Destiny 2: Shadowkeep

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Destiny 2: Shadowkeep

De maan. Voor Destiny-spelers van het eerste uur is de grijze bol in de lucht de plek waar we voor het eerst oog in oog stonden met Crota, de zoon van Oryx. De plek waar menig Guardian om het leven kwam, om daarna weer terug te komen en het opnieuw te proberen. Vijf jaar nadat we voor het eerst voet op de maan wisten te zetten, keert Destiny 2 terug naar deze legendarische locatie met de lancering van Shadowkeep. Tijd om te ontdekken of het nog steeds spookt op de maan.

De lancering van Destiny 2’s nieuwe uitbreiding Shadowkeep en de free-to-play versie New Light markeren een belangrijk punt, niet alleen voor de serie maar ook voor diens studio Bungie. Dit is namelijk de eerste keer dat beide het zonder de ondersteuning van Activision moeten doen, waardoor de ontwikkelaar de ruimte heeft om nieuwe keuzes te maken. Sommige hiervan zijn uiterst opvallend te noemen. Voordat we daar echter aan beginnen, starten we met de hoofdmoot van de uitbreiding: de terugkeer naar de maan.

Moon’s haunted

Wanneer het verhaal van Shadowkeep starten, krijgen we een duidelijke oproep van Commander Zavala vanuit de Tower. Alle beschikbare strijdkrachten dienen zich per direct naar de maan te verplaatsen om een offensief te openen tegen de Hive. Deze insectachtige vijanden zijn aan een plotselinge opmars bezig op de maan en het is aan de Guardians en alle andere hulptroepen om ze te stoppen.

Destiny 2: Shadowkeep 
 Pixel Vault

De openingsmissie van Shadowkeep valt al meteen op in verhouding tot eerdere missies. Je staat er namelijk een keer niet alleen voor: wanneer je op de maan landt, vliegen er jets over je heen en zijn verschillende robots al aan het vechten. Deze doen dan ook daadwerkelijk schade tegen de Hive, waardoor het een keer niet voelt alsof de gehele situatie op jouw schouders rust. Je vecht samen tegen de Hive, iets wat in het begin een succesvolle operatie lijkt te worden.

Gedurende de missie wordt het echter duidelijk dat er meer speelt op de maan en dat het nog wel eens lastig kan worden om de operatie tot een succesvol einde te brengen. We willen de epische conclusie niet spoilen, maar wanneer Eris Morn de kop opsteekt, weet je dat er weinig goeds kan gebeuren. Hoewel Eris aan onze kant staat, wordt deze Guardian achtervolgd door haar verleden. Iets wat vaak een meer letterlijke vorm aanneemt dan je zou willen.

Enkel een opstapje

Hoewel de start van Shadowkeep episch is, komt het verhaal al weer snel tot stilstand met een nogal abrupt einde. We weten ondertussen dat de verhaallijnen in Destiny 2 niet ontzettend sterk zijn, maar toch voelde het begin van Shadowkeep als een stap in de goede richting. Het abrupte einde verpest dit eigenlijk een beetje, al lijkt het wel een verband te hebben met de nieuwe structuur van Destiny 2. Het verhaal van de uitbreiding eindigt volgens Bungie namelijk niet met de laatste missie.

Destiny 2: Shadowkeep 
 Pixel Vault

Gedurende het jaar krijgen we weer vier seizoenen om mee aan de slag te gaan, met de komende maanden Season of the Undying in the hoofdrol. Shadowkeep geeft daarbij wat het verhaal betreft een voorzetje, maar Season of the Undying zal hierop voortbouwen. Daarbij zullen er de komende weken verschillende gebeurtenissen plaatsvinden, waarna we in december aan de slag mogen met een nieuw seizoen. Spelers die dan ook een afgerond verhaal verwachten in de nieuwe uitbreiding, zijn duidelijk aan het verkeerde adres.

Grootser en beter

De maan zal voor veteranen van de Destiny-serie uitermate vertrouwd aanvoelen. Locaties als Archer’s Line, Anchor of Light en de Hellmouth keren weer terug, maar zijn deze keer allemaal iets ruimer opgezet. Daarnaast hebben we nu Sorrow’s Harbor, waar de enorme Scarlett Keep uit de grond steekt. Deze enorme burcht speelt een centrale rol in de nieuwe uitbreiding, met verschillende geheimen die je als speler zult ontdekken.

