Bijna 13 miljoen euro gemoeid met lancering Fortnite in China

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Bijna 13 miljoen euro gemoeid met lancering Fortnite in China

Dat Fortnite inmiddels een wereldwijd fenomeen is, is wel duidelijk, maar de game maakt haar opwachting nu voor een van de grootste populaties ter wereld: China. Samen met de Chinese ontwikkelaar Tencent heeft Epic Games gisteren de battle royale-game in China uitgebracht en daar is behoorlijk wat geld mee gemoeid gegaan.

Gisteren lanceerde Tencent Fornite in China en maakte het tijdens een persconferentie bekend wat de plannen zijn voor de komende tijd. Daarbij maakte de uitgever bekend dat er ruim 100 miljoen Yuan wordt geïnvesteerd in de game. Het grootste deel daarvan gaat naar het verder ontwikkelen van de game voor de lokale markt, maar er is ook een aanzienlijk aandeel gereserveerd om van Fortnite een grote eSport te maken in China.

Opvallend is dat Tencent ook de uitgever is van concurrent PlayerUnknown’s Battlegrounds in China. Net als met wel meer games moeten ontwikkelaars samenwerken met een Chinese ontwikkelaar om de game te kunnen uitgeven in het land. Dit heeft te maken met de strenge regels die de Chinese overheid stelt aan buitenlandse ondernemingen.