E3 2015 – Square Enix persconferentie – Even geduld a.u.b.

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
E3 2015 – Square Enix persconferentie – Even geduld a.u.b.

Square Enix, het bedrijf dat al controverse wist te veroorzaken door in eerste instantie de persconferentie tegelijk met die van Nintendo te plannen, wist deze avond de gemoederen goed bezig te houden. Men had het gepresteerd om over hun presentatie niets te laten lekken, niemand leek te weten wat Square ons ging brengen, wat zou kunnen suggereren dat het tot de laatste minuut spannend bleef. Maar nee, spannend was het geen enkel moment. Square Enix had weliswaar niets gelekt, maar er viel ook niet veel te lekken, vrijwel alles was al bekend. Behalve bij de tolk.Nadat wij, als redactie van Pixel Vault, niet eens de gelegenheid leken te krijgen om eens rustig na te keuvelen over de noviteiten die Nintendo ons voorschotelde, was het een gebrek aan punctualiteit van Square Enix die ons toch even de kans gaf. In plaats van stipt 19:00 bleef de factsheet van Square nog enkele minuten doorrollen, een onheilspellende start. Nadat de muziek langzaam dempt en het logo van Square Enix zich ontpopt op het grote scherm, lijkt de uitgever zich direct in de actie te storten met Just Cause 3. Vals alarm achteraf, het was slechts een filmpje ter inleiding, maar alleen van Just Cause 3, niet de reel die we bij andere uitgevers gezien hebben. Het bleek een voorproefje te zijn van de blunders die gingen volgen.

2014-07-Just-Cause-2-Wallpaper-1920x1080

Na de video kregen we van de CEO een ‘korte’ speech over het bedrijf Square Enix, verplichte, maar behoorlijk sleurende, kost. Het haalde meteen de vaart uit de toch al niet zo vlotte persconferentie. Om de vaart er toch weer in te brengen, ging men toch maar weer verder met Just Cause 3, een in-game trailer laat ons duidelijk de verbeterpunten van de game zien, waarvan de grappling hook duidelijk de meest prominente is. Daarnaast zit de trailer tjokvol explosies, beelden waar Michael Bay nog een puntje aan kan zuigen. Al dit goeds valt vanaf 1 december te spelen.

Meteen daarop volgend zien we een ‘nieuw project’, wat deed vermoeden dat het om een nieuwe IP ging. Maar nee, de naam deed bij de redactie hier en daar een belletje rinkelen. Het ging om de trailer van een nieuw deel van de game NieR, waarna Square de shockfactor van de show iets leek op te voeren. Een ‘persoon’ met een behoorlijk opvallend masker betrad het podium. Wat de beste man te zeggen had, dat was op dat moment niet eens meer boeiend. Het enige dat door ons hoofd ging was: Waar is Square Enix in vredesnaam mee bezig? Het enige dat we nog echt mee wisten te krijgen, was dat men rond de herfst meer te melden zou hebben omtrent de nieuwe NieR-game.

nier

Het is pas nu dat we de kwaliteiten van Square echt mogen aanschouwen, in de vorm van Rise of the Tomb Raider. Niets dat we zien is echt groundbreaking news. Het meest interessante gedeelte werd al tijdens de persconferentie van Microsoft getoond. Het is misschien daarom dat de uitgever zich, buiten een trailer om, wendt tot een ‘behind the scenes’-docu, waarin we enkele minuten zien hoe een werkelijk schitterende Lara Croft gerenderd wordt. Allemaal erg mooi, maar niet bepaald boeiend. Men sloot deze sectie af met de belofte dat de tombes gegarandeerd terugkeren, wat logisch is met een titel als Rise of the Tomb Raider.

Maar wacht, Lara zal niet alleen op de consoles wat nieuwe avonturen gaan beleven. In navolging van een ander icoon van de Square-stal, Agent 47, zal ook zij een mobiele game gaan krijgen, met de o zo originele titel Lara Croft Go. De eenvoudigheid van de titel sprak boekdelen, iets waar ook het aanwezige publiek zich soms pijnlijk van bewust was.

laracroftgo

Hierna werd het een beetje een mengelmoesje van presentaties. Men begon met een fan-favoriet: Kingdom Hearts, maar sprong al snel over naar de door Sony eerder getoonde trailer van de Final Fantasy VII remake, om daarna weer terug te schakelen naar Kingdom Hearts. Het was niet exact de game waar men op zat te wachten, maar een mobiele uitvoering van de geliefde serie. Na een korte video ervan leefde de zaal voor het eerst echt op door het inmiddels getoonde Kingdom Hearts III, waarvan we eindelijk wat nieuwe gameplaybeelden voorgeschoteld kregen in de vorm van een trailer. Er werd afgesloten met een teleurstellend ‘now in development’ in plaats van een toezegging.

Om de inconsistentie van Square Enix compleet te maken, keerde men wederom terug naar Final Fantasy in de vorm van het inmiddels door Sony aangekondigde World of Final Fantasy. Ook de trailer hiervan bood absoluut geen meerwaarde, al wist de beste man op het podium wel uit te leggen dat men probeerde de game wat aantrekkelijker te maken voor een breder publiek. Zo wil men proberen de fans fan de oude games samen te voegen met de nieuwe generatie fans.

Het wachten bleef toch op de grote knallers uit de hoek van Square Enix, waar we bijna van dachten dat Square totaal was vergeten dat het nog enkele big budget titels in de planning had staan. Maar eindelijk leek het erop dat ons wachten beloond zou worden. Hitman verscheen op het grote scherm, of een stuk artwork ervan in ieder geval. Dit stuk artwork bleef alleen veel en veel te lang op het scherm staan terwijl men stond te vertellen waar Hitman over gaat, informatie die iedere fan inmiddels wel kent. De presentatie werd afgesloten door een in-game trailer waarin, in onze opinie, niets nieuws werd verteld. De meeste componenten van de nieuwe Hitman bleken namelijk de componenten te zijn die we al sinds jaar en dag kennen uit vorige delen. Ook de Contracts-modus gaat weer terugkomen, zo werd ons verteld. Vanaf 8 november staat Agent 47 weer paraat voor wat assassination-missies.

hitman-io-interactive

Omdat er nog veel meer op de planning staat, maar niet alles even uitgebreid kon worden behandeld, werd voor het gemak nog een korte compilatie van andere aanstaande projecten gestart. Lang werd daarbij niet stilgestaan, gezien een ander ‘nieuw project’ van Square Enix en Tri-ace snel werd getoond. Het mocht geen verrassing meer zijn, de nieuwe Star Ocean, die volgens de redactie de ‘Best subtitel of the year: Integrity and Faithfulness’ met zich meedraagt, werd getoond. Tijdens een gameplay trailer werd nog eens duidelijk benadrukt dat men streeft naar naadloze overgangen in de game en een frame rate van 60 frames per seconde. Star Ocean: Integrity and Faithfulness zal volgend jaar verschijnen op de PlayStation 4.

De conferentie liep inmiddels een beetje tegen het einde aan te hikken, maar niet zonder het finalestuk genaamd Deus Ex: Mankind Divided. Het was het moment waar velen op gewacht hadden. Zou er eindelijk wat meer getoond worden? Het antwoord was ja, alleen bleef het wederom bij een in-game trailer. Desalniettemin is het meer dan de CGI-trailers die we eerder gezien hebben. De beelden gaven hoop voor de fan, mij in ieder geval wel.

Deus-Ex-Mankind

Het slot van de presentatie naderde, de CEO werd nog éénmaal aan het woord gelaten. Pijnlijk zichtbaar las de beste man zijn slotakkoord van de autocue af en hakkelde zich naar het eind, waardoor zelfs de tolk het er hoorbaar moeilijk mee had. Het advies luidt dan ook voor volgend jaar: Square Enix, repeteer je persconferentie. Easier on the eyes and ears.