Activision koopt Candy Crush-maker King

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Activision koopt Candy Crush-maker King

Activision Blizzard heeft aangekondigd King Digital Entertainment over te nemen voor een kleine 5,9 miljard dollar (5,35 miljard euro). Daarmee is de overname van de maker achter games als Candy Crush Saga en Bubble Witch Saga een van de grootste in de entertainment- en technologieindustrie.

De overname van King moet nog worden goedgekeurd door aandeelhouders van het bedrijf en de Ierse overheid. Naar verwachting zal dat in het voorjaar van 2016 gebeuren, aldus Activision Blizzard. Als de overname wordt goedgekeurd, zal Activision “een van de grootste wereldwijde entertainmentnetwerken worden, met meer dan een half miljard actieve gebruikers in 196 landen”.

“De gecombineerde omzet en winst zal onze positie als grootste, meest winstgevende bedrijf in de interactieve industrie verder verstevigen. Met een gecombineerd netwerk van meer dan een half miljard actieve gebruikers hebben we nog meer potentie om publiek over de hele wereld te bereiken en geweldige games te leveren op een apparaat naar hun keuze.”

Uit bovenstaand citaat van Bobby Kotick, directeur van Activision, is goed te merken dat de Amerikaanse uitgever de overname wel ziet zitten. Niet heel vreemd als je nagaat dat het met de overname twee van de vijf mobiele games met de hoogste omzet van de VS in hun portfolio krijgt. Afgelopen jaar had King drie van de tien games met de hoogste omzet in zowel de App Store als de Play Store, in totaal goed voor 2,1 miljard dollar.

King zal in de toekomst actief blijven als losstaand bedrijf, alleen dan onder de vleugels van Activision. Directeur Riccardo Zacconi, creatief directeur Sebastian Knutsson en algemeen directeur Stephane Kurgan zullen de leiding blijven houden bij de ontwikkelaar.