Endless Space 2

Endless Space 2

Op gamescom waren Kevin en ik welkom bij de booth van Amplitude Studios om een kijkje te nemen bij het tweede deel in de Endless Space-serie: Endless Space 2. Deze opvolger belooft een groot aantal veranderingen, toevoegingen en aanpassingen te brengen in het Endless-universum.

Aangekomen bij de booth van Amplitude Studios werden we ontvangen door Romain de Waubert de Genlis a.k.a. SpaceTroll, studio manager/creative director van Endless Space 2. Hij had voor ons een presentatie klaargezet om de verschillen en aanpassingen ten opzichte van het eerste deel van de Endless-serie aan ons te laten zien en het met ons door te nemen.

Endless Space 2 - Academy

De UI in Endless Space 2 is veel overzichtelijker en cleaner gemaakt, met duidelijke, aparte menu’s waarin de speler zijn tactiek kan bepalen en de feiten over zijn systemen kan zien en managen. Dit is bewust gedaan om het vaak initiële overweldigende gevoel van een 4X-game wat overzichtelijker en begrijpelijker te maken voor spelers die niet bekend zijn met 4X-games. Hier is voor gekozen omdat de game anders in het begin nogal erg overweldigend aan kan voelen, iets wat ik persoonlijk ook had toen ik net Endless Space begon te spelen.

Endless Space 2 - Exploration - Uncolonized System

Grafisch gezien is Endless Space 2 mijlenver vooruit gegaan op zijn voorganger. Van de menu’s tot aan de grafische vormgeving, van schepen tot aan schademodellen tijdens combat voor die schepen, alles is op de schop gegaan en naar mijn mening ontzettend veel verbeterd. Om maar even iets te noemen: de animaties als een vijandelijk schip wordt getroffen door een raket is zeer spectaculair, je ziet het schip uiteengerukt worden. Al met al kan ik niet anders dan concluderen dat de menu’s, systeem- en schip design en combat animaties er erg gelikt en compleet uitzagen.

Ondanks dat Endless Space 2 veel veranderd is ten opzichte van de eerste, zijn er wel een aantal bekende speelbare facties aanwezig waaronder de Sophons en Cravers. In Endless Space 2 komt een nieuwe factie bij genaamd de Lumeris en dit zal een aquatische, trade-based factie worden. Het achtergrondverhaal van deze soort is dat ze net in aanraking zijn gekomen met Dust en met de mogelijkheden die dat met zich meebrengt. Deze factie heeft een unieke karaktertrek waarmee ze de mogelijkheid hebben om systemen van andere facties te kopen, waar voorheen systemen alleen gekoloniseerd of ingenomen konden worden.

Endless Space 2 - Population - Government

Trade routes zijn ook verder ontwikkeld, zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bij een blokkade van een trade route de blokkade zogezegd te ‘runnen’. Dit zorgt voor een extra dynamiek die ervoor kan zorgen dat een planeet of systeem op het laatste nippertje toch nog net even de supplies ontvangt die ze hard nodig hebben om een aanval af te slaan. Vanzelfsprekend is dit natuurlijk erg risicovol, ga er maar vanuit dat je schepen zult kwijtraken.

Endless Space 2 - Sophon Hangar

Wat voor de ontwikkelaar erg belangrijk is, is dat je jezelf als speler in Endless Space 2 niet langer “de kapitein” van het universum voelt, maar “de keizer”. Dit wordt bereikt doordat er een nieuwe politieke aanvulling in de game zit, namelijk de senaat. Deze senaat wordt gekozen door de bevolking van een planeet of systeem middels stemmen. De senaat doet verslag aan jou als speler, maar diezelfde senaat komt ook bij jou voor hulp als het leven even niet lekker gaat op een planeet, of als bijvoorbeeld een systeem onder beleg ligt van een vijandelijke factie. De bevolking van systemen kloppen bij jou als ‘keizer’ aan als ze bepaalde gevoelens over uiteenlopende zaken hebben, wat voor jou als spelers quests op zal gaan leveren. Deze quests kunnen genegeerd worden, maar het is natuurlijk logisch dat het voltooien van deze quests extra bonussen binnen je systemen op zal leveren, wat op zijn beurt weer goed staat op je CV als keizer.

Endless Space 2 - Population - Election Results

Ook volledig nieuw is het plannen van je gevechten. Deze tactische toevoeging aan de space-combat laat je de ligging en beweging van jouw schepen bepalen ten opzichte van het slagveld en de vijandelijke schepen. Hierdoor heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een schaarbeweging toe te passen en hiermee vijandelijke schepen klem te zetten, of af te snijden van hun teamgenoten. Hier ben ik zelf erg blij mee, want als je in Endless Space doorhad hoe een vijand zijn gevechten in ging, kon je hier makkelijk op anticiperen en counteren, wat na een tijdje voor saaie, repititieve space-combat zorgde.

Endless Space 2 - Battle - Plays

In totaal zullen er 8 speelbare facties in Endless Space 2 zitten, waarvan ik er hierboven al 3 heb benoemd. De ontwikkelaars zorgen voor 7 van de facties en de 8e wordt gekozen uit inzendingen van fans. Hiervoor is gekozen om zaken zoals inhoudelijk en grafisch apart te beoordelen, zodat zowel grafische ontwerpers als game-ontwerpers hun ideeën kunnen insturen, zonder zich zorgen te hoeven maken niet verkozen te worden omdat ze geen compleet plaatje kunnen afleveren.

De Early Access van Endless Space 2 zal beschikbaar gesteld worden binnen de eerste 2 weken van september. De releasedatum is nog niet bekend, maar zodra die bekend wordt, lees je daar natuurlijk hier op Pixel Vault alles over.