is veranderd, want hij is inmiddels vader.

God of War | Pixel Vault

Zoals met wel meer goden is Kratos niet bepaald een modelvader. De Spartaan is goed met oorlogstuig en is gespecialiseerd in het omleggen van goden, maar zijn opvoedskills zijn niet bepaald van goddelijke proporties. Laat staan pedagogisch verantwoord.

Daar komt bij dat Kratos zijn verleden niet bepaald achter zich heeft gelaten, ook al heeft hij het mediterrane pantheon verruild voor de besneeuwde bossen van het Hoge Noorden. Je eigen familie de verdoemenis injagen laat sporen in je geweten achter en dat klinkt door in alles in dit nieuwe verhaal van de Spartaanse god.

“We need to be better”

Nu is het verhaal iets waar je nooit te veel over moet zeggen in een review, dus dat ga ik dan ook niet doen. Daarnaast is er een goede kans dat jullie het toch niet geloven. Het avontuur van Kratos en Atreus zit vol mysteries en bizarre momenten, waarbij je elke keer denkt: hoe verzin je dit? Het is een sprookjesbos on steroids, waar je absoluut geen kinderen mee naar toe moet nemen.

God of War | Pixel Vault

Al is dat dus precies wat Kratos wel doet, want zoon Atreus moet de hele reis met hem mee. De interactie tussen vader en zoon staat centraal in het verhaal en verandert ook naarmate het verhaal vordert. De reis van de twee ontvouwt zich als een vakantie van twee familieleden die elkaar nog nauwelijks kennen en door wat ze meemaken en onderweg zien een sterkere band krijgen. Zoals wel vaker in families gaat dat ook bij Kratos en Atreus niet zonder onderlinge conflicten en daar komen dan de draughr, trollen en Noorse goden ook nog tussendoor.

Toch laat Santa Monica Studios er net als de Oude Grieken geen twijfel over bestaan dat de goden hun tekortkomingen hebben en van tijd tot tijd falen. Net als in de mythen is Kratos een projectie van menselijkheid op een bovennatuurlijk persoon en in tegenstelling tot de vorige delen moet de god van de oorlog zijn eigen tekortkomingen en falen onder ogen komen. De reis en zijn rol als vader dwingen hem om zich als persoon verder te ontwikkelen, ook al is het een oude baas.

Nu worden fans van de oude orde misschien bang dat de oude Kratos en God of War verdwenen is en ze hun oude anti-held en game niet meer herkennen. Gelukkig is niets minder waar. Kratos heeft niet opeens een vlotte babbel en legt ook niet zijn ziel en zaligheid op tafel. Hij is nog steeds een norse krijger die stiltes slechts verbreekt met een diep gegrom als iets hem niet zint. Daarom is het zo bijzonder dat de ontwikkelaar met deze stiltes, gegrom en zijn interactie met Atreus erin is geslaagd om zoveel van Kratos als persoon bloot te leggen.

God of War | Pixel Vault

De wondere wereld van Midgaard en daar voorbij

Naast uitstekend schrijfwerk zijn de makers erin geslaagd om een grafisch spektakel en een wereld neer te zetten die nog niet eerder vertoond is op de huidige generatie consoles. Dit werd al duidelijk tijdens mijn hands-on op de PlayStation 4 Pro met de game en ik vreesde dan ook voor een flinke downgrade op mijn normale PlayStation 4 thuis. Wonder boven wonder is dat niet aan de orde en ziet de game er onvoorstelbaar mooi uit ongeacht de versie van de PlayStation 4.

Van het water tot aan de besneeuwde bergtoppen waar je op sommige plekken tot je knieën in wegzakt, het is tot in de puntjes afgewerkt. Daarnaast lijkt de game dit alles met gemak op je scherm te toveren. Ook als je een perfect pak sneeuw overhoop haalt tijdens een gevecht met een horde draugr. Alle sporen van het gevecht liggen nog daar als je over je schouder kijkt.

Dit is mogelijk omdat de wereld niet volledig open is. Er zijn afgebakende levels, waar je met hele subtiele hints doorheen geleid wordt. Tegelijkertijd zijn er zoveel zijpaden en gebieden aanwezig dat je nauwelijks de tijd krijgt om te beseffen dat de wereld niet open is. Achter elke inham of hoek ligt wel een puzzel of een kist en die zijn meestal moeilijk te negeren.

GodofwarGod of War | Pixel Vault4jorgunmds | Pixel Vault

Ik ben een kleine dertig uur bezig geweest om door het hoofdverhaal heen te komen en ik kan nog minstens zoveel uur besteden aan het verkennen van de resterende verborgen gebieden en geheimen die ik tijdens mijn sessie links heb laten liggen.

Naadloos

De afgebakende gebieden lopen naadloos in elkaar over, wat je nog meer het gevoel geeft dat je in een immense wereld rondloopt. Er is voorbij het hoofdmenu geen enkel laadscherm aanwezig, eenmaal in de game speelt alles voor je ogen af. Op geen enkel moment wordt je uit de game getrokken, omdat deze zich even moet voorbereiden op het volgende gebied. De enige onderbrekingen in de game zijn de momenten dat je zelf naar het menu gaat of als je moet pauzeren vanwege primaire, dan wel secundaire levensbehoeften.

Wanneer je dan toch pauzeert, krijg je het gevoel dat je een film even stop zet. Niet alleen omdat er geen laadschermen zijn, maar ook door het bijzondere camerawerk. Het beeld wijkt namelijk geen moment van Kratos af. In alles volg je hem over zijn schouder. Dit zorgt ervoor dat je constant heel dicht bij de oude baas bent en van minuut tot minuut kunt zien hoe het met hem gaat, welke emoties hij heeft of waar hij naar kijkt.

