Sony’s gaming-tak groeit met 14% in eerste kwartaal 2016

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Sony’s gaming-tak groeit met 14% in eerste kwartaal 2016

Het eerste kwartaal van het financiële boekjaar 2016 is een lastige geweest voor Sony, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van de Japanse gigant. Het bedrijf zag fikse dalingen over praktisch alle takken. De enige uitzondering: Sony’s Game & Network Services-divisie, verantwoordelijk voor de PlayStation-handel.

In Sony’s presentatie van de kwartaalcijfers blijkt dat er voor 1,61 biljoen yen (14,11 miljard euro) omzet is gedraaid in het eerste kwartaal van boekjaar 2016, dat eindigde op 30 juni. Een afname van 10,8 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Daarvan bleef een operationeel inkomen over van 56,2 miljard yen (492,7 miljoen euro), wat 42 procent minder was dan in hetzelfde kwartaal in 2015.

Volgens Sony is dit vooral te wijten aan de sterkere yen en een daling van het aantal Sony-smartphones. Deze lagen bijna 34 procent lager. Ook heeft Sony veel kosten moeten maken na een serie aardbevingen in Japan, midden april.

Het enige lichtpuntje in het kwartaal was Sony’s PlayStation-tak. De verkopen van consoles en games kwamen in totaal uit op 330,4 miljard yen (2,89 miljard euro), een stijging van 14,5 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Volgens Sony lag dit aan een “significante toename” in het aantal verkochte PlayStation 4-games. Hiermee doelt de Japanse fabrikant voornamelijk op Uncharted 4: A Thief’s End, dat in de eerste week meer dan 2,7 miljoen keer over de toonbank ging.

Maar ook de verkoop van digitale games ging goed bij Sony in het eerste kwartaal. Hierin zag men een stijging van 38 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2015, waarmee het 46 procent van alle PlayStation-verkopen opmaakte.