Nieuwe game Hideo Kojima was ’topgeheim’ om lekken te voorkomen

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Nieuwe game Hideo Kojima was ’topgeheim’ om lekken te voorkomen

De ontwikkeling van de game Death Stranding, de nieuwe titel van Hideo Kojima die wordt gemaakt voor de PlayStation 4 en pc, was voor de presentatie op de E3 in Los Angeles een topgeheim. Kojima zegt dat bij Sony slechts vijf mensen op de hoogte waren van de game. De bedenker wilde voorkomen dat er vroegtijdig informatie zou uitlekken.

“Elk jaar worden er dingen gelekt voordat ze op de E3 worden getoond. Hoe zorgvuldig we ook zijn, in deze tijd vinden dingen altijd een weg naar het internet”, zei Kojima in een videoblog, die onder de loep werd genomen door Kotaku. Kojima wilde dat de aankondiging dit jaar een verrassing zou blijven. Hij hield daarom slechts weinig mensen op de hoogte van zijn plannen.

Ook liet hij bijna niemand weten dat hij in Los Angeles was voor de E3. Hij boekte een kamer in een hotel buiten het centrum en probeerde zoveel mogelijk onder de radar te blijven. Hij werd door een aantal fans gespot, maar weigerde om met hen op de foto te gaan. Op de dag van de aankondiging ‘verdween’ Kojima vier uur voor de presentatie. Hij wachtte backstage de aankondiging af.

Het is Kojima aardig gelukt om informatie over de game achter te houden. Zelfs de band die de muziek verzorgde, wist niet dat de muziek voor de teaser van Death Stranding zou worden gebruikt. De Japanse Kojima heeft er in ieder geval veel vertrouwen in. “Ik ben er zeker van dat we werken aan iets compleet nieuws. Iets dat nog nooit iemand gezien heeft. Dit wordt mijn beste werk tot nu toe. Daar ben ik zeker van.”