EA scoort vooral met digitale games in Q1 FJ2014

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
EA scoort vooral met digitale games in Q1 FJ2014

Afgelopen nacht heeft Electronic Arts haar kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van het financiële boekjaar van 2014 bekend gemaakt, dat eindigde op 30 juni 2013. Uit de cijfers blijkt dat de uitgever vooral veel omzet haalt uit de digitale verkopen, waar fysieke verkopen wegzakken.

Volgens de cijfers van Electronic Arts werd er in het eerste kwartaal van het boekjaar een digitale omzet gehaald van 482 miljoen dollar, een flinke stijging in vergelijking met de 342 miljoen dollar van een jaar eerder. Daarentegen viel de verkoop van fysieke goederen juist tegen: waar EA vorig jaar nog 592 miljoen dollar aan fysieke games verkocht, bleef er dit jaar maar 452 miljoen dollar over aan het einde van het eerste kwartaal. Daarmee komt de totale omzet van de uitgever op 949 miljoen dollar, een lichte daling in vergelijking met de 955 miljoen dollar van het jaar daarvoor.

Volgens Electronic Arts waren er verschillende games erg succesvol het eerste kwartaal. Onder andere The Simpsons: Tapped Out, een mobiele game van The Simpsons scoorde goed en had zijn beste kwartaal sinds de release vorig jaar. Ook FIFA 13 scoorde erg goed en zorgde voor 70 miljoen aan digitale omzet, een stijging van 92 procent in vergelijking tot FIFA 12 in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Ook blijkt het dat EA de beste uitgever was in de iOS App Store van Apple. Dit resulteerde in het feit dat EA’s mobiele en handheld omzet uit digitale games opliep naar 103 miljoen dollar, een stijging van 30 procent in vergelijking tot het jaar daarvoor. Vooral Real Racing 3, exclusief in de iOS App Store, deed het erg goed. De gratis racegame is tot nu toe al meer dan 45 miljoen keer gedownload en heeft dagelijks ruim twee miljoen actieve spelers sinds zijn lancering in maart.