Cancelen Titan kost Blizzard tientallen miljoenen

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Cancelen Titan kost Blizzard tientallen miljoenen

Het cancelen van de MMO-RPG Titan zou ontwikkelaar Blizzard wel eens meer dan 50 miljoen dollar kunnen kosten. Een onderzoek door een aantal financiële analysten rapporteerde dit aan GamesIndustry International.

Billy Pidgeon, een van de betrokken analysten meldde dat hoewel het cancelen van Titan wellicht tientallen miljoenen dollars zou kosten, het uitgeven van een game die niet naar verwachting zou zijn ook een hoop averechtse effecten zou kunnen hebben. Daarnaast meldde Pidgeon dat de ervaring en techniek die schuilging achter de game wellicht ingezet kunnen worden in toekomstige projecten. “De ontwikkelkosten voor Titan zijn misschien in de miljoenen gelopen, 50 miljoen of zelfs meer. Dit is echter geen uitzondering. Blizzard heeft in het verleden vaker projecten afgeblazen. De kosten bij het cancelen van een game kunnen behoorlijk zijn, maar het lanceren van een ondermaats product kan de reputatie van een succesvolle uitgever als Blizzard schade berokkenen. Gemaakte kosten voor ontwikkeling kunnen worden teruggewonnen en voordelen zijn een schat aan training, intellectuele eigendommen en technologieën die kunnen worden toegepast op andere game”.

Michael Pachter van Wedbush Securities ziet het minder rooskleurig en meldt dat Blizzard wel eens veel meer dan 50 miljoen dollar aan Titan zou kunnen hebben uitgegeven. Hij veronderstelde dat er zo’n 100 tot 200 werknemers aan het project werkten die elk een jaarlijks salaris van rond de $100,000 gemiddeld zouden ontvangen. Dit zou uitkomen op een bedrag tussen de 70- en 140 miljoen dollar in “verloren budget”. “Het is zonde dat het zo lang duurde om er achter te komen dat de game zo slecht was. Ik verwacht dat ze teruggaan naar de tekentafel”, aldus Pachter. David Cole van DFC Intelligence voegde toe dat hij verwacht dat Blizzard zich meer zal gaan richten op producten van hoge kwaliteit, maar ook op games die minder lang in ontwikkeling zijn en dus ook minder kosten met zich mee dragen: “De markt is gewoon niet een plek om games te ontwikkelen die meer dan 7 jaar productietijd hebben”, aldus Cole. “De markt verandert gewoon te snel”.