game nieuws Log in

De eerste echte next-gen Assassin’s Creed staat op het punt om gold te gaan, waardoor Ubisoft eindelijk duidelijkheid kan geven over enkele grafische prestaties. Nu komt het voor sommige mensen over als een teleurstelling, wanneer wordt gemeld dat Unity op beide consoles op 900p en 30 frames gaat draaien. Ubisoft verklaart waarom deze keuze is gemaakt.

“We hebben besloten om de specificaties op beide sysytemen hetzelfde te houden, om hele debatten en zo te voorkomen” aldus Vincent Pontbriand, senior producer van Assassin’s Creed Unity. Hierbij verklaart hij ook dat de game in principe werd begrensd door de CPU’s van de consoles, niet de GPU’s.

“Technisch gezien zijn we CPU gebonden. De GPU’s zijn superkrachtig, dus de graphics zijn uiteraard goed. Het is de CPU die de AI verwerkt, tezamen met de grote hoeveelheden NPC’s in de game. Deze systemen draaien allemaal parallel aan elkaar. We werden al snel beperkt daardoor, wat erg frustrerend was. Wij hadden namelijk verwacht dat alles qua AI tien keer beter zou zijn, maar realiseerde al snel dat dit erg moelijk ging worden. Het is niet het aantal polygonen dat de framerate beïnvloed. Als het puur grafisch zou zijn zouden we de game op 100 frames kunnen laten draaien. Puur door de AI zijn we nogsteeds gelimiteerd aan 30 frames per seconde.”

Ubisoft zelf voegde daar later via Kotaku nog een statement aan toe, om misverstanden te voorkomen.

“We begrijpen dat Vincent’s quotes verkeerd zijn geïnterpreteerd. Voor alle duidelijkheid, we hebben de specificaties voor Assassin’s Creed Unity niet naar beneden bijgesteld om een systeem te bevoordelen. Assassin’s Creed Unity is vanaf het begin geprogrameerd voor de next-gen consoles. We hebben de afgelopen 4 jaar aan de game gewerkt om  een level van detail te behalen op de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Het is een proces van opbouwen, niet van downgraden, en we kunnen met trots zeggen dat we onze doelen hebben gehaald. We hebben er geen een keer over nagedacht om de ambities voor enige console bij te stellen. Ze hebben allemaal kunnen profiteren van onze toeweiding en al onze optimalisatiebronnen en ze geholpen en een niveau van kwaliteit te behalen die we nu hebben met de Assassin’s Creed Unity ervaring.”

De vorige Assassin’s Creed, Black Flag, draaide overigens op dezelfde specificaties. De PlayStation 4 versie kreeg later nog wel een patch die de resolutie naar 1080p verhoogde. Ubisoft heeft nog niet te kennen gegeven dat deze keer weer te doen.



Bron:

Tags:

Lees verder:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *