Dead Space-veteraan nieuwe regisseur Tomb Raider-franchise

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Dead Space-veteraan nieuwe regisseur Tomb Raider-franchise

Crystal Dynamics, de studio achter onder andere het recente Rise of the Tomb Raider, heeft versterking gevonden in de vorm van Ian Milham. De voormalig art director van de Dead Space-serie gaat bij de studio de rol van game regisseur vervullen.

Door het vertrek van voormalig game regisseur Brian Horton aan het begin van het jaar, stond de functie al een tijdje open. Nu zal deze worden opgevuld door veteraan Ian Milham. Milham heeft ondertussen al meer dan 20 jaar ervaring in de industrie, waarbij hij verantwoordelijk was voor onder andere de art-directie van Dead Space bij Visceral Games. Daar werkte hij ook aan Battlefield Hardline en een Star Wars-project.

Zowel Crystal Dynamics als Milham zelf zijn erg te spreken over de samenwerking. Studiohoofd Scot Amos zei het volgende over Milham in de bekendmaking:

Ian is één van die bijzondere veteranen die zowel creativiteit als passie en kunstzinnigheid weten te combineren in excellentie die van je beeldscherm afspringt. We zijn dan ook erg blij om Ian te verwelkomen als nieuw toptalent binnen onze studio. Zijn instelling, aanleg en aspiraties voor het maken van geweldige ervaringen sluit precies aan bij waar Crystal Dynamics voor staat.

Ook Milham, als Tomb Raider-fan, kon niet wachten om de kans te pakken:

Dit is het thuis van Lara Croft, welke een legende is binnen de action-adventure games en een pilaar binnen de industrie. Ik heb het werk van Crystal Dynamics al een tijd bewonderd met de kwaliteit die ze afleveren in verhaal en spektakel, gecombineerd met diepgaande systemen en keuzevrijheid. Ik ben erg blij met de richting die de studio op gaat en kan niet wachten om er een onderdeel van te zijn.

Hoewel er nog geen nieuwe Tomb Raider-game is aangekondigd, lijkt de aanstelling van Milham hier wel op te wijzen. Ook heeft Square Enix in het verleden al gesuggereerd dat dit niet het einde van de serie was.