Game of Thrones S08E02: A Knight of the Seven Kingdoms

Robert Zomers op 20 januari 2020

De kop is eraf, althans figuurlijk, want in de eerste aflevering werd er alleen heel veel gepraat. Met alle verplichte reünies achter de rug kunnen we in de tweede aflevering echt aan het laatste seizoen beginnen. Dus wees gewaarschuwd: er volgen draken en spoilers.

In tegenstelling tot onze andere reviews, bevatten de besprekingen van Game of Thrones wel spoilers. Zorg dat je aflevering twee van seizoen acht van Game of Thrones en alle afleveringen daarvoor hebt gezien voordat je verder leest.

Stiekem volgen er alleen spoilers, want de draken waren in deze aflevering niet aanwezig. Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met het feit dat de twee geschubde moordmonsters in de eerste aflevering van dit seizoen al niet meer genoeg te eten hadden en ze lekker naar het zuiden zijn gevlogen voor een sappig schaapje. Of misschien was het CGI-budget op na het drakenritje van de tortelduifjes Daenerys en Jon van vorige week. Ik denk het laatste.

De broertjes Lannister

Draken of geen draken, aan het begin van aflevering twee is het nog steeds lekker koud en ongezellig in Winterfell. In tegenstelling tot de eerste aflevering, waarin Cersei nog even cynisch om zich heen keek, waren alle camera’s nu gericht op wat zich binnen de muren van de hoofdstad van het noorden afspeelde en dat was bar weinig.

Aan het begin leek het er heel even op dat Jaime als eerste het loodje ging leggen, nog voordat er een White Walker een voet binnen de muren had gezet. Natuurlijk was het redelijk ongemakkelijk dat hij Bran onder ogen moest komen, die door zijn toedoen kreupel is geworden. Dat ging geen gemakkelijk gesprek worden en daardoor zou je bijna vergeten dat de beste man ook nog King Slayer is.

Game of Thrones

Een bijnaam die hij lang en breed achter zich heeft gelaten, maar bij de dochter van de vermoorde koning wel is blijven hangen. Daenerys was dan ook allesbehalve blij om Jaime te zien, net als Sansa. Gelukkig was daar Tyrion om het voor zijn grote broer op te nemen. Zijn spreekbeurt ging echter opnieuw niet heel best en dus moest Lady Brienne of Tarth voor Jaime spreken. Met iets meer succes.

Driftkikker Dany

Jaime mag blijven, maar intussen wordt zijn broertje wel bijna de laan uitgestuurd. De Mad King kwam weer even naar boven in Daenerys en ze wilde in al haar frustratie er weer iemand uitknikkeren. Die frustratie kwam vooral voort uit het feit dat Jon haar opeens ontweek, wat we allemaal goed kunnen begrijpen. Dany is nu toch een beetje die ene tante die jou op je verjaardag altijd net iets te veel zoenen geeft.

Ser Jorah mocht dit keer de driftbui van de koningin tot een einde brengen en stuurde haar ook nog even naar Lady Sansa om gezellig een kop thee te drinken. Gewoon even lekker bijkletsen van vrouw tot vrouw, van koningin tot onderdaan, van rebel tot onderdrukker. Het escaleert allemaal heerlijk snel, omdat het opnieuw Sansa is die met de reality check komt voor de door ijzer geobsedeerde Khaleesi.

Game of Thrones

What about the North?! Sansa maakt zich geen illusies dat Daenerys iedereen straks weer lekker zijn ding laat doen, mochten ze het van de White Walkers winnen. Ze mag dan wel zeggen dat ze van Jon Snow houdt, ze wil heersen en die wens gaat ten koste van alles. Het gesprek tussen de twee dames wordt net een beetje interessant als het wordt onderbroken door de grootste klaphark van de serie.

Gezelligheid kent geen tijd

Inderdaad: fucking Theon. Het is te begrijpen dat ze toch even moesten stilstaan bij zijn aankomst in Winterfell en ook heb ik begrip voor de emoties die Sansa opeens voelt na alles wat ze met hem heeft meegemaakt. Toch had ik het prima zonder deze reünie kunnen doen.

Gelukkig is dit de enige domper van deze aflevering. Verder zijn het vooral tedere en fijne momenten tussen de personages. De bromance tussen Jon en Tormund wordt even mooi aangestipt als de roodharige wildling als een blije hond Jon omver springt. De zoetsappige muziek onder deze scene maakt dit moment compleet. De hele aflevering zit verder vol warme momenten, zoals Jaime die Ser Brienne of Tarth tot Knight of the Seven Kingdoms slaat en Tormund die praat over de tepel van een reus.

Ook is er eindelijk weer eens leuke seks in Game of Thrones en wel uit onverwachte hoek. Arya is namelijk niet alleen bezig met wapens en lekker dingen doodmaken, maar wil in ieder geval een keer met iemand naar bed zijn geweest voor ze dansend tussen de White Walkers ten onder gaat. En dan niet seks zoals tussen de geilaard en Cersei, nee leuke seks, zonder politieke agenda of incest en met consent.

Bingokaart

Die politieke agenda was duidelijk wel aanwezig bij het gesprek tussen Jon en Daenerys, want je zag alle liefde wegvloeien uit de ogen van mevrouw Stormborn toen ze erachter kwam dat zij niet het meeste recht heeft op de ijzeren troon, maar haar neefje Aegon. Dat ze dus eigenlijk met haar neef naar bed is geweest, vond ze duidelijk minder storend. Het was dan ook niet zozeer het moment waarop Jon zijn ware ik toont, als wel Daenerys die keihard door de mand valt als de op macht beluste Targaryen.

Buiten dit koude moment was dit vooral een aflevering die met terugwerkende kracht de afscheidsaflevering zal worden. Veel personages die op dit moment geen wezenlijke rol hebben in het verhaal komen nog even een keer langs om ons eraan te herinneren dat zij ook nog bestonden: Tormund, Tilly, Ser Davos, Missandei, enzovoorts. Ze kregen allemaal net genoeg tijd in beeld om ze aan je bingo-kaart voor de volgende aflevering te kunnen toevoegen. Alleen Ghost was maar heel kort op de achtergrond in beeld, dus hem geef ik nog kans om de grote veldslag in de volgende aflevering te overleven.

Nu is het afwachten wat voor trucjes de Night King gaat uithalen en wie/wat Bran nu eigenlijk is, want alleen de Night King lijkt dat nog te weten. Na deze twee eerste trage afleveringen gaat de ondode drakenrijder in ieder geval voor de nodige actie zorgen en gaan we met een beetje geluk zien hoe Theon eindelijk wat meer kwijtraakt dan zijn ballen.

Beeld: HBO