Age of Empires: The Definitive Edition

Robert Zomers op 20 januari 2020
Age of Empires: The Definitive Edition

Het is het jaar 1997 en het strategie genre wordt even goed opgeschud door nieuwkomer Age of Empires. Meer dan twintig jaar later is de game nog altijd een fenomeen en het is dan ook niet vreemd dat de game een remaster heeft gekregen. Wij checkten wat Forgotten Empires ervan heeft gemaakt met Age of Empires: Definitive Edition.

Het jongere broertje van Age of Empires is al een keer grondig onder handen genomen en heeft zelfs nog enige uitbreidingen gekregen. De studio Forgotten Empires is verantwoordelijk voor de remaster van Age of Empires II en heeft nu ook de allereerste Age of Empires een update gegeven. Een heel fijn excuus om vol nostalgie weer eens in dit eerste deel van de RTS-serie te duiken. De vraag is natuurlijk of de studio de game naar het gamelandschap van 2018 heeft weten te vertalen.

Geloofwaardige puinzooi

Om gamers weer naar het eerste deel in de Age of Empires-serie te krijgen, heeft Forgotten Empires flink wat poetswerk verricht. Niet alleen zien alle textures er een stuk beter uit, maar zijn ook alle animaties opnieuw gemaakt. Hierdoor ziet de game er fraai uit, zonder direct de charme van het origineel teniet te doen. Zo ziet een Hopliet er nog steeds hetzelfde uit als in Age of Empires uit 1997, maar beweegt hij net wat realistischer en sterft zijn tegenstander haast theatraal in een plas bloed.

Age of Empires Definitive Edition

Ook gebouwen zijn voor het grootste gedeelte in de originele stijl gelaten, maar nu met scherpere textures die zelfs op een 4K-beeldscherm overeind blijven. Wanneer ze bezwijken onder de katapulten van de vijand hebben ze ook een nieuwe animatie gekregen en storten ze voor je neus ineen. Het is niet zo dat er hier opeens wel physics in de game zitten, maar het maakt de overgang van een erect gebouw naar een puinhoop iets geloofwaardiger.

Een eigen bekrompen wil

Daar houdt de remaster dan eigenlijk meteen ook op. Hoewel Microsoft beweert dat de pathfinding van de game verbeterd is, kan ik niet anders concluderen dat deze nog steeds hopeloos is. Zowel mijn eigen mannen als de vijand lopen elkaar constant in de weg en doet de AI graag zijn eigen ding. Zo namen ze het niet zo nauw met het commando ‘stand ground’ en hadden mijn tegenstanders nog altijd last van enorme tunnelvisie. Als ze een van mijn huizen wilden aanvallen, dan gingen ze precies en alleen dat doen, al kwamen ze honderd hoplieten van mij tegen onderweg.

Het is niet zo dat Forgotten Empires naast de visuals helemaal geen verbeteringen heeft aangebracht. De game draait zonder problemen op de nieuwste versie van Windows, wat al een pluspunt is ten opzichte van het origineel. Daarnaast kun je ook zonder problemen met anderen een potje multiplayer spelen. In dat opzicht is dit dus ook best een geslaagde remaster, alleen is het er wel een waar je de ruwe randjes van het origineel ook nog gewoon bij krijgt. Iets waar je met een goede roze bril best langs kunt kijken.

Age of Empires Definitive Edition

Drempels en alternatieven

Eigenlijk is het grootste nadeel aan deze remaster van Age of Empires dat de game enkel via de Microsoft Store te krijgen is. De prijs van € 19,99 is dan wel weer schappelijk, maar dat neemt niet weg dat je de game dus enkel via de online winkel in Windows kunt spelen. Gezien de populariteit van deze winkel kan het dan ook best lastig zijn om medespelers te vinden. Zodra je ze vindt, kun je in ieder geval in co-op of player vs. player een potje skirmish spelen, net als vroeger.

Age of Empires krijgt dus later een remaster dan zijn jongere broertje Age of Empires II. Het tweede deel is namelijk vele malen populairder, en terecht. De gameplay, facties en functies van nummer twee zijn vele malen beter en uitgebreider dan van deel één. Dat was in 1999 toen Age of Empires II uitkwam al zo en daar is met deze Definitive Edition niets aan veranderd.

Tel daarbij op dat Age of Empires II wel gewoon op Steam verkrijgbaar is met een hele reeks uitbreidingen. Deze game heeft al een uitgebreide spelersbasis en er worden zelfs hele toernooien gehouden en uitgezonden via Twitch. Age of Empires: Definitive Edition gaat hier niet bij in de buurt komen. Zowel vanwege de beperkte mate waarin de game verbeterd is en het feit dat de game alleen via Microsoft Store te krijgen is.

Age of Empires: The Definitive Edition

Nostalgie

Dan blijft er vooral nostalgie over als selling point voor de remake van de eerste Age of Empires en dat is opzich prima. Het is nooit het kroonjuweel van de serie geweest en daar gaat een remaster geen verandering in brengen. Om echter die allereerste ruwe Age of Empires-ervaring opnieuw te beleven, inclusief cheats als big daddy’, is de Definitive Edition echter perfect. Al is het alleen maar om weer even de Wololo uit de boxen te horen schallen.