Sunset Overdrive – Energy drink en arcade actie

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Sunset Overdrive – Energy drink en arcade actie

Ik moet stiekem iets bekennen: ik ben geen ervaren Xbox gamer. Niet dat ik de consoles van Microsoft geen goed leven gun of een fanboy ben, maar ik heb simpelweg nooit zelf een van de apparaten in huis gehad en ben sinds de eerste PlayStation uitkwam eigenlijk niet meer overtuigd van een andere console. Desondanks durf ik wel te stellen dat de Xbox, in al zijn varianten, meerdere toffe titels in de gelederen had en baal ik er stiekem van dat ik nooit op de eerste rang heb gezeten bij series als Halo en Forza Motorsport.

Afgelopen week is de Xbox One officieel uitgekomen in ons kikkerlandje en ik moet zeggen; ik twijfel. De verschillen tussen de PlayStation 4 en de Xbox One zijn marginaal, dus het komt aan op de games. Welke games zullen mij overtuigen, welke uitgever kan mij overhalen om te kiezen? Een tijd lang was een van de sterkste, overtuigende krachten voor de nieuwe console van Microsoft een belachelijke, over-the-top third-person shooter genaamd Sunset Overdrive.

Sunset Overdrive_003

Op de Gamescom kreeg ik de kans om aan de slag te gaan met deze titel, die ontwikkeld wordt door Insomniac Games en uitgegeven door Microsoft, en dus exclusief voor de Xbox One verschijnt. Ietwat ongemakkelijk nam ik plaats achter een van de opgestelde schermen waar ik, samen met nog zeven anderen, de strijd aanging met verschillende vlagen aan vijanden, die in golven de arena binnen kwamen. Het doel was het verdedigen van energiesondes en het proberen zo hoog mogelijk te blijven, omdat de grond het voorkeursgebied was van de diverse monsters.

Grafisch zag het er allemaal prachtig uit. Iedereen die van de game gehoord heeft, zal er niet vreemd van opkijken als ik zeg dat het geheel erg kleurrijk was. Ondanks dat het level dat wij speelden in de donkere nacht gehuld was, waren er genoeg neonlichten die het straatbeeld deden opleven. Ook de animaties waren vloeiend en de verschillende wapens waren uniek en hadden een eigen doel. Zo was er een wapen waarmee gun-turrets konden worden neergezet en waren er wapens waarmee vijanden direct geraakt konden worden door verschillende soorten munitie. Aan diversiteit geen gebrek dus. Of misschien juist te veel.

Sunset Overdrive_002

Het kan aan mijn vaardigheden met de Xbox hebben gelegen, maar de game was heel erg over-the-top en chaotisch. De begeleiding vanuit Microsoft (die ons via een headset hielp) was slecht te verstaan en het kostte dan ook moeite om door te krijgen wat nou eigenlijk de bedoeling was. Sunset Overdrive leek een kruising tussen een platform- en een skategame en ik was continu aan het bewegen, springen, hangen, grinden en ga zo maar door. Dit maakte het geheel erg onoverzichtelijk en de game leek een beetje zijn doel voorbij te schieten.

Na verloop van tijd kwam ik echter wel meer in de flow en kreeg ik door dat de multiplayer opzet zoals wij hem speelden erg leuk kan zijn voor groepen gamers. Een tower defence-missie zoals wij die speelden, is uitdagend en juist door de chaos en bizarre wapens kan ik me goed voorstellen dat er hele leuke matches kunnen worden gespeeld op de bank. Als je door de chaos heen kunt kijken heb je wel een hele leuke game met genoeg spanning en humor er in verwerkt. Iets wat naar mijn idee een goede zet is geweest, omdat de Xbox One niet bekend staat om zijn arcade-geïnspireerde shooters.

Sunset Overdrive_005

Wellicht ben ik te oud aan het worden of zat ik er niet lekker in, beiden is mogelijk, maar Sunset Overdrive is een game die zo snel en hectisch is dat ik het afraad om de game te spelen als je niet houdt van verrassingen of moeite hebt met gameseries als Tony Hawk’s Pro Skater en Ratchet & Clank. Zijn dit wel titels waar je helemaal prat op gaat? Dan kun je de game blind in huis halen als deze eind oktober in de schappen ligt. Trek een blikje energiedrank open, verf je haar blauw, trek je skates aan en ga lekker monsters knallen in een kleurrijke omgeving. Is de game voor mij een system-seller? Dat weet ik niet. Gaat de titel heel veel gamers blij maken? Zonder twijfel.