Reclames voor No Man’s Sky blijken niet misleidend volgens ASA

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Reclames voor No Man’s Sky blijken niet misleidend volgens ASA

Advertising Standards Authority (ASA) denkt dat de advertenties voor No Man’s sky niet misleidend zijn. Dit heeft de ASA geconcludeerd nadat er door 23 consumentenklachten waren binnengekomen over misleidende reclames.

Er waren vooral klachten binnengekomen over de webshop-pagina van No Man’s Sky op Steam. De afbeeldingen en video’s waren volgens de consumenten misleidend omdat deze een verkeerd beeld zouden geven van de daadwerkelijk game.

Volgens ontwikkelaar Hello Games is de game voor iedere speler een unieke ervaring, omdat een algoritme bepaalt hoe iedere planeet en levensvorm wordt vormgegeven. Hello Games heeft aangegeven aan de ASA dat de gebruikte promotiebeelden zijn gegenereerd binnen het daadwerkelijke spel met ‘gemiddelde’ graphics. Alleen de interface in het spel is cosmetisch veranderd.

ASA stelt dat de gebruikte promotiebeelden representatief zijn voor de daadwerkelijke game. De koop van het spel zou niet beïnvloed worden door de veranderde interface. Uit deze conclusie valt op te maken dat Hello Games de Britse reclamecode niet heeft overtreden.

Het is niet de eerste keer dat er ophef ontstaat rond No Man’s Sky. Eerder dit jaar gaven spelers aan dat het spel niet aan de verwachtingen zou voldoen. Ook zouden er een aantal functies ontbreken die wel waren aangekondigd.

Afgelopen week heeft Hello Games een nieuwe update uitgebracht. Lees hier ons bericht over deze update.