Gameplay belangrijker dan authenticiteit in Battlefield 1

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Gameplay belangrijker dan authenticiteit in Battlefield 1

De gameplay is voor de ontwikkelaars van Battlefield 1 belangrijker dan de authenticiteit. “Het is uiteindelijk gewoon een game en daarbij zijn de gameplay en dat soort dingen het belangrijkste”, zo zei hoofd level design Dan Berlin van ontwikkelaar DICE tegen PlayStationLifestyle. Daarbij benadrukte hij dat er wel degelijk veel aandacht wordt besteed aan de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog.

Battlefield 1 is de eerste game uit de reeks die terugvoert naar de Eerste Wereldoorlog. Dat is een lastige periode, omdat die oorlog vooral bekendstaat als de strijd waarin veel mensen werden gedood zonder noemenswaardige terreinwinst voor de strijdende partijen: de loopgravenoorlog. DICE ziet dat in en belooft een gebalanceerde game in een historische setting. “Ook al zijn de wapens in de game de echte wapens die zijn gebruikt in conflicten, en de voertuigen en andere dingen zijn ook authentiek, blijft het een game. Het plezier staat op de eerste plek, vooral in het geval van het vinden van de juiste balans”, aldus Berlin.

De levelontwerper onthulde eerder al dat het voor spelers mogelijk is om vliegtuigen te beschadigen met kogels uit handwapens en dat de weersomstandigheden grote invloed hebben op de gameplay. Zo wordt het voor scherpschutters lastig om goed zicht te krijgen op vijanden bij laaghangende mist.

Na de aankondiging van Battlefield 1 was er een explosieve groei in de verkoopaantallen van de pc-game Verdun. Die titel, die dit jaar ook naar consoles komt, richt zich meer op authenticiteit. Gamers verschansen zich daarin in greppels en loopgraven. De eerste gameplaybeelden van Battlefield tonen meer actie en snelheid.