Super Smash Bros. Ultimate

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Super Smash Bros. Ultimate

Het is traditiegetrouw nog altijd de E3 waar uitgevers de grote titels aankondigen, maar niet iedereen heeft het geluk of vermogen om af te mogen reizen naar Los Angeles. Gelukkig voor ons organiseert Nintendo jaarlijks een bijeenkomst voor diegene die niet naar LA kunnen, om alsnog de E3 line-up te bewonderen. Ook dit jaar was dat niet anders, met natuurlijk een plek in de spotlight voor Super Smash Bros. Ultimate. Voor ons een mooi moment om de game eens even aan de tand te voelen.

Het was natuurlijk de titel waar menig gamer smachtend op zit te wachten: Super Smash Bros. Ultimate. Hoewel de details nog schaars waren voor de presentatie, was het al wel duidelijk dat Nintendo wilde gaan spetteren. Dat lukte het bedrijf ook met een stortvloed aan details over het nieuwe deel. Belangrijkste detail van allemaal: bijna alle levels en alle personages uit de voorgaande delen maken hun opwachting in de nieuwe titel. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nieuwe gezichten, met als eerste aankondigingen de Inklings uit Splatoon en Ridley uit de Metroid-serie.

In de basis

Voor gamers die ooit in het verleden een Super Smash Bros.-titel hebben aangeraakt, zal Ultimate als een warm bad aanvoelen. Alles aan de game is in het eerste opzicht gelijk aan of lijkt sterk op elementen uit vorige delen. Zo zijn er 65 speelbare personages aanwezig, waaronder alle karakters uit de vorige delen: van Mario en Donkey Kong tot aan latere toevoegingen zoals Sonic en Cloud.

Ook hebben verschillende personages nog eens alternatieve versies. Princess Peach heeft bijvoorbeeld Princess Daisy, Pit heeft Dark Pit en zowel de Pokémon Trainer als de Mii-vechter zijn in verschillende vormen beschikbaar. Daarbij spelen de meeste zoals vanouds: de trucjes die ik in het verleden al met Bowser kon uithalen, lukken in Super Smash Bros. Ultimate ook nog steeds.

Super Smash Bros. Ultimate 
 Pixel Vault

Datzelfde gaat natuurlijk op voor de verschillende levels. Hoewel niet alle bekende arena’s uit de voorgaande delen voorbij zullen komen, maken een hoop bekende locaties een terugkeer. Saffron City uit Pokémon, Kirby’s Dream Land, New Pork City uit EarthBound, ze zijn allemaal aanwezig. Daarbij valt het op dat alle levels tot in detail zijn nagemaakt of zijn overgenomen uit vorige delen. Daartegenover staat natuurlijk dat er ook verschillende nieuwe levels bij komen. Zo zien we de Great Plateau Tower uit Breath of the Wild, New Donk City uit Super Mario Odyssee en de Moray Towers uit Splatoon 2. Genoeg variatie en keuze dus weer.

Super Smash Bros. Ultimate is duidelijk een game die niet compleet vanaf de grond af aan opnieuw is opgebouwd, maar meer een ultieme mix-CD met de Best Of. Sommige delen zijn compleet opnieuw gecreëerd, terwijl andere dingen rechtstreeks uit bijvoorbeeld de Wii U-versie komen. Toch is dat totaal geen ramp: de game ziet er grafisch top uit en blijft lekker stabiel draaien, ook als er veel gebeurt op het scherm. Een goed teken, aangezien dat de komende maanden alleen nog maar beter kan worden.

Super Smash Bros. Ultimate 
 Pixel Vault

Nieuwe gezichten

Met de aankondiging tijdens de E3 hebben we twee nieuwe gezichten gezien die voor het eerst hun opwachting maken in de serie. De Inklings wisten we al sinds de teasertrailer eerder dit jaar, maar zijn nu volledig uitgewerkt. In maar liefst acht verschillende kleuren zijn de jongens en meisjes uit Inkopolis aanwezig, met hun Splatter in de hand.

De Inklings spelen vlot en kunnen gebruikmaken van bekende skills uit de Splatoon-serie, zoals de verfroller of de mogelijkheid om zichzelf weer op te laden door in de verf te duiken als deze er ligt. De truc daarbij is om zoveel mogelijk verf op je tegenstanders te krijgen, want hoe meer deze onder de verf zitten, hoe meer schade zij oplopen. Het is dus cruciaal om je verfbus vol te houden, want zit je zonder, dan ben je duidelijk in het nadeel. Dat bleek wel tijdens onze speelsessie.

Super Smash Bros. Ultimate 
 Pixel Vault

Ridley staat aan de andere kant van het spectrum en valt in dezelfde groep als bijvoorbeeld Bowser en Donkey Kong. Daarmee bedoelen we: traag en log, maar deelt wel rake klappen uit. Toch lag het gevoel van Ridley mij persoonlijk niet lekker. Hoewel ik normaal wel met die vergelijkbare personages speel, kwam ik maar niet in de flow van Ridley’s aanvallen. De vraag is dan ook hoe populair de slechterik uit de Metroid-serie zal zijn wanneer de game in de schappen ligt.

Speelt als vanouds (maar dan net anders)

Zoals al aangegeven is Super Smash Bros. Ultimate niet alleen een lust voor het oog, maar ook een feest van herkenning. Hoewel sommige vechters op de schop zijn gegaan, zal het merendeel vooral vertrouwd aanvoelen. Dat gaat ook op voor de items en stages uit de game: soms wat nieuws, maar vooral veel bekends. Toch is het allemaal wel weer even wennen, want het tempo is net weer anders dan in voorgaande games. Persoonlijk voelde de gameplay sneller dan Brawl en meer in lijn met Melee, maar volgens Nintendo is de game iets langzamer dan die klassieker. De meningen zijn echter nog verdeeld.

Waar we na de eerste korte speelsessies niet over verdeeld zijn is dat Super Smash Bros. Ultimate in ieder geval alle ingrediënten heeft om de ultieme Super Smash Bros.-game te worden. Het rooster aan personages is enorm, de kwaliteit van de game ligt weer hoog en er lijkt op het eerste gezicht genoeg veranderd te zijn om zowel veteranen als nieuwe spelers zoet te houden. Hoe dat allemaal uitpakt zien we op 7 december, want dan ligt de game exclusief voor de Nintendo Switch in de winkels.

Super Smash Bros. Ultimate 
 Pixel Vault