God of War | Pixel Vault

Door het gekozen camerastandpunt wijkt het beeld nooit ver van Kratos en zijn er dus ook geen shots waarin je een groot gebied overziet, behalve wanneer Kratos op een bergtop staat. Dit betekent dat de gevechten tegen grote bazen enigszins een uitdaging zijn. Waar je in de vorige games nog wel eens een groot shot van boven zag en op die manier gigantische vijanden te lijf ging, doe je het hier allemaal vanuit eerder genoemd perspectief. Dat maakt de gevechten zeer intens en soms zelfs wat beklemmend, maar dat is ook niet vreemd als je tegen andere goden of giganten vecht.

Leviathan

Ondanks het bijzondere camerastandpunt, heeft de ontwikkelaar ervoor gezorgd dat de gevechten intens en groots aanvoelen. Na het eerste uur spelen had ik al twee momenten gehad waarbij ik dacht: hoe gaan ze hier nog overheen? Dit is toch al een ultieme baas? Telkens werd er voor Kratos en Atreus weer een schepje bovenop gedaan.

Wel is het even wennen dat Kratos geen beschikking heeft over zijn Chaos Blades. Hij vecht nu met een grote bijl, genaamd Leviathan. Na de eerste paar hordes draugr went dat echter snel. Het is heerlijk om de bijl in een vijands hoofd te gooien, terug te laten komen tegen het achterhoofd van een andere vijand, waarna de bijl met een stevige thoemp weer in de hand van Kratos vliegt. Ook na dertig uur gaat dat niet vervelen.

God of War | Pixel Vault

Daarnaast gebruik je de Leviathan niet alleen om vijanden in tweeën te splijten, maar ook om puzzels op te lossen. Met de bijl doorklief je barrières, gooi je tegen bellen aan die een rune-slot ontgrendelen of zet je met de vriesfunctie bepaalde vallen op pauze. Dit is niet alleen erg leuk om te doen, maar versterkt het gevoel dat de Leviathan echt een verlengstuk is van Kratos.

Statistiekjes

De Leviathan kun je gaandeweg ook upgraden en daarnaast kun je andere soorten aanvallen unlocken. Met upgrades speel je vervolgens weer nieuwe skills vrij en kun je andere runes op je wapen zetten. Hierdoor kun je een eigen set met aanvallen samenstellen en je eigen vechtstijl creëren. Overigens blijft het niet bij je bijl, ook de aanvallen met Kratos’ blote mannenvuisten kun je verder ontwikkelen of de aanvallen die Atreus tijdens de gevechten met zijn boog doet.

Dat gaat voor een actie-rpg als God of War behoorlijk diep en hierdoor kunnen de liefhebbers van statistiekjes en powerlevels hun hart ophalen. Je kunt van de runes op je wapens tot aan de polsbeschermers van Kratos bepalen waar de uitrusting op gericht moet zijn. Wil je klappen kunnen opvangen? Dan stop je meer in je verdediging en vitaliteit. Wil je juist in korte tijd veel schade doen, dan specialiseer je al je uitrusting en upgrades op brute kracht. Mocht je hier niet op zitten te wachten, dan kun je dit ook best links laten liggen. Het is aanwezig voor degene die binnen de kaders van Kratos’ vaardigheden en persoonlijkheid een eigen stijl willen ontwikkelen. Dat is erg fijn, want je brengt uiteindelijk de meeste tijd door in deze gevechten vol actie.

God of War | Pixel Vault

Tijdens de gevechten kom je wel een aantal keer in een quicktime-event terecht, waardoor je met het indrukken van rondje of de schouderknoppen de scène doet vervolgen. Dit wordt echter tot een minimum beperkt. De grote bazen mag je namelijk gewoon te lijf gaan met de vaardigheden en strijdbijl van Kratos en met enige hulp van zijn zoontje Atreus. Mocht dat tekortschieten, dan kan hij als vanouds zijn spartaanse woede activeren en volledig losgaan op de vijand.

Atreus

Vooraf werd er nogal getwijfeld over Atreus als metgezel van Kratos in deze nieuwe God of War. Door de fans, maar in de game ook door Kratos zelf. “You’re not ready” zijn zo ongeveer de enige woorden die Kratos het eerste halfuur van het verhaal zegt. Toch ontwikkelt hij zich snel en merk je al gauw dat Atreus van toegevoegde waarde is op het strijdveld.

Het zijn niet meer dan pijl en boog die Atreus gebruikt, maar door hem tijdens het vechten een simpel commando te geven, kan hij vijanden stunnen of afleiden. Er wordt dan een opening gecreëerd voor de god van de oorlog, die met de Leviathan de genadeklap kan geven. Zijn zoon is dus eerder een spannende toevoeging tijdens gevechten dan dat hij in de wegloopt.

God of War | Pixel Vault

Hoewel je ook een heel eind komt door Atreus zijn eigen ding te laten doen tijdens de gevechten, is hij daarbuiten onmisbaar. Dit verhaal over een kwetsbare Kratos die wordt achtervolgd door zijn verleden en de ouderdom, had nooit verteld kunnen worden zonder de interactie met zijn zoon. Het is dit bijzondere verhaal dat deze God of War tot een absoluut hoogtepunt maakt.

Hij is wat ouder en heeft een langere baard, maar de god van de oorlog is terug. Kratos heeft een nieuw avontuur gekregen dat met goddelijke overmacht de vorige trilogie overtreft. God of War heeft zichzelf opnieuw uitgevonden, met als resultaat een zeer bijzondere game.
Deze game is getest op de PlayStation 4.

Goed!

• Grafisch hoogtepunt