Pc-versie Gears of War 4 geoptimaliseerd voor controller

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Pc-versie Gears of War 4 geoptimaliseerd voor controller

Met de release van Gears of War 4 moest ontwikkelaar The Coalition niet alleen rekening houden met controllers, maar ook met het toetsenbord en de muis. Hoewel beide belangrijk waren voor de studio, moest de game met controller gewoon perfect zijn. Dit blijkt uit een interview.

In een gesprek met IGN legt lead multiplayer designer Ryan Cleven uit dat beide opties ontzettend belangrijk waren voor de studio. Maar volgens het team staat de controller centraal in de ontwikkeling:

We beginnen zeker bij de controller. We spelen wel met muis en toetsenbord, maar de game moet zeker met een controller te spelen zijn. Ik denk niet dat we zouden zeggen dat de ene meer prioriteit heeft dan de andere. Ze zijn beiden ontzettend belangrijk voor ons. Maar we moeten zorgen dat de ervaring met de controller, waar de serie natuurlijk om bekend staat, zeker perfect is.

Ook geeft de studio meer duidelijkheid over de cross-platform mogelijkheden van de game. Volgens Cleven zal het niet mogelijk zijn om de multiplayer te spelen tussen Xbox One en pc. Dit zou volgens de ontwikkelaar niet te balanceren zijn. Co-op daarentegen zal wel gewoon te spelen zijn via het Xbox Play Anywhere-programma.

We balanceren pc versus Xbox niet echt, dus ze zijn beide individueel afgesteld. De kern van de afstelling is op beide platformen hetzelfde. In het geval van pc versus pc kan men in de multiplayer toetsenbord en muis of de controller gebruiken. Die keuze is aan de speler. Voor de Xbox wordt de balans van de game op de controller gericht, om te zorgen dat de kansen tussen de twee teams meer gelijk liggen.

Gaars of War 4 ligt op 11 oktober in de winkels voor pc en Xbox One. Tijdens gamescom 2016 gingen we al met de game aan de slag, waarvan je hier onze hands-on leest.