EA sluit Visceral Games; verplaatst Star Wars-game naar andere studio

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
EA sluit Visceral Games; verplaatst Star Wars-game naar andere studio

Electronic Arts heeft aangekondigd dat het de deuren van Visceral Games zal sluiten. De ontwikkelaar van onder andere de Dead Space-serie en Battlefield Hardline was momenteel bezig aan een Star Wars-game. De productie zal worden overgedragen aan een andere studio binnen de uitgever, maar de game zal volledig op de schop gaan.

In een blogpost op de website van EA geeft Patrick Söderlund aan dat de studio bezig was aan een action-adventure game binnen het Star Wars-universum. Uit testen bleek echter dat de game niet aansloot op de wensen van spelers, de industrie en EA zelf:

Our Visceral studio has been developing an action-adventure title set in the Star Wars universe. In its current form, it was shaping up to be a story-based, linear adventure game. Throughout the development process, we have been testing the game concept with players, listening to the feedback about what and how they want to play, and closely tracking fundamental shifts in the marketplace. It has become clear that to deliver an experience that players will want to come back to and enjoy for a long time to come, we needed to pivot the design.

Daaraan voegde Söderlund toe dat Visceral “langzaam zal stoppen met werken en de deuren zal sluiten” en dat de uitgever “midden in het verplaatsen van teamleden naar andere projecten en teams binnen Electronic Arts zit”.

Uit een gelekte email van Söderlund in handen van Kotaku blijkt dat een team binnen EA’s Worldwide Studios de game op zal gaan pakken, onder leiding van Steve Anthony en het team van EA Vancouver:

A development team from across Worldwide Studios will take over development of Ragtag, led by the EA Vancouver team that has already been working on the project. Steve Anthony will lead this team, and we will use much of the work that has been done to date by Visceral – the assets of Ragtag that have already been built will be the foundation of this new game.

Hoewel de game origineel voor het eerste kwartaal van het boekjaar 2019 stond, zal deze periode niet meer worden gehaald aldus Söderlund.