Closers

Stan van der Burg op 20 januari 2020
Closers

Naddic Games probeert met Closers een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Closers is dan ook een free-to-play hack and slash beat ‘m up anime MMORPG in 2.5D met veel, soms episodische, verhaalelementen die je zo nu en dan toch een JRPG-gevoel geven. Is het Naddic Games gelukt om al deze verschillende stijlen in één game te proppen, of is er zoveel aan de hand dat het een grote chaos geworden is?

In 2020 wordt de stad Seoul aangevallen door een invasie van monsters uit een andere dimensie, waarbij de stad met de grond gelijk gemaakt wordt. Seoul wordt opnieuw opgebouwd en krijgt de naam New Seoul, maar de oorlog is nog niet voorbij. Over de hele wereld verschijnen er portalen waaruit steeds meer monsters verschijnen. Normale wapens doen niks tegen de monsters en steden gaan ten onder alsof het niets is. Het openen van deze portalen bracht echter ook een positief effect met zich mee, waardoor bepaalde mensen ineens beschikken over heel sterke, psychische krachten. Je raadt het al: die mensen, dat zijn de Closers.

De Closers

Wanneer je de game opstart, is het aan jou om een van die Closers uit te kiezen en daarmee de wereld in te trekken om monsters te verslaan. Hier komt meteen een van de mindere punten aan de MMO voorbij: de karakters zijn locked. Dat betekent dat je alleen kunt kiezen voor een bepaald karakter met bijbehorende moveset en daar niet van af kunt wijken. Er is hier dus geen character customization mogelijk, je kiest voor een specifieke persoon met een bepaalde skill set en daar zul je het mee moeten doen.

Gelukkig zijn die personen wel vrij divers en krijg je in totaal zeven opties (op het moment van schrijven). Zo is er bijvoorbeeld Seha, de zwaardvechter, Misteltein, de speervechter en Yuri, de samurai met een geweer. Ieder karakter heeft zijn of haar eigen speelstijl, wapens en ieder maakt zijn of haar eigen verhaal mee. Naddic Games noemt dit episodische verhalen, want ieder karakter doet zijn of haar eigen ding en veel karakters in het spel hebben een andere tekst gebaseerd op welk karakter je gebruikt. Jammer genoeg blijft het grote overkoepelende verhaal vrijwel hetzelfde. Gelukkig wordt dat verhaal goed neergezet met in-game cutscenes en voice-acting.

Closers

Nu klinken deze eerste paar alinea’s over de game nogal negatief, maar daar houdt het negatieve dan ook wel op. De gameplay is namelijk geweldig, zelfs zonder het gebruik van een muis. Een MMO waarbij je je muis niet gebruikt? Dat klopt inderdaad, Closers maakt alleen gebruik van je toetsenbord, waarbij je je muis eventueel kunt gebruiken voor je inventory of bepaalde menu’s. In het begin kan dat even wennen zijn, maar zelf was ik er na de tutorial al helemaal aan gewend. Zo loop je met de WASD-knoppen en zijn eigenlijk alle knoppen daar in de buurt bedoeld voor je skills. Ook zou je een controller kunnen gebruiken, maar de menu’s zijn er niet voor geoptimaliseerd en de lay-out is niet geweldig. De skills zijn gecreëerd om combo’s mee te maken. Zo is bijvoorbeeld een van je skills een launcher, waarna een andere skill je vijand uit de lucht haalt. Dit combosysteem werkt fantastisch en geeft je meteen de mogelijkheid om zelf jouw speelstijl te vinden, zelfs binnen één karakter. Wees niet bang dat je van die Street Fighter-taferelen krijgt waarbij je twintig verschillende knopjes achter elkaar met de juiste timing moet indrukken, dat kan hooguit gebeuren als je tegen een andere speler aan het vechten bent.

Beloond worden voor je werk

Naddic Games heeft goed gekeken naar problemen die andere MMO’s wel eens kunnen hebben. Zo zul je, ook in Closers, een nieuw karakter aan moeten maken om andere speelstijlen te proberen. Normaal gaat dit gepaard met het helemaal opnieuw beginnen vanaf level 1, geen items hebben en moeten grinden voor geld. In deze game word je echter beloond voor het levelen van verschillende karakters. Als jouw Seha bijvoorbeeld level 20 is, dan krijgen al je andere karakters een kleine Teamwork Buff, waardoor je toch nog iets hebt aan die uren die je al gespeeld hebt. Deze boost wordt ook beter naarmate je karakter een hoger level wordt, dus ook dat is geen verspilde moeite. Het is een kleinigheidje, maar het geeft je toch meer zin om een nieuwe karakter uit te proberen zonder dat je een uur over de tutorial hoeft te doen.

Closers

Het krijgen van equipment is ook minder snel een grote opgave. Ieder karakter kan namelijk dezelfde soort equipment gebruiken. Dit betekent dat je je level 10 gear van je main karakter kunt bewaren en die over kunt dragen naar een ander karakter van dat level, zonder dat je opnieuw die gear hoeft te gaan farmen. Dit geldt alleen niet voor de costumes, die zijn wel karakterspecifiek. Costumes maken meteen ook een groot deel uit van Closers. Ze zorgen er niet alleen voor dat je karakter er anders uitziet, ze geven soms apart of als set een extra bonus. Veel costumes kun je vrijspelen door het spel te spelen, maar sommige zijn eigenlijk alleen verkrijgbaar als je geld neerlegt voor de game. Maakt dat de game pay-to-win? Gelukkig niet voor PvE, want de boosts die je krijgt zijn over het algemeen niet nodig om door de levels heen te komen. Voor PvP zou het wel een rol kunnen spelen, maar zoals eerder aangegeven is het combatsysteem goed gebalanceerd en kun je veel doen om een tegenstander tegen te werken zonder dat dat aan je stats ligt.

Anime-stijl

De stijl van de game is ook prima in orde. Ondanks dat aanvallen er vaak heel overdreven en flashy uitzien, zorgt dit er niet voor dat de gameplay daar onder lijdt. Het blijft altijd duidelijk waar vijanden zich bevinden en waar jij bent op het scherm. Daarnaast zorgt de anime-stijl ervoor dat de game over de top kan zijn, zonder dat het belachelijk wordt. Een belangrijk punt voor gamers die niet tegen Japanse voice-acting kunnen: ook al gebruikte ik de term JRPG in het intro, de stemmen in de game zijn niet Japans, maar Koreaans. De rest van de game is natuurlijk gewoon in het Engels.

Closers

Voor de minmaxers onder ons is er in deze MMO ook genoeg te doen. Er is namelijk genoeg customization beschikbaar, waaronder het enhancen van je equipment en costumes, tuning, merging en ga zo maar door. Al deze zaken kunnen gebruikt worden om je karakter de beste te maken, maar als je daar niet zo van houdt, dan is het niet nodig om je daar lang mee bezig te houden. Closers heeft een goede balans gevonden tussen die minmaxen en mensen goede gear geven voor hun level. Gelukkig neemt dat de optie niet weg.

Stamina

Jammer genoeg is er nog één punt dat toegelicht moet worden. Veel Koreaanse games maken gebruik van een zogenaamd stamina-systeem en Closers ook. Een wat? Ja precies, een stamina-systeem. Dit stamina-systeem heeft niets met een stat van je karakter te maken of iets dergelijks, maar met je account, vergelijkbaar met veel mobiele games. Zo is er een wekelijks maximum aan hoeveel tijd die je kunt besteden aan de game (account stamina) en een maximum aan het aantal uren dat je per dag met een bepaald karakter kunt spelen (character stamina). Zo kost het spelen van een bepaald level 10 stamina en heb je een bepaald maximum per karakter. Craften, customizen en veel andere zaken kosten geen stamina, maar is je stamina leeg, dan kun je dus geen dungeons in en kun je het verhaal niet vervolgen of niet een bepaalde dungeon grinden.

Closers

Wel zijn er in-game stamina potions te verdienen en natuurlijk te koop voor geld. Je kunt ze op dit moment vooral verdienen door het meedoen aan PvP-evenementen, waarbij je met een bepaald aantal wins een potion krijgt. Daarnaast is het mogelijk om bundels te kopen met stamina potions, waarbij een bundel van ongeveer 10 euro goed is voor drie stamina potions. Die stamina potions vergoeden dan 150 character en account stamina per stuk. Deze bundels zijn echter maar één keer te koop per karakter, dus ook daar zit een maximum aan. In de Koreaanse versie van het spel is het trouwens al mogelijk om de stamina potions ook los te kopen, maar dat is voor de Steam pc-versie nog niet het geval. Een begrijpelijk systeem voor een free-to-play MMO, maar dat maakt het niet minder vervelend dat ik na een paar uur spelen een dag moet wachten om verder te kunnen.