De Sims 4

Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
De Sims 4

Al jarenlang speel ik als trouwe fan De Sims op de pc en heb ik zelfs de PlayStation 2-versie ooit kapot gespeeld. Van pianovirtuoos tot hooggeleerde aan de universiteit, de miniatuurversies van mezelf hebben het allemaal wel meegemaakt. Voor een PlayStation 4-bezitter als ik komt het dus goed uit dat de serie de  overgang maakt naar de nieuwe generaties consoles. Toch heeft deze versie grote schoenen te vullen.

Als De Sims-veteraan begint mijn hart sneller te kloppen zodra ik het welbekende Maxis-logo in beeld zie springen. Het eerste wat ik uiteraard mag doen, is mijn eigen karakter maken en na flink wat sleutelen aan mijn digitale identiteit kan ik beginnen in de wondere wereld te stappen van De Sims 4. Zodra ik de controle krijg over mijn Sim, wordt iets erg snel duidelijk. Dit is niet De Sims die ik gewend ben.

Knoppen te kort

Laat ik gelijk even een open deur intrappen. Na jarenlang een muis te hebben gebruikt voor het besturen en bouwen van mijn Sim wereld, is de controller een enorme stap terug. Logisch dat er een flinke aanpassing moest worden gemaakt voor de console-versie. Zo gebruik je de analoge sticks om je cursus te bewegen naar de verschillende menu’s en om je sims ergens naartoe te sturen. Met de muis is dit ontzettend simpel, de analoge sticks zijn echter minder precies en vragen meer van mijn concentratie. Als compensatie heeft EA de Touchpad van de PS4-controller ingezet waardoor je met een druk op de knop gelijk aan het menu vastzit. Zo kun je makkelijk door de submenu’s scrollen.

The Sims 4

De trage besturing zorgt echter wel voor een probleem tijdens het bouwen. Waar je normaal met een paar simpele bewegingen een hele kamer bouwt, behangt en inricht, duurt dit op de console stukken langer. Meerdere keren schoot ik te ver door of plaatste ik een stoel te ver van een tafel af. Het is even wennen, maar na een tijd krijg je dit onder de knie.

Binnenhuisarchitectuur voor beginners

Deze versie is vrijwel een exacte kopie van de pc-versie. De pc-versie heeft echter al tal van uitbreidingen die nieuwe locaties, vele objecten en kledingstukken toevoegen. De console-versie moet het doen met de basisgame en een handjevol uitbreidingspakketten die gekocht kunnen worden. Heb je de pc-versie van de Sims 4 in huis, dan ga je natuurlijk niet de uitbreidingen ook voor de console-versie kopen. Wat overblijft, is dus een vrij basic game.

Toch kun je als beginner je flink uitleven met de mogelijkheden die er zijn. Naast de standaard huizen die je direct kunnen bewonen, is er ook de mogelijkheid om zelf een huis te bouwen en in te richten. De objecten die er zijn kun je in veel verschillende kleuren plaatsen, waardoor je genoeg variaties hebt om het interessant te houden. Deze hele game draait natuurlijk vooral om jouw eigen fantasie.

De Sims 4

De pc-versie heeft natuurlijk een langere geschiedenis achter de rug wat betreft De Sims 4. Het is dan ook erg positief dat de console-versie gelijk alle elementen krijgt die via patches later aan de pc-versie zijn toegevoegd. Zo heb je direct de beschikking over zwembaden, kleuters en kelders.

Draait als een tierelier

Daarnaast draait De Sims 4 erg soepel op de console. In mijn speelsessies ben ik geen rare framerates tegengekomen of lange laadtijden.

Het enige waar ik een aantal keren tegenaan liep, was een save bug. In sommige gevallen bleef mijn menu vasthangen terwijl ik wilde opslaan. Hierdoor was ik genoodzaakt om de game opnieuw te starten en was ik uren aan voortgang kwijt. Na een snel Google bezoekje kwam ik erachter dat meerdere mensen hier last van hadden. Het probleem deed zich vooral voor als je uren niet opgeslagen had. Deze week is er echter een nieuwe update uitgekomen en sindsdien ben ik de bug niet meer tegengekomen.

Kluizenaar

Ik ben misschien wat verwend met de pc-versie, maar sommige keuzes die EA heeft gemaakt, vind ik erg jammer. Zo zijn vrijwel alle externe figuren die tijdens speciale evenementen op bezoek komen verdwenen. Ik snap uiteraard dat het een kwestie van tijd is voor deze op de console te zien zijn, maar had dit graag vanaf het begin gezien. Vooral bij een game die al uit is sinds 2014.

De Sims 4

Als je bij je buren op bezoek wilt gaan, zit er een laadscherm tussen waardoor de flow uit de game gaat. Daarnaast zijn je Sims veel tijd kwijt aan geld verdienen en heb je weinig invloed op wat er op de werkvloer gebeurt. Hierdoor ben je vooral op jezelf aangewezen en zie je niet veel meer dan je eigen huis.

Ben je liever lui dan moe, dan kun je de bekende cheat codes van de pc versie gebruiken. Zo kun je vrij simpel enorme ladingen aan geld krijgen of je Sims gelijk een goed humeur geven. Dit haalt natuurlijk wel alle uitdaging uit de game.

Al met al is de console-versie van De Sims 4 erg geslaagd. De patches van de pc-versie zijn al toegevoegd en de game loopt vrij soepel. De besturing vraagt wat oefening, maar zal je nooit echt gaan irriteren. Er komen snel meer uitbreidingen bij die hopelijk tegen een klein prijsje aan te schaffen zijn, zodat je flink wat meer mogelijkheden krijgt. Heb je de pc-versie van De Sims 4 al uitvoerig gespeeld, dan zou ik de console-versie lekker links laten liggen.