Naast de verschillende missies zul je op de maan ook oog in oog komen te staan met Nightmares. Deze nieuwe wezens lijken op vijanden uit het verleden die je opnieuw proberen te kwellen. Zo kom je opnieuw in gevecht met Crota, de zoon van Oryx en eindbaas uit de Crota’s End raid en met Ghaul, de grote slechterik uit het originele verhaal van Destiny 2. Al deze vijanden zijn echter een stuk sterker geworden dan de eerste keer dat je ze tegenkwam, dus het is goed dat ook de power levels van de game flink zijn opgeschroefd.

Het power-dilemma

Voor fanatieke spelers zijn die nieuwe power-levels die nu een ‘cap’ hebben van 960 geen probleem. Menig speler zat voor de lancering al tegen de limiet van 750 aan, dus is het bereiken van de nieuwe limiet ook geen groot probleem. Voor de grote toestroom van nieuwe spelers met de lancering van New Light ontstaat er echter wel een probleem: zij zouden eerst tientallen uren in de game moeten stoppen, voordat zij met vrienden die al verder zijn aan de slag zouden kunnen.

Destiny 2: Shadowkeep 
 Pixel Vault

Dit bracht Bungie in een spagaat, waardoor er nu voor de oplossing is gekozen om iedere speler maar direct level 50 en een power-level van 750 te geven. Dit brengt iedere speler aan het begin meteen op hetzelfde niveau, maar neemt ook een stuk uitdaging weg voor de eerdere delen van de game. Jezelf uit een dal werken zoals je aan het begin van Destiny 2 moest doen, gaf een gevoel van overwinning. Dat gevoel is voor nieuwe spelers nu eigenlijk weg.

Om nog maar te zwijgen over het reguliere level: er zit geen verhoging van de levelcap in de uitbreiding, in tegenstelling tot Forsaken waarbij deze van 30 naar 50 ging. Dus nu is iedere speler level 50 en heeft je level helemaal geen toegevoegde waarde meer. Haal het dan ook meteen weg, zou ik zeggen.

It’s over 9000!

Naast het nieuwe standaard level van 750  en de verhoogde powercap in Shadowkeep, heeft het power level ook verschillende veranderingen gekregen. Dat is voornamelijk te danken aan de terugkeer van Artefacts in Destiny 2. Gedurende het seizoen krijgen spelers een Artefact dat ze de hele periode bij zich houden. Door te spelen, missies en bounties te voltooien en vooral bezig te blijven, neemt het Artefact in kracht toe. Het voornaamste voordeel daarvan is dat ook jij in kracht toeneemt. De kracht van het Artefact is namelijk een bonus voor je eigen power level.

Dit houdt in dat hoewel het gemiddelde van je uitrusting op bijvoorbeeld 900 zit, je power level dankzij bonussen op 910 kan uitkomen. Hoewel Bungie heeft aangegeven dat er praktisch geen limiet zit op de hoeveelheid extra power die je van het Artefact krijgt, zit er wel een beperking aan. Aan het einde van het seizoen in december verdwijnt dit Artefact en krijgen spelers weer een nieuwe, waarmee de cyclus opnieuw begint.

Destiny 2: Shadowkeep 
 Pixel Vault

Maak kennis met Armor 2.0

De bonus op je power level is een mooi voordeel, maar dat is niet het enige voordeel wat je krijgt van je Artefact. Naarmate het sterker wordt, krijg je als speler ook de beschikking over verschillende nieuwe mods om uit te kiezen. Deze mods spelen een belangrijke rol, niet alleen op je wapens maar ook op je pantser. Het gehele bepantsering-systeem in Destiny 2 is namelijk op de schop gegaan, met als resultaat het nieuwe Armor 2.0.

De eerste verandering zien we terug in de statistieken van jouw Guardian. Voorheen had een Guardian de statistieken Mobility, Resilience en Recovery tot zijn beschikking, die respectievelijk effect hadden op snelheid en sprongkracht, hoeveel schade je op kunt vangen en hoe snel je daarvan weer herstelde. Nu zijn daar ook Discipline, Intellect en Strength aan toegevoegd, die respectievelijk impact hebben op hoe snel en hoe vaak je granaten, supers en fysieke vaardigheden kunt gebruiken. Al deze statistieken hebben nu ook een waarde van 0 tot 100, waarbij iedere tien punten je verbeterde statistieken geven.

Deze statistieken worden niet alleen beïnvloed door de bepantsering zelf, maar ook door de mods die je gebruikt. In het originele systeem had ieder stuk pantser verschillende perks en was er ruimte voor een enkele mod. De perks zijn nu verdwenen, maar je hebt als speler de mogelijkheid om meerdere mods te plaatsen. Hoeveel is afhankelijk van drie zaken: het element (solar, ark of void) van je pantser, of je pantser genoeg energie heeft om de mods te ondersteunen en hoeveel energie de verschillende mods vereisen. Zo kan een helm met drie energiepunten twee mods met één energiepunt hebben, maar niet een enkele mod met vier energiepunten. Wil je die gebruiken, dan moet je investeren en de helm upgraden, tot een maximum van tien punten.

Genoeg te doen

Wanneer je wapens en bepantsering een beetje op niveau zijn, is het tijd om je te gaan wagen aan de nieuwe activiteiten. Want zoals we van Bungie ondertussen verwachten, brengt ook deze uitbreiding weer tal van nieuwe dingen om te doen met zich mee. Hoewel er geen grote competitieve toevoeging is, is de multiplayer wel op de schop gegaan. Als speler heb je nu meer keus in wat je wilt spelen in de multiplayer, met nieuwe tijdelijke modi die rouleren en verbeterde matchmaking in de Competitive-tak van de multiplayer.

Destiny 2: Shadowkeep 
 Pixel Vault

Op het gebied van co-op voegt Shadowkeep wel veel toe. Spelers die op zoek zijn naar extra uitdaging en een goede manier om nieuwe Exotics te vinden kunnen terecht in Nightfall: The Ordeal. Deze wekelijkse missie komt in vier verschillende moeilijkheidsgraden en beloont spelers vooral op de hogere niveaus rijkelijk. Op de maan kun je daarnaast aan de slag met Nightmare Hunts, waarin je wekelijks op jacht gaat naar sterkere versies van de eerdergenoemde Nightmares.

De Hive en diens Nightmares zijn echter niet de enige dreiging op de maan. Sinds een aantal dagen komen er namelijk ook honderden robotische Vex uit portalen in de lucht vallen. Dit heeft allemaal te maken met de nieuwe Vex Offensive-modus, waarbij een team van zes Guardians de Black Garden induikt om de Vex te stoppen in hun opmars. Tegelijkertijd kunnen spelers ook de Garden of Salvation in stappen, de nieuwe raid die met de lancering van Season of the Undying beschikbaar is voor spelers.

Een nieuw begin

Met het begin van het derde jaar Destiny 2, hebben we niet alleen Shadowkeep om te spelen. Nieuwe spelers kunnen namelijk gratis met de basisgame aan de slag in de vorm van New Light. Voor deze groep spelers zal het bovenstaande misschien veelal als abracadabra klinken, maar ook zij hebben in New Light meer dan genoeg te doen.

Destiny 2: Shadowkeep 
 Pixel Vault

De beste manier voor nieuwe spelers om op gang te komen, is om de originele verhaallijnen van het eerste jaar te spelen. Zo krijg je toegang tot The Red War, Curse of Osiris en Warmind, waarover je in onze lore guide meer kunt lezen. Deze verhalen laten vooral de werelden van Destiny zien, aangezien de progressie minder belangrijk is geworden. Mocht je meer in je ritme zitten, dan kun je ook aan de slag met verschillende strikes, raids en de uitgebreide multiplayer-modi. Enkel de verhaallijnen van Forsaken en Shadowkeep blijven buiten bereik, net als sommige nieuwe activiteiten zoals de Vex Offensive.

Waar Destiny 2: New Light echter nog tekort schiet, is in de uitleg richting de speler. Nadat je tot leven wordt gewekt door je Ghost, zoals dat ook in de originele game gebeurde, en je een korte missie volbrengt in de Cosmodrome, keer je terug naar de Tower. Vanaf dat moment laat Destiny 2 je redelijk los, waardoor nieuwe spelers geen flauw idee hebben van de verschillende facties, wat je allemaal kunt doen en wat je moet doen om beter te worden. Ik hoop dan ook dat Bungie hier in de nabije toekomst verbeteringen in aan gaat brengen, omdat dit de stroom van nieuwe spelers die bezig blijven in de wereld van Destiny alleen maar ten goede kan komen in de toekomst.