Final Fantasy XIV: Heavensward – Droomvlucht door Eorzea

Stan van der Burg op 20 januari 2020

Zoals jullie ondertussen wel weten ben ik een grote fan van Final Fantasy XIV. De nieuwe uitbreiding was voor mij dan ook een geweldige kans om me nog verder te verdiepen in Eorzea. Nieuwe dungeons, nieuwe classes en natuurlijk nieuwe raids hebben ervoor gezorgd dat de game weer een lading nieuwe content heeft gekregen, maar is deze lading content ook van goede kwaliteit?

Ik heb me de afgelopen tijd dan ook flink in Heavensward gestort. Het verhaal van de expansion start na het verhaal van de originele game, dus om de nieuwe content te kunnen spelen, moet je in ieder geval het verhaal wel bijgewerkt hebben. Voor nieuwe spelers is het dan ook aan te raden om de uitbreiding pas aan te schaffen wanneer ze in de buurt komen van de content, anders heb je er in eerste instantie niet zo veel aan. Misschien voor sommigen een minpunt, maar de game is toch al even uit en de meesten die de uitbreiding gaan spelen, zijn al zover in de game om direct met de content aan de slag te kunnen.

Final Fantasy XIV Heavensward 006

Als je dan uiteindelijk aan de content kunt beginnen, wordt je via het verhaal uiteindelijk naar het nieuwe gebied geleid en zul je zelf Heavensward kunnen verkennen. Hier komt direct een kleine teleurstelling bij kijken. Veel ervaren spelers hebben uren gestoken in het bemachtigen van gear van ongeveer level 120, maar als je door het verhaal heengaat krijg je vanzelf, als quest rewards, veel betere gear, waardoor het eeredere grinden een beetje aanvoelt als verspilde tijd.

Maar wanneer je dan aankomt in het nieuwe gebied valt die teleurstelling al snel weg. Vrij snel is daar de stad Ishgard, een prachtige stad die vrij lang dé stad is waar je je quests kunt krijgen en de nieuwe classes kunt vrijspelen. De stad is niet alleen een van de mooisten in de game, maar het zet direct de toon voor Heavensward; de stad is namelijk vrij religieus en dat is duidelijk te zijn aan de kerkachtige vormen en gebouwen.

Ok, je hebt je quests aangenomen en het is tijd om naar buiten te gaan. Je herinnert je de oude gebieden, die soms toch een beetje claustrofobisch aanvielen achteraf. Je stapt naar buiten en daar ligt het voor je, een groot open landschap en de mogelijkheid tot het verkennen van het luchtruim. Eilanden in de lucht waarbij je je altijd afvraagt hoe je er in hemelsnaam moet komen. Want ja, vliegen kun je niet zomaar. Je zult eerst in iedere map quests en Aether Currents moeten vinden om te begrijpen hoe het luchtruim en de wind werken. Wanneer je begint met deze quests zul je soms moeite hebben om op bepaalde plaatsen te komen, alles is nu natuurlijk ook in de hoogte gebouwd, maar de kaart laat gewoon een 2D plaatje zien van de omgeving, waar sommige lager gelegen gebieden vrij onduidelijk op staan. Maar als je dan uiteindelijk je vliegende Chocobo op kunt stappen en het luchtruim kunt verkennen, is het een stuk duidelijker en vooral ook logischer waarom de landschappen zo in elkaar zitten.

Final Fantasy XIV Heavensward 003

Genoeg over de gebieden, want naast de gebieden zijn natuurlijk de nieuwe classes ook belangrijk. Er zijn drie nieuwe classes, één DPS class, één Healer class en één Tank class. De classes zijn allemaal goed gebalanceerd en zijn allemaal ook zeker vernieuwend genoeg. Je hebt nooit het idee dat je als Astrologian gewoon een kopie bent van de White Mage. Zo heeft de Astrologian een kaartspel, waarmee deze random buffs aan teamgenoten kan geven en de Machinist kan een turret oproepen die lekker zijn gang kan gaan tijdens je gevechten.

Dan het gedeelte waarom deze review relatief later is dan op andere sites: de raids en de primals. Deze nieuwe uitdagingen waren niet direct met de release te spelen. Square Enix wilde er zeker van zijn dat alle spelers eerst van het verhaal konden genieten en ten minste één class naar level 60 konden levelen (wat je kunt doen door het verhaal met een class te spelen), voordat ze de raids uitbrachten. Nu zijn de raids en primals beschikbaar en ze zijn zeker een goede toevoeging op de bestaande raids en primals. Er worden weer nieuwe aanvallen en omgevingen toegevoegd die duidelijk laten merken dat dit echt nieuwe raids en primals zijn. Natuurlijk zijn er altijd dingen die vrij veel lijken op andere bazen, maar toch weet Square het op zo’n manier te brengen dat het niet direct lijkt op een kopie.

Final Fantasy XIV Heavensward 004

Jammer genoeg moet je wel een beetje grinden om deze nieuwe dungeons te kunnen overwinnen. Je zult nieuwe gear moeten halen die je vrij kunt spelen door dungeons token te verzamelen. Wanneer je je nieuwe gear hebt, ben je eigenlijk nog steeds niet klaar, want het is voor veel spelers zeker nodig die gear nog te upgraden. Dit kun je doen door aan hunts mee te doen. Deze hunts waren ook in het origineel al beschikbaar, maar zijn nu een stuk belangrijker om goede gear te bemachtigen. Deze hunts, waarbij je een bepaald monster moet verslaan, geven je weer tokens die je kunt inwisselen om je gear te verbeteren. Hoewel de hunts door alle spelers bijgehouden worden en meestal in de globale chat verschijnen, worden de hunts snel repetitief.

Als laatste is het jammer dat Square Enix niet gedacht heeft aan de PvP. Zelf houd ik me niet graag bezig met PvP, maar veel andere spelers wel. De PvP in Final Fantasy XIV is altijd vrij karig geweest en Heavensward heeft vrijwel niets toegevoegd aan de PvP. Jammer voor mensen die graag PvP spelen in MMO’s en zeker iets waar Square Enix nog punten kan scoren.