Nintendo niet meer in top 100 wereldwijde merken

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Nintendo niet meer in top 100 wereldwijde merken

Nintendo staat niet meer in de top 100 van meest invloedrijke merken ter wereld. De top 100 die door het bedrijf Interbrand is opgesteld vindt dat Nintendo zich niet snel genoeg meer aanpast aan de huidige omstandigheden in de industrie.

Je zou het een bizarre vorm van spierballen tonen kunnen noemen, maar toch is het belangrijk dat het merk van je bedrijf herkenbaar en prominent in de wereld is. Merkherkenbaarheid is belangrijk als je als bedrijf spullen wilt verkopen en blijkbaar hoort Nintendo niet meer tot de grote jongens. Interbrand is een bedrijf dat zich specialiseert in het consulteren van andere bedrijven en hoe ze hun merk het beste kunnen gebruiken. Elk jaar maakt Interbrand een lijst op van de 100 meest herkenbare (en dus invloedrijke) merken van over de hele wereld. Voor het eerst sinds de conceptie van de lijst in 2001 staat Nintendo niet meer in die lijst. Volgens Interbrand een gevolg van het late aanpassen aan de huidige staat van de industrie. Terwijl andere bedrijven de mobiele markt allang omarmt hebben, heeft Nintendo ons afgelopen zomer pas laten weten dat ze ermee bezig zijn.

Dat Nintendo niet meer op die lijst zou gaan verschijnen zat er een beetje aan te komen: de afgelopen jaren is het Japanse bedrijf steevast aan het dalen en vorig jaar stond Nintendo met plaats #100 er nog net op. Apple zegevierde met een eerste plaats, Google met een tweede plaats. Microsoft moest genoegen nemen met een vierde plaats terwijl Sony rust op plaats 58. Dat Nintendo niet meer op de lijst staat zal geen paniek veroorzaken in het Japanse bedrijf, maar dat het niet goed is voor je imago als bedrijf valt niet te ontkennen.