Another Lost Phone

Jessica de Haan op 20 januari 2020
Another Lost Phone

Ooit vond je een telefoon op de grond. Die bleek later van een transseksueel meisje te zijn die van huis was weggerend. Nu kom je er wéér een tegen. Wat voor pech (of geluk) heb je toch?! Deze telefoon heeft echter geen simkaart. Benieuwd naar wat voor drama je deze keer gaat vinden? Zet je detectivemuts maar weer op. Challenge accepted.

Het voordeel dat A Normal Lost Phone had, was het feit dat het een originele en unieke game was. Als speler had je geen idee wat je kon verwachten. Hierdoor ging je over het algemeen blanco aan de gang met de game. Accidental Queens had met het uitbrengen van Another Lost Phone: Laura’s Story nogal een uitdaging voor de boeg om spelers opnieuw onder de indruk te laten zijn. Nu is het dus nog maar de vraag of de ontwikkelaar zichzelf heeft kunnen overtreffen.

Vergelijking: wat is hetzelfde?

Ten eerste is het principe achter de game hetzelfde gebleven: je doorzoekt de telefoon van een ander om uit te vinden van wie deze is en wat er met diegene gebeurd is. Another Lost Phone zet dus voort met het overbrengen van een verhaal op een ‘show, don’t tell’-manier. Je leest sms’jes en hebt toegang tot de notities die op de telefoon staan, al lijken de sms’jes minder authentiek dan de vorige keer, met vooral berichten van mensen die propere zinnen gebruiken en ongeveer dezelfde schrijfstijl hebben.

Another Lost Phone

De berichten op zich vertellen niet zo veel en laten een eenzijdig verhaal zien. De telefoon blijkt van ene Laura te zijn die een nieuwe vriend heeft. Alles lijkt goed te gaan. Bovendien heeft ze regelmatig contact met vrienden over allerlei verschillende zaken. Een paar conversaties gaan over het werk dat ze deed. Een doodgewone telefoon dus.

Met behulp van de notities krijg je toegang tot het internet, waardoor je e-mails kunt lezen. Door middel van gezichten te leren kennen en conclusies te trekken uit de informatie die in de berichten staan, kun je inloggen op PowerJob, de gameversie van LinkedIn. Op deze manier verzamel je meer informatie, totdat je langzaam maar zeker de puzzelstukjes van het verhaal neerlegt waar ze horen. Als je snel werkt, kan de game opnieuw in een paar uurtjes voltooid worden.

Vergelijking: wat is anders?

Hoewel de game over het algemeen lijkt op A Normal Lost Phone, zijn er een paar toegevoegde elementen. Zo heeft de telefoon bijvoorbeeld een GPS-functie die met een wachtwoord afgesloten is. Je weet hierdoor eigenlijk meteen al dat dit ooit van belang gaat zijn.

Another Lost Phone

Ook de PowerJob-app biedt interessante nieuwe mogelijkheden, doordat dit een andere sociale omgeving weergeeft dan alleen privéberichten op een smartphone. Daarnaast maakt de mailbox op deze telefoon gebruik van twee e-mailadressen, die vanzelf duidelijk worden wanneer je het verhaal ontrafelt. Bovendien bevat de game/telefoon nu een teller-app, al voegt dit alleen wat leuke details toe om het verhaal te complimenteren.

Nog een toevoeging komt in de vorm van een kluisjesapp. Om hier toegang tot te krijgen, moet je verschillende stukken data verzamelen. Uiteindelijk ontgrendel je belangrijke informatie om het verhaal goed te kunnen begrijpen. Dit aspect kan echter vergeleken worden met de vergrendelde bestanden op de eerste Lost Phone die verstopt zitten achter een rekenmachine. Daarmee is dit puntje dan ook iets minder origineel dan de anderen.

Oordeel: is het de moeite waard?

Uiteindelijk is Another Lost Phone voornamelijk meer van hetzelfde. De interessante mechanics die de eerste game met zich meebracht, maken in deze sequel minder indruk doordat we het al kennen. Iets nieuws doen binnen een bestaand kader is bijna onmogelijk. Ik ben dan ook niet bepaald onder de indruk van de paar nieuwe extraatjes.

Another Lost Phone

De game moet het vooral van zijn verhaal hebben. Dat was eigenlijk sowieso al het geval bij een game als deze, die zich vooral met het narratief bezighoudt. Helaas is ook op dat gebied de impact minder dan die van zijn voorganger. Zoals ik al eerder zei gingen spelers bij A Normal Lost Phone er blanco in. Deze keer wisten we al waar het vorige verhaal om draaide en dat Another Lost Phone waarschijnlijk iets soortgelijks wilde doen.

De vraag is alleen: hoe en wat? Hoewel het verhaal ook hier ontroerend en leerzaam was, liet het gewoon een minder sterke indruk achter dan de eerste game. Aangezien transseksualiteit een redelijk nieuw onderwerp is om een verhaal omheen te creëren en dus verser en origineler is, is er niet veel dat dit momenteel kan overtreffen. Voor de prijs van de app vind ik Another Lost Phone nogal magertjes, aangezien het een game van maximaal drie uur is die bijna precies dezelfde mechanics bevat als de vorige game.