Star Wars Battlefront X-Wing VR – Verspilde schijfruimte of gratis genieten?

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Star Wars Battlefront X-Wing VR – Verspilde schijfruimte of gratis genieten?

Deze week verscheen de allereerste PlayStation VR-content van Electronic Arts in de PS Store: Star Wars Battlefront Rogue One: X-Wing VR Mission. Een gratis missie met een behoorlijk lange titel, beschikbaar voor iedere PlayStation-gamer die zowel Battlefront als de VR-headset bezit. Is dit reden voor de VR-loze gameliefhebber om jaloers te worden? Of is het niet meer dan een slimme marketingtruc van EA om, naar aanleiding van de aankomende film, gauw nog even wat verkopen van deze redelijk verguisde shooter te genereren?

Hoewel men er bij EA uiteraard geen enkel probleem mee zal hebben om nog wat extra exemplaren van Star Wars Battlefront over de toonbank te zien gaan, zou het onterecht zijn om deze DLC slechts als slinkse marketingtruc weg te zetten. De X-Wing VR Mission is namelijk een van de allerbeste Virtual Reality-ervaringen die je momenteel op het platform aan zult treffen. En dat is best opvallend voor een gratis toevoeging.

Star Wars Battlefront Rogue One: X-wing VR Mission

Het doorlopen van de missie neemt slechts een minuut of 20 in beslag, maar in deze periode krijg je wel een behoorlijk overtuigend stukje Star Wars voorgeschoteld. De missie heeft een kop en een staart. Dat betekent dat je niet zomaar uit de ervaring wordt gerukt wanneer je je doel(en) hebt bereikt, maar dat ontwikkelaar Criterion Games de tijd neemt om je het gevoel te geven dat je daadwerkelijk onderdeel uitmaakt van het Star Wars-universum. Dit wordt onder andere bereikt door het eerste gedeelte van de missie, waarin er veel ruimte is voor de dialoog en het wennen aan de besturing. Je hebt daardoor meer dan genoeg tijd om om je heen te kijken en te genieten.

Wat hier vooral opvalt zijn de graphics. Wanneer je deze vergelijkt met die van een soortgelijke game als EVE: Valkyrie, valt het onmiddellijk op dat de resolutie in de Battlefront-missie veel hoger is. Dat de Frostbite-engine tot indrukwekkende dingen in staat is, was ons al duidelijk, maar het is fijn om te zien dat het zich ook erg goed leent voor VR-doeleinden. Een bemoedigende constatering voor de toekomst van het platform, aangezien PS VR nogal eens wordt afgerekend op haar relatief lage resolutie ten opzichte van de concurrentie. Dat probleem lijkt, in elk geval voor EA, tot het verleden te behoren.

Star Wars Battlefront Rogue One: X-wing VR Mission

Ook tijdens het hoogtepunt van de missie, een intense dog-fight met tientallen Tie-fighters én een Star Destroyer die jou en je 3 mede-rebellen het leven zuur proberen te maken, blijft alles vlekkeloos verlopen. Eens te meer wordt duidelijk dat VR een geweldige toevoeging kan zijn, en dan vooral met games waarin je je in een cockpit of achter het stuur bevindt.

Het feit dat je je doelwit met je hoofd kunt blijven volgen en je blikveld niet wordt beperkt door de randen van je beeldscherm, zorgt ervoor dat je hem zelden uit het oog verliest en maakt nog elke keer indruk. Het draagt enorm bij aan de betrokkenheid met de spelwereld. Ook de details die Criterion Games aan deze DLC heeft toegevoegd, dragen hieraan bij. De meeste knoppen in de cockpit kunnen worden ingedrukt en wanneer je over je schouder naar achteren kijkt, zal je R2-unit contact met je maken.

Star Wars Battlefront Rogue One: X-wing VR Mission

Wanneer je de missie hebt voltooid, is er nog even tijd om bij te komen en te genieten van een indrukwekkend uitzicht terwijl je in formatie terugkeert naar je basis. Het is de al eerder genoemde staart van het geheel en zorgt voor een voldaan gevoel.

Om ervoor te zorgen dat je de missie meer dan eens wilt doorlopen, zijn er verschillende doelen aan toegevoegd zoals we die al kennen uit de offline missies in SWB, maar hoogstwaarschijnlijk is de ervaring op zich al reden genoeg om de headset meerdere keren op te zetten.

Het is goed om te zien dat PS VR langzaam maar zeker steeds steviger in het zadel komt te zitten. De onhandige, nogal uiteenlopende prijzen van de verschillende games, het geringe aanbod aan écht interessante titels en het aanzienlijke bedrag wat moet worden neergelegd om PlayStation VR in huis te halen, zitten het platform op dit moment nog wat in de weg. Maar met het verschijnen van DLC als deze wordt de hardware voor een steeds grotere groep gamers interessant. Zeker wanneer de gratis content ook nog eens van deze kwaliteit is.