game nieuws Log in

Vechtrobots hebben ook gevoelens

In de trailer oogt Alita: Battle Angel al spectaculair met vechtscènes tussen robots. Als tienerrobot laat ze zien dat er niet met haar te sollen valt. Haar maker en tevens vaderfiguur zegt dat ze een bijzonder geval is. Ik heb gekeken hoe bijzonder.

In Alita: Battle Angel van regisseur Robert Rodriguez wordt het verhaal van een vrouwelijke cyborg verteld. Het verhaal is gebaseerd op de manga Gunnm uit 1990. Met invloeden van James Cameron en Jon Landau als producers heeft de film genoeg om mee pronken. Ook bij de acteurs zijn er grote namen als Christoph Waltz en Jennifer Connelly,  die hun stempel op de film hebben gedrukt.

Een nieuw leven inblazen

Alita: Battle Angel is een film die gaat over een robotmeisje dat de wereld moet ontdekken. Dit doet ze nadat ze door het werk van Dr. Ido (Christoph Waltz) helemaal opgelapt is. Hierdoor moest ik al gauw denken aan het verhaal van Pinokkio. De film voelt daardoor in eerste instantie aan als een soort ‘coming of age’-verhaal, iets wat waarschijnlijk herkenbaar is voor veel mensen.

Alita: Battle Angel | Pixel Vault

Wat minder herkenbaar is, is de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Dat is namelijk in de toekomst in een soort post-technocratische samenleving. Cyborgs en mensen leven samen naast en met elkaar. De sfeer van de film geeft dan ook enigszins een steampunk-achtig gevoel af. Het is tevens een wereld waar het ieder voor zich is.

De tienerrobot komt erachter dat het leven prachtig kan zijn. Dit komt door diverse positieve dingen waarmee ze te maken krijgt, zoals vriendschap en liefde. Aan de andere kant zijn er ook de nare gebeurtenissen in het leven. Hierdoor krijgt Alita een duidelijker beeld dat niet alles rozengeur en maneschijn is. Voor de dingen die ze wil, zal ze moeten vechten.

Tienerrobot met pit

Wanneer er gevaar dreigt voor haar en degenen van wie ze houdt, schakelt Alita over naar een oerinstinct: vechten. De CGI-animaties van twee of meer vechtende robots zien er gelikt uit, iets wat valt te verwachten als een bekende als James Cameron zich ermee bemoeid heeft.

Alita: Battle Angel | Pixel Vault

Uiteraard is het spelen met de spanningsboog die door dit soort films loopt iets wat succesvol blijft. Helaas maakt dit de film dan ook enigszins voorspelbaar. Rond de helft van de film is al te merken dat er naar een tussentijdse climax wordt gewerkt om vervolgens tijdelijk in rustiger vaarwater te belanden dat daarna opbouwt naar het einde.

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Het verhaal van Alita is gebaseerd op de manga Gunnm uit 1990. Daarin wordt vrijwel hetzelfde verhaal verteld als in de film. Het populaire spel van de toekomst, Motorball, wordt ook in de film getoond. Daar gaan cyborgs in een soort arena elkaar te lijf terwijl ze om de bal vechten.  Al vanaf de eerste blik hierop doet het wel denken aan de ‘sport’ in Rollerball. Aangezien de film Rollerball al uit 1975 komt, is het de vraag of het een inspiratie is geweest, zowel voor de manga als de filmadaptatie ervan.

Een ander punt dat soms opviel tijdens Alita: Battle Angel was het geluid. Dat was in sommige scènes opvallend harder dan tijdens de rest van de film. Nu zorgt geluid natuurlijk voor een extra dimensie en beleving. Dit geldt zeker tijdens de actiescènes in de film, maar nu werd het soms storend. Zelfs bij nog relatief rustige momenten knalde het geluid er echt uit, zo hard dat je uit het verhaal wakker werd geblazen.

Alita: Battle Angel | Pixel Vault

Klaar voor de tweede ronde?

Alita: Battle Angel is een goede actiefilm met genoeg sci-fi elementen erin. Met grote namen als Christoph Waltz en Jennifer Connelly zit het qua acteerwerk wel goed. Ook de invloed van James Cameron is de film ten goede gekomen. Het is een film die verder lekker wegkijkt en zal actieliefhebbers dan ook goed voorzien. De vraag is of de film in de toekomst een vervolg gaat krijgen. Uit de manga Gunnm is in ieder geval nog genoeg inspiratie te halen.

Alita: Battle Angel is vanaf 14 februari in de bioscopen te zien.

De film is er een voor de liefhebbers van actie, robots en sci-fi. Met enige tinten van het thrillergenre erbij is Alita: Battle Angel een mooi geheel die genoeg kijkers zal plezieren.

Goed!