FIFA 15 – Een blessuregevoelig sterrenteam

25 september 2014. Ik loop door de stad. Overal waar ik kijk, zie ik Game Mania-, MediaMarkt- en Bart Smit-tasjes om me heen. Allemaal van hetzelfde formaat, allemaal dezelfde inhoud, allemaal gedragen door jongens die elk jaar rond eind september het abonnement op een vriendin voor drie maanden opzeggen. Dat kan maar één ding betekenen: het nieuwste deel van de FIFA-reeks ligt in de schappen en digitale velden liggen vers gemaaid klaar om als slagveld te dienen voor beladen potten voetbal.

Vooraf moet ik wel bekennen dat ik een behoorlijke fanboy van de serie ben geworden in de afgelopen jaren. Toch heb ik het geluk gehad dat ik altijd met een kritische blik naar de game heb kunnen kijken en dus een eerlijk oordeel kan vellen. Daarnaast is dit een review die het oordeel geeft over de next-gen-versie van de game.

Ik kom thuis met mijn exemplaar, trek Destiny uit mijn PlayStation 4 en duw er de kersverse FIFA 15 in. Ik start de game en begin aan mijn eerste pot. Het eerste dat opvalt, is dat EA echt een next-gen FIFA heeft weten neer te zetten. De sfeer is overweldigend, de bekende spelers lijken spreken op hun levende variant en je kunt de grasmat bijna ruiken. Alles klopt op het eerste oog, maar daarover later meer.

FIFA 15 005

Het fluitje heeft geklonken en de eerste stapjes worden gezet. Meteen valt op dat de ‘feel’ weer compleet anders is dan bij de voorgangers. De game voelt iets robuuster. Je hebt net wat meer controle en acties en animaties zijn niet zo generiek en standaard als in voorgaande delen. In FIFA 15 zijn tal van nieuwe animaties toegevoegd, waardoor de wedstrijd soepeler loopt en een genot voor het oog is. Toch is het zo dat animaties soms niet helemaal lekker uit de verf komen of dat animaties elkaar niet goed opvolgen. Dit wil wel eens zorgen voor vreemde tuimelingen en frustraties op de gamestoel. Gelukkig is het zo dat het vaker goed dan misgaat.

Na een schitterende aanval te hebben opgezet waarbij ik Messi mooi vrij voor goal heb gezet, geef ik de bal met Neymar voor, waarna Messi met een vernietigende volley de eerste in het netje kan leggen, dacht ik. Dit is echter niet wat doelman Casillas voor ogen had en met een schitterende duik, lees showduik, tikt de Spaanse keeper de bal uit de kruising. De keepers hebben een flinke make-over ondergaan en dat is te merken. De doelmannen anticiperen beter en hebben meer animaties en skills om hun doel schoon te houden. Hiermee zijn de blunders die keepers in eerdere delen ondergingen zo goed als verdwenen.

FIFA 15 001

Hoewel met name de AI van keepers flink omhoog is geschroefd, is de AI van veldspelers ook behoorlijk verbeterd. Zo herken je nieuwe looplijnen en niet alleen dat. Spelers passen zich aan aan jouw speelstijl en daaraan worden ook hun looplijnen aangepast.

Verder zou de AI zo goed zijn dat spelers zich momenten uit de wedstrijd zouden herinneren en daarop zouden dan weer hun emoties in het verloop van de wedstrijd gebaseerd worden. Hier is in de uiteindelijke game niet heel veel van te merken. Je ziet het soms gebeuren, als je erop let, maar het is geen baanbrekend detail, in tegenstellig tot andere details die nog aan bod komen.

Na nog een paar keer aanzetten, is het moment dan toch daar. Neymar rondt na een fraaie dribbel netjes af en het stadion barst uit zijn voegen. De sfeer is nog nooit zo overweldigend geweest. Het publiek ziet er, afgezien van de individuele details van de fans, geweldig uit en er wordt gejuicht, gefloten en gejammerd als een eenheid.

FIFA 15 004

Die sfeer bleek nog fraaier te zijn toen ik aan een Barclays Premier League wedstrijd begon. Voor de complete ervaring is Engeland the place to be. Alle twintig stadions uit de Engelse competitie zijn in de game verwerkt, samen met clubtradities en veel exact op de werkelijkheid lijkende spelers. Ook de banners en pop-ups zijn in die stijl en dat kleine detail maakt de ervaring compleet.

Visueel is de game dus, vanzelfsprekend, weer wat beter dan zijn voorgangers. Alles oogt net wat slikker, spelers zien er realistischer uit en het zijn wederom de details die het ‘m hierin doen. Toch is er één detail wat bij mij minder in de smaak valt en dat zijn de voetafdrukken en slidingsporen op de grasmat. Deze zijn in mijn ogen wat overdreven. Ik heb natuurlijk als voetbalgek ook wel wat wedstrijden bijgewoond, maar een grasmat na een wedstrijd zoals in FIFA 15 heb ik nog niet eerder gezien. Je ziet door de strepen, vegen en vlekken het gras niet meer.

Natuurlijk is er niet alleen de mode om snel een aftrap te nemen, maar ook de carrière, online seizoenen en de steeds groter wordende Ultimate Team modi zijn weer van de partij. De modi zijn inhoudelijk vrijwel hetzelfde gebleven. In de carrière modus heb je nu de mogelijkheid om meerdere teams te bouwen. Je kunt dus een team voor de competitie maken, dat uit kan rusten tijdens de bekerwedstrijd als je je kant-en-klare tweede elftal selecteert.

FIFA 15 002

In Ultimate Team is het nu mogelijk om conceptteams te maken. Hierin plaats je spelers die je al hebt en spelers die je nog graag zou willen toevoegen aan je elftal in een team. Hierdoor kun je alvast aan het rekenen en wisselen slaan om in je uiteindelijke team een zo hoog mogelijke chemie tussen spelers te creëren.

Er is nog één noemenswaardige vernieuwing die nog niet besproken is en dat is een vernieuwing die alle modi gemeen hebben. Het beheren van je team is op de schop gegaan in zowel de manier waarop, als in het visuele aspect. Er zit in dit deel veel meer diepgang in het managen van je team. Je kunt nu namelijk elke speler individueel instructies geven. Zo kun je bepalen hoe en hoeveel druk een speler moet zetten, of een back veel mee naar voren moet of juist achterin moet blijven, of dat de spits tegen de laatste man van de tegenstander aan moet blijven staan. Dat zijn slechts enkele voorbeelden van instructies die gegeven kunnen worden. Mocht je daar niet genoeg aan hebben, dan heeft EA Sports nog twee nieuwe uiterste standen ingevoerd van speelwijze die je tijdens een wedstrijd kunt uitkiezen. De ene bevat de nodige humor en is ‘Parkeer de bus’, soccer fans will know, en de andere is ‘alles op de aanval’. Deze twee manieren van spelen, spreken natuurlijk voor zich.

Alles wat hierboven staat vormt dus FIFA 15, waar ik en veel andere footie-fans weer veel plezier aan zullen beleven en 500+ uur aan kunnen kwijtraken.