Microsoft bevestigt grootschalige Indie-support; elke console een debug console

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Microsoft bevestigt grootschalige Indie-support; elke console een debug console

Groot nieuws gisterenavond laat uit het Microsoft-kamp. De Amerikaanse gigant heeft aangekondigd dat de console alsnog brede ondersteuning gaat bieden voor indie-developers. Kleine ontwikkelaars zullen hun games zelf kunnen publiceren. Daarnaast maakte Microsoft bekend dat iedere console een debug console kan worden, waarmee Microsoft het landschap flink weet op te schudden.

Met de omschakeling gaat er weer een onpopulair beleid van Microsoft het raam uit. Kleine ontwikkelaars uit heel de wereld vielen over elkaar heen toen Microsoft origineel bekend maakte dat kleine ontwikkelaars niet zelf hun games konden beheren op Xbox LIVE, in tegenstelling tot bij Sony. Nu lijkt Microsoft, na de honderdtachtig graden draai met het DRM-beleid, ook hier op terug te komen.

“Onze visie is dat iedere persoon een ontwikkelaar kan worden. Dat iedere console kan worden gebruikt voor het ontwikkelen van games. Dat iedere game en ervaring voordeel kan halen uit de vele mogelijkheden van de Xbox One en Xbox Live,” aldus Marc Whitten, Xbox Chief Product Officer, tegenover Game Informer. “Dit betekend dus ‘self-publishing’. Dit betekend meer Kinect, meer clous, meer achievement en dit betekend ontzettend veel unieke content op Xbox LIVE.”

De precieze details zijn momenteel nog wat onduidelijk, maar volgens Whitten zal daar tijdens de Gamescom eind augustus meer duidelijkheid over komen. Op de vraag wat kleine ontwikkelaars uiteindelijk kunnen verdienen aan de game, is volgens Whitten nog niet helemaal duidelijk, “maar dit zal waarschijnlijk rondt het niveau liggen zoals dat nu ook in de Marketplace is.” Volgens bronnen van Game Informer is dat momenteel een 50 – 50 verdeling tussen Microsoft en ontwikkelaar.

Met deze aankondiging maakt Microsoft nog iets anders bekend en dat is dat iedere console in een debug console kan worden veranderd. Debug consoles, die worden gebruikt voor het ontwikkelen van games, kosten vaak meer dan een gewone retail console en zijn vaak maar in beperkte maten beschikbaar. Nu zal een ontwikkelaar op basis van een Console ID-code de mogelijkheid krijgen om pre-release code af te spelen, in plaats van dat deze unieke hardware aan moet schaffen om dit te doen. Toch zal dit volgens Whitten niet direct tijdens de release beschikbaar zijn, maar kort daarna.

Meer informatie dus tijdens de Gamescom, welke plaats zal vinden tussen 21 en 25 augustus. Ook Pixel Vault zal hier aanwezig zijn en direct verslag uitbrengen van alles wat de beurs te bieden heeft.