game nieuws Log in

The Last Night | Pixel Vault

Een realistische blik op de toekomst

Bepaalde banen worden reeds overgenomen door computers en robots. Daardoor zijn er steeds minder banen beschikbaar voor de mensheid. Iedereen heeft er heus al wel eens bij stilgestaan dat we veel banen aan robots kunnen geven in de toekomst. Dat is ook exact waar het in The Last Night om draait. Want hoe leef je in een wereld waar haast niemand nog moet zorgen voor zijn eigen inkomsten?

The Last Night is een 2.5D cinematische platformgame, waarin je in de huid kruipt van Charlie. Hij leidt een minderwaardig bestaan in een tijdperk waar iedereen massaal veel vrije tijd heeft. Computers en machines hebben namelijk al het bedienend werk overgenomen. Als speler ga je op onderzoek in je eigen stad, praat je met andere burgers, raak je betrokken in vuurgevechten en gebruik je stealth-elementen.

The Last Night | Pixel Vault

Waar een game jam al niet goed voor is

Aanvankelijk was het niet de bedoeling om van The Last Night een echte game te maken. Toen de broers Tim en Adrien Soret in juni 2014 deelnamen aan een game jam, creëerden ze de basis van deze titel. Tijdens de game jam was het de bedoeling om in een zo kort mogelijke tijdspanne een korte, functionerende game te maken.

Dat resultaat kon iedereen achteraf downloaden en in een korte tijd werd de game een veelbesproken onderwerp. De gamers die de demo speelden, vonden dat de makers  de atmosfeer van Blade Runner in combinatie met andere Cyberpunk-games perfect hadden neergezet. Die positieve reacties zorgden er uiteindelijk voor dat de broers besloten om The Last Night te ontwikkelen als een volwaardige game.

Voordien werkten de broers aan een andere titel, maar die plannen werden geannuleerd. De positieve reacties en het winnen van de game jam leidden er uiteindelijk toe dat ze de focus geheel op The Last Night legden. Ze besloten wat extra werkkrachten aan te nemen en richtten hun eigen studio op, genaamd Odd Tales. Daar werkten ze aan hun eigen pixel art style die uiteindelijk ook gebruikt wordt in The Last Night.

The Last Night | Pixel Vault

Een onzekere toekomst

In oktober 2014 kondigde men aan dat de game in 2016 zou verschijnen op de PlayStation 4 en pc. De game kreeg in diezelfde periode ook een kleine aanpassing, want men benoemde de titel als een post-cyberpunkgame. In december 2016 besloot de jongste broer Adrien zijn eigen dromen te volgen en hij verliet de studio.

In februari 2017 kondigde uitgever Raw Fury aan dat het de game zou uitgeven. Enkele maanden later werd de game in een trailer getoond tijdens de persconferentie van Microsoft op de E3. The Last Night zou als Xbox One exclusive worden uitgebracht op dezelfde dag als de release op pc in 2018.

Na een lange, stille periode kregen we eind 2018 wat meer te horen omtrent de verdere ontwikkeling. Door “massive business, legal, funding issues”, zoals beschreven werd op Twitter, moest men de game opnieuw uitstellen. Een nieuwe trailer die tijdens de Game Awards getoond zou worden, werd ook volledig geschrapt. Momenteel is men op zoek naar financiële ondersteuning om de game verder te ontwikkelen.

The Last Night | Pixel Vault

Cyberpunk prototype

De game die de broers creëerden is nog steeds speelbaar op de website van Tim Soret. Een download is niet nodig, aangezien het om een browsergame gaat. Je hebt enkel een Flash Player nodig om de game te kunnen starten. Het prototype is vrij kort en bewegen blijft vrij beperkt. Je plaatst jezelf in positie om te schieten door de spatiebalk ingedrukt te houden en schiet uiteindelijk met de T-knop van je toetsenbord. Bewegen doe je met behulp van de pijltjestoetsen.

Het uiteindelijk doel van de makers is om van The Last Night een cinematische cyberpunk-/ avonturengame te maken in dezelfde stijl als de game Flashback uit het jaar 1992. Om een beter idee te krijgen van de speelstijl van deze game kun je hier klikken om wat gameplay te bekijken.

Releasedatum: onbekend

Review: TBA




Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *