Log in

De toekomst is een grappig iets als we Blue Byte Mainz  mogen geloven. Was er vier jaar geleden met de release van ANNO 2070 nog een somber toekomstbeeld waarbij 90% van de wereld onder water staat, ziet het er nu een heel stuk rooskleuriger uit. In het jaar 2205 is het namelijk weer vrij stabiel op aarde: koloniën komen links en rechts de grond uit en we wonen zelfs op de maan. Tijd dus om de rubberlaarzen aan te trekken en een vlag in de grond te steken genaamd ANNO 2205.

Mega-corporaties runnen de wereld, dat is iets wat we al jaren aan zien komen en in de toekomst echt niet minder gaat worden. Zo ook in ANNO 2205, waarbij er een aantal corporaties zijn die verschillende gebieden op de wereldkaart in handen hebben. Waar je jezelf voorheen bij een van deze corporaties zou hebben aangesloten, is dat in 2205 echter niet het geval. Het is namelijk tijd om je eigen mega-corporatie op te starten en met de grote jongens en meiden mee te gaan spelen. In mijn geval droeg deze corporatie de naam Pixel Vault. Je mag immers dromen.

ANNO 2205 04

Zodra je een naam en logo hebt vastgelegd, weet je voor jezelf een plekje vrij te spelen in het Lunar Licensing Program. Een programma opgezet door de verschillende regeringen en corporaties om een tweede golf aan maan-kolonisaties op te zetten. Die eerste, aan het begin van de 22ste eeuw, was namelijk niet zo’n succes. De maan is daardoor voor een groot gedeelte verlaten, met uitzondering van een klein groepje mensen die zijn achtergebleven, die niet blij zijn  met de plannen van een tweede golf aan gelukszoekers op de maan.

Maar die maan, dat is pas iets waar je na een tiental uur mee te maken krijgt. Voordat je namelijk het geld, de grondstoffen of de mankracht hebt om op de maan te gaan bouwen, moet je eerst een aantal successen boeken op onze eigen aardbol. Dat begint allemaal met het uitzoeken van je eigen regio, waarin jij als corporatie jezelf mag gaan vestigen. Iedere keer dat er zo’n moment komt, geeft de game je verschillende opties. Kies je voor een gebied met voldoende grondstoffen, gebieden met bijzondere materialen, of gebieden die geschikt zijn voor het grootschalig huisvesten van bewoners. Heb je er een gekozen, dan zit je daar aan vast totdat je een enorm banksaldo hebt en je mogelijk ook andere gebieden kan gaan opkopen.

ANNO 2205 17

Wanneer je gekozen hebt, begint het echte werk pas. Dat is namelijk het opzetten van je eigen eerste kolonie. Je bouwt een paar huizen, zet een aantal fabrieken neer en voor je het weet beginnen de eerste credits binnen te stromen. Maar denk niet dat je onbeperkt je gang kan gaan. Net als in ieder bedrijf kost het runnen van je corporatie in ANNO ook geld, veel geld, en voordat je het weet zit je in zak en as. Gelukkig heeft Blue Byte Mainz er voor gekozen om de game geen torenhoge instapdrempel mee te geven. Mocht je namelijk dat onvermijdbare nulpunt bereiken, dan geeft de game je een duwtje in de rug. Je hebt een lening, je kan weer bouwen en voordat je het weet is je eerste groeiende nederzetting een feit.

Wanneer jouw nederzetting echt vorm begint te krijgen, gaan andere corporaties ook plots interesse tonen. Een nieuwe speler op de markt is namelijk altijd interessant. Al snel heb je de eerste opdrachtjes te pakken waarmee je extra grondstoffen en geld kan verdienen. Maar ook dat groepje pissige bewoners van de maan laat zich horen, en niet op de meest subtiele manier. Namelijk met flink wat geweld en daarmee springt ANNO 2205 in nieuwe, onbekende wateren.

In verschillende situaties verandert ANNO 2205 van een simulatie-game in een strategie-game waarin je tot maximaal acht schepen onder je commando krijgt. In deze gevechten ben je van punt A naar punt B aan het varen en krijg je naast een hoofdopdracht vaak kleine extra opdrachtjes. Deze opdrachten hebben vaak dezelfde strekking in een gevecht als tijdens de simulatie-momenten: stel drie drenkelingen veilig, vernietig vijf punten en ga zo maar door.ANNO 2205 09

Het is een leuke poging die Blue Byte Mainz waagt met de gevechten, maar echt succesvol kan ik het niet noemen. Oké, alle systemen werken feilloos en de gevechten gaan er vrij vlotjes aan toe. Er zit echter totaal geen uitdaging in na het derde gevecht. Op dat moment heb je alle schepen en als je een IQ hebt dat hoog genoeg is om 1 en 1 bij elkaar op te tellen, zal je nergens tegenstand ontdekken. Waarom zou je deze gevechten dan blijven doen? Simpel: ze leveren een hoop zeldzame materialen op die je hard nodig hebt om je gebouwen uit te breiden.

Net als in SimCity is het namelijk mogelijk om je standaard gebouwen uit te breiden en ze zo nuttiger te maken. In plaats van dat je vier plantages neerzet, kan je door middel van deze zeldzame materialen ook één plantage neerzetten en daar drie extra velden aanhangen. Dit scheelt vooral veel geld, omdat je hierdoor minder onderhoudskosten hebt. Maar je kan gebouwen ook nog op andere manieren uitbreiden. Zo hebben gebouwen de optie om tot vijf extra hulpposten neer te zetten, die de benodigde mankracht of kosten verlagen of opslag bieden zodat er minder transportbedrijven nodig zijn.

Als je dan je zaakjes een beetje op orde hebt, je bedrijven goed hebt opgezet en er voldoende mensen in je kolonie wonen, kan je gaan groeien. In eerste instantie doe je dit door je bewoners zelf een upgrade te geven. Werkers worden promoters en uiteindelijk bazen in de bedrijven waar ze zelf zijn begonnen. Deze upgrades zorgen er voor dat er weer meer geld binnenkomt en je dus nog verder kan groeien.

ANNO 2205 19

Maar op een gegeven moment worden je eilanden gewoon te klein en dan is het tijd om het op andere plekken te gaan zoeken. Dat gaat echter niet zo makkelijk als dat het was op je eilandje onder de zon. Je eerste stop op weg naar uitbreiding is namelijk de poolregio en daar zijn de spelregels net wat anders. In de poolstreek is het namelijk een stuk kouder en dus kan je alleen maar functionerende woningen bouwen als ze in de buurt staan van een hittebron. Denk daarbij aan een mijn-installatie, fabriek of ander gebouw dat voldoende hitte achterlaat. Doe je dit niet, dan zullen je werknemers thuis blijven en vallen je installaties stil. Iets wat uiteindelijk niemand wilt, omdat zo het faillissement heel snel in de buurt komt.

De maan doet daar nog een schepje bovenop. Het grootste probleem daar is namelijk niet de kou, maar het gebrek aan zuurstof en vallende brokstukken op het aardoppervlak. Hierdoor kan je dus alleen gebouwen neerzetten in gebieden die worden afgedekt door grote schilden. Heb je dus ruimtegebrek, dan zal je eerst een nieuw gebied veilig moeten stellen en voldoende geld hebben om nieuwe gebouwen neer te zetten. Bouwen op de maan is, zoals je kan verwachten, namelijk zeer prijzig.

ANNO 2205 01

En dan. Dan heb je de maan vol gekoloniseerd, is de poolcirkel ook volledig bewoond en zitten je eilanden volgepakt. Ja, dan is er niet meer zo veel te doen in ANNO 2205 en komt de game tot een kleine anticlimax. De strijd die je voert, lijkt namelijk vooral tegen je eigen boekhoudskills en de elementen te zijn. Van die mega-corporaties heb je namelijk nooit last. Ze zullen nooit eens actie ondernemen om je te ondermijnen, je uit te kopen of je op een andere manier dwars te zitten. Datzelfde geldt voor jou: jij kan nauwelijks actie ondernemen tegen de concurrentie, waardoor je jezelf afvraagt waarom Blue Byte Mainz überhaupt de moeite heeft genomen om ze in het spel te verwerken. Het enige wat er dan nog op zit is om gewoon overnieuw te beginnen, de moeilijkheidsgraad een standje hoger te zetten en alles net wat anders te doen.


Conclusie

ANNO 2205 is super verslavend. Het bouwen van een kolonie in de verschillende omstandigheden is een kunst die heel wat uurtjes vereist. Maar als je die kunst dan onder de knie hebt, is er niet zo veel meer te verkennen. De game biedt veel diepgang in de manier waarop je een kolonie bouwt, zonder een al te hoge instapdrempel. Misschien nog wel de grootste misser is de te simpele en oninteressante gevechten die nieuw zijn aan de serie. Verlang je echt naar een nieuwe city-builder, dan kan je jezelf prima vermaken in ANNO 2205. Maar het zou me net verbazen als deze game verdwijnt in het heftige geweld van dit najaar.

74
Verslavingsfactor
Diepgang in het bouwen
Gevechten zijn te simpel
Geen echt einddoel

Tags:

Lees verder:

Geef een reactie