Microsoft wil zich meer gaan richten op PC-gaming

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Microsoft wil zich meer gaan richten op PC-gaming

Ken Lobb van Microsoft heeft aangegeven dat het bedrijf erg betrokken is bij games voor de PC. Tegen RockPaperShotgun zei hij dat de “Microsoft One” reorganisatie ook betekent dat ze beter willen gaan inspelen op de game-markt voor PC.

Lobb: “We houden van de PC. Het is duidelijk een gigantische bron van inkomsten voor Microsoft. De realiteit is dat we in de afgelopen jaren meer de Xbox-divisie waren. Hoewel veel van ons houden van gamen op de PC konden we maar een beperkt aantal spellen maken. We konden maar zoveel doen. Nu zijn we een eenduidig Microsoft. Dit zie ik niet als druk maar als een mogelijkheid. We hebben meer support binnen Microsoft om PC beter te ondersteunen. Dat is geweldig! De enige vraag die ik heb is: laat ons dit alsjeblieft doen over een periode van vijf jaar, zodat we een echte impact kunnen hebben. Zo voelt het nu. We krijgen veel support vanuit Microsoft, dus we gaan echt voor de PC”.

Afgelopen zomer nam Microsoft Jason Holtman aan, voormalig topman bij Valve, wiens positie bij Microsoft hem doet focussen op het ontwikkelen van Windows als een goed platform voor interactiviteit en gaming. Het is echter niet duidelijk waar Holtman momenteel aan werkt en Lobb kon geen aankondigingen doen met betrekking tot titels die in ontwikkeling waren. Hij zei echter wel dat Microsoft erg betrokken is bij PC-gaming. Op de vraag of Microsoft dacht aan de ontwikkeling van grote, traditionele AAA-titels had hij het volgende te zeggen; “Free-to-play is, volgens mij, geen beslissing om te maken aan het eind van de ontwikkeling. Het komt vooral neer op wat voor een spel je aan het maken bent, wie het ontwikkelt en hoe je er geld uit wilt halen. Wil je bij de verkoop geld verdienen, wil je DLC uitgeven, wil je dat het een stabiele en constante ervaring is, of wil je dat het free-to-play wordt?”.

“Het gaat meer om game-design dan het kiezen voor een specifiek verdienmodel”, vervolgde Lobb, “we geloven niet dat elke PC-titel free-to-play of gebaseerd op microtransacties hoeft te zijn. De enige manier waarop we het vertrouwen van spelers kunnen winnen is door het maken van geweldige games. De PC-markt is meer aanwezig dan ooit. Ik hou er van. We bouwen een platform en andere mensen ontwikkelen de games ervoor. We doen dingen om de ontwikkelaarscommunity te ondersteunen en we vinden het ondertussen ook geweldig om games voor jullie te maken